Resultat: Hängde ni på låset att deklarera eller väntar vi in till det sista?
Hängde på låset
66,67%
316 röster
Väntar in till det sista
27,64%
131 röster
Deklarerar inte alls
5,70%
27 röster
2024-04-04, 19:41
Medlem
ettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
När är köpekontraktet daterat?

Juni 2023, har pratat med skattemyndigheten nu, och den skall deklararas i år..
22% av 155000SEK K5 blankett.
Båtskjulet var på en arendetomt av kommunen, så det skulle inte vara något krångel..
2024-04-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etten
Juni 2023, har pratat med skattemyndigheten nu, och den skall deklararas i år..
22% av 155000SEK K5 blankett.
Båtskjulet var på en arendetomt av kommunen, så det skulle inte vara något krångel..

När du ska redovisa försäljningen av båtskjulet i din deklaration, är det viktigt att först bestämma om det ska klassificeras som en privatbostad eller en näringsfastighet.

Ett båtskjul anses vara en privatbostad om mer än hälften av ytan används för permanent boende eller som fritidsbostad.
Om inte, betraktas båtskjulet som en näringsfastighet. Du skall då redovisa försäljningen på bilaga K7, som är avsedd för försäljning av näringsfastigheter

Beräkningen av vinst eller förlust vid försäljning är likartad för både näringsfastigheter och privatbostäder. Du räknar ut din vinst eller förlust genom att från försäljningspriset dra av försäljningskostnader, inköpspris och eventuella förbättringsutgifter.

Om försäljningen resulterar i en vinst, beskattas 90 procent av denna vinst, vilket innebär en skatt motsvarande 27 % (90 % x 30%) av vinsten.
2024-04-05, 15:10
Medlem
En fråga. Jag hade överskjutande pengar på mitt skattekonto så jag gjorde en utbetalning i tisdags. Fick utbetalningsbesked i onsdags om att betalningen gick iväg i tisdags (2/4). Pengarna skulle komma till mitt konto inom tre bankdagar men har ännu inte fått dem. Nån som vet vad det beror på? Kan de fortfarande trilla in i dag eller är det för sent idag?
2024-04-06, 10:42
Medlem
Idag gick det att se beslutade skatteuppgifter på mina sidor på Skatteverket.
Skattekontotransaktionerna lär synas i början av nästa vecka.
2024-04-06, 14:11
Medlem
Bör man vara orolig om man inte fått slutbeskedet på Kivra ännu? Såg att jag fått det 3-4 april nästan alla tidigare år, bara ett år kom den den 7e, deklarerade förövrigt redan 21 mars.
Senast redigerad av starzkis 2024-04-06 kl. 14:17.
2024-04-06, 14:48
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Bör man vara orolig om man inte fått slutbeskedet på Kivra ännu? Såg att jag fått det 3-4 april nästan alla tidigare år, bara ett år kom den den 7e, deklarerade förövrigt redan 21 mars.

Nej du behöver inte vara orolig. Slutskattebeskedet tas ut första helgen i april, dvs nu i helgen.
2024-04-06, 17:34
Medlem
Deklarerad och skuldfri. Fasiken vad smidigt det är nuförtiden. Alla uppgifter till K4 kopierades från internetbanken (jo, är så gammal att jag fortfarande har en del aktier i VP). En swish senare och vips så var även skatten betald. Bjussar staten på några räntekronor, risken är att man glömmer bort det annars.
Tråkigt bara att 300k+ inbetalda skattekronor inte räckte för Svantesson
2024-04-07, 09:10
Medlem
zebra121s avatar
Om man ändrar och lägger till i deklarationen, är det inte så att man brukar få ett meddelande om att det är "godkänt" from Skatteverket? Eller hör man ingenting och vips kommer pengarna?
Någon som vet?
2024-04-07, 10:48
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Om man ändrar och lägger till i deklarationen, är det inte så att man brukar få ett meddelande om att det är "godkänt" from Skatteverket? Eller hör man ingenting och vips kommer pengarna?
Någon som vet?

Om det inte blir granskat så hör du ingenting och får pengarna i juni. Om du fyllt i en kommentar under upplysningar som gör att Skatteverket måste aktivt lägga till något i din deklaration får du ett beslut
2024-04-07, 10:48
Medlem
Gurkan100s avatar
Någon mer som ser sitt slutskattebesked på mina sidor? Jag har ännu inte fått något
2024-04-07, 10:50
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Om det inte blir granskat så hör du ingenting och får pengarna i juni. Om du fyllt i en kommentar under upplysningar som gör att Skatteverket måste aktivt lägga till något i din deklaration får du ett beslut

Aha okej, då förstår jag. Tack.
2024-04-07, 11:26
Medlem
lunarluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Någon mer som ser sitt slutskattebesked på mina sidor? Jag har ännu inte fått något

Inte jag heller, inget på skattekontot ännu heller. Förra året kom stålarna in på skattekontot en lördag och pengarna på kontot på tisdagen tror jag, fick in dom dagen före det var utlovat minns jag och samma dag som slutskattebeskedet kom. Men tyvärr verkar det inte vara lika tur för mig iår

Någon som fått in stålarna på skattekontot ännu? Mvh en ivrig själ

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in