2022-02-20, 14:09
Medlem
Först och främst,

En riktigt bra arbetsmarknad. Har alltid varit det i alla tider
(Om du lyckas bli skicklig)

En verkstadssvetsare "löpande band svetsare" kan du räkna med en lön runt 29 - 33k / månaden.
Börjar du resa och syssla med montagesvetsning på byggen kan vi prata helt andra löner.
Och bra sådana.

Sen har du den skara som alltid kommer ta upp "svetsa på plattform" "Undervattenssvetsare" osv.

Men om vi ska hålla oss till realiteten ser det ungefär ut som såhär:
Överlag halvdan arbetsmiljö, dammigt/rökigt/förhållandevis slitigt.
Dock är det som sagt en mycket bra arbetsmarknad. Idag är skickliga svetsare en absolut bristvara.
Lönen är helt ok efter ett tag. Vi har sysslat en del med svetsning i vårt företag ute på plats hos kunder.

Frågan kommer alltid: " Vet ni någon bra svetsare som är arbetslös så tipsa gärna"
Svaret: "Det finns inga skickliga arbetslösa svetsare"

Absolut inget yrke att se ner på. De som gör det har nog en dålig uppfattning om vad yrket kan innebära.

Lycka till!
Citera
2022-02-20, 20:15
Medlem
Jag funderar på vad man vill arbeta med i framtiden och har gått i tankar på att ta en svetsutbildning och att ta alla licenser som krävs för att arbeta som svetsare.

Inga licenser (svetsarprövningar) "krävs" för att arbeta som svetsare såvida inte kunden kräver det för specifika jobb. Visserligen ett vanlig förekommande krav men finns många verkstäder som inte gör den typen av jobb också.

Hur mycket tjänar man som svetsare i Sverige alternativt Norge? Finns det någon ”upplärningstid” efter utbildningen eller har man den kunskap som krävs för att börja jobba självständigt och få en bra grundlön direkt?

Nej, du kommer vara väldigt grön efter utbildningen och kommer få jobba dig upp. Ingen blir fullärd och vissa blir aldrig självgående. Är du normalt funtad och driven så kan du ta dig an dom flesta jobben efter 5-10 års erfarenhet. Lönemässigt i storstäder ligger man som erfaren och fullbetald runt 35-40k inom byggsmide, och generellt 5k lägre inom verkstad/lego. Sedan finns det såklart andra nischar i branschen, tex. rör, men ovanligare.

Finns det fortfarande jobb i Norge, eller är man inte attraktiv på den norska arbetsmarknaden som svensk längre?

Börja med att behärska alla svetsmetoder och bygg upp ett bra CV innan du ens börjar fundera på Norge.

Hur lång är en utbildning? Vilka kurser och licenser krävs?

Normalt sett eftergymnasial 1 år. Inget krävs. Helt upp till dig själv. Pinne är en metod som sakta börjar dö ut då dom flesta unga inte gillar att skita ner sig. Bli bra på pinne så har du säkrat jobben.

Jag förstår att det finns en uppsjö av licenser men vilka är dom vanligaste?

HLO45 (Rörskarv i 45 grader) täcker alla lägen. Kommer kräva mycket övning av dig dock. Var nöjd om du bara får lägga några prövningar på kälfog i skolan. Bättre än inget. Svart och rostfritt.

Trivs DU som svetsare? Beskriv gärna fördelar respektive nackdelar med yrket.

Var verksam i 15 år. Gjort det mesta förutom kravspecificerad rörsvetsning. Ett bra yrke med mycket frihet. Väldigt belönande om man blir duktig och känner yrkesstolthet då det syns direkt på dina projekt.

Har idag lagt svetsskärmen på hyllan och jobbar nu som konstruktör.
Citera
2022-02-20, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Nehe? Menar du det? Det förstår väl varenda jävel. Trådskaparen frågar hur mycket lönen ligger på och idioten som jag svarade till skriver hur mycket de fakturerar som det spelar någon roll.
Och fortfarande fattar du ingenting din jävla pissluffare???
Tänker inte heller förklara mer för dig.. fråga din personligt assistent om du förstår inte vad jag har skrivit.
Citera
2022-02-20, 21:25
Medlem
En familjemedlem till mig är egenföretagare och fakturerar, han tar ut ca 40-45 i månaden för att åka runt på byggen och svetsa. Han menar att han tar ut relativt lite.
Resten vet jag inget om tyvärr.
Citera
2022-02-20, 21:29
Medlem
jag som snickare i gbg å runt om tjänade 220kr i tim på timpeng...smederna låg på ca 200kr.
Citera
2022-08-10, 13:16
Medlem
Som Svetsare variera lönen beroende på vad du svetsar i och vart. På resande fot kommer du tjäna mer, vissa ställen tänjar du riktigt dåligt på, jobbar som rese svetsare tjänar mellan 42-43k i månaden, jobbade på rostfri industri innan där hade jag en start lön på 28k. Men har hört om ställen där folk har mycket lägre. Vilka licenser du ska ta är svårt att säga för många ställen kräver olika licenser och vissa inga. Som ny krävs de några år i nacken för att börja tjäna pengar och erfarenheter. Jag har själv jobbat i 8år nu och fyller strax 30 år. Norge var beredd på att bara åka på skit jobben om du åker ner ditt dom utnyttja en till max. Lönen kan var okej beroende på vart du hamnar. Har du några mer specifika frågor skicka i väg ett meddelande så ska jag svara så ärligt jag kan
Citera
2023-03-13, 12:32
Medlem
Kampf-Kommandos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonFilth
Som Svetsare variera lönen beroende på vad du svetsar i och vart. På resande fot kommer du tjäna mer, vissa ställen tänjar du riktigt dåligt på, jobbar som rese svetsare tjänar mellan 42-43k i månaden, jobbade på rostfri industri innan där hade jag en start lön på 28k. Men har hört om ställen där folk har mycket lägre. Vilka licenser du ska ta är svårt att säga för många ställen kräver olika licenser och vissa inga. Som ny krävs de några år i nacken för att börja tjäna pengar och erfarenheter. Jag har själv jobbat i 8år nu och fyller strax 30 år. Norge var beredd på att bara åka på skit jobben om du åker ner ditt dom utnyttja en till max. Lönen kan var okej beroende på vart du hamnar. Har du några mer specifika frågor skicka i väg ett meddelande så ska jag svara så ärligt jag kan

Om man tex vill bli rörsvetsare hur går man tillväga då? Är det nåt man kan specifiera sig på redan i grundutbildningen eller är det nåt certifikat man får ta efteråt?

Och tjänar man mycket mer om man är specifierad på ett område som tex rör?
Citera
2023-07-08, 17:57
Medlem
Kör hårt!
Citera
2024-04-08, 19:36
Medlem
Vilken typ av utbildning gick ni och hur lång tid tog det att bli färsk ny svetsare inklusive praktiker och liknande?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in