Citat:
Ursprungligen postat av
AZ1441
Skall inom kort opereras i buken och det verkar bli bortåt 12 dagars sjukhusvistelse. För att tänka lite positivt och för att få en bättre upplevelse tar jag tacksamt emot tips som kan göra tiden på sjukhus trevligare.
Opererade verka ges fin service. Vad kan sjukhuspersonalen hjälpa till med som kan vara trevligt? Man verkar kunna få mycket att äta och dricka. "Ät 6-8 ggr" per dygn. Kan man bara ringa i klockan och beställa godsaker? Vad mer finns att få som man har chansen att nyttja? Får man hjälp med exvis rakning? Massage? Nagelvård, ja eller vad som helst. Jag fiskar inte efter sexuella tjänster.
Hur är det med medicinsk tilldelning? Om man behöver piller som man mår bättre av, vad finns det då att få? Finns det piller som gör livet lite roligare och som man kan önska?
Jag kommer ta med mig böcker och hoppas även kunna ta med dator så man kan kolla på film etc.
Hur fördrev du din sjukhusvistelse? Vad upptäckte du att du kunde få hjälp med? Hur är det att ligga "länge" på sjukhus? Dela gärna med dig av din sjukhusvistelse.
Jag ligger av en händelse på sjukhus just nu. Nivån på maten; förvänta dig inget drömkäk. Sjukhusmaten är ofta helt och hållet anpassad till äldre patienter, så det är mycket kokta grönsaker, kokt potatis, korv med löksås och liknande. Observera att det kan skilja hur god/dålig maten är beroende på vilken region man tillhör. Vissa sjukhus har tagit tag i matsituationen, andra: inte. Jag ligger på ett sjukhus som tillhör det senare alternativet. Här får man inte ens färsk sallad eller frukt till maten. Allt är bara en kokt sörja.
Att ligga på sjukhus är att helt och hållet underkasta sig sjukhusets rutiner. Det är samma varje dag.
Att ringa på klockan jämt och ständigt för att "beställa godsaker" kommer göra dig otroligt impopulär bland personalen. (Och dina rumskompisar om du delar rum, vilket du lär göra).
Den enda godsaken som finns här där jag ligger, utöver typ digestivekex, är någon sockerfri glass.
Om du trycker på larmet och vill ha "roliga piller" hela tiden så kommer du bli märkt som missbrukare. Och då får du ingenting alls. Förutom alvedon. Så det rekommenderar jag inte!
Du ska ligga inne i 12 dagar, inte tre månader, så jag tvivlar på att någon kommer ställa sig och raka dig. Däremot finns det grejer så du kan raka dig själv. Massage? Nagelvård? Hahahaahahahahahahah. Roligt.
Att ligga länge på sjukhus känns inte så mycket när du är riktigt, riktigt dålig och sjuk. Men så fort du börjar känna dig lite bättre så är det långtråkigt nåt så in i helvete. Så ta med underhållning som inte stör andra, typ datorn och anc-hörlurar. Kan vara skönt för dig med då det är mycket ljud på ett sjukhus som stör en när man ska sova.