Citat:
Ursprungligen postat av
skalman1973
Om informationen stämmer " om den stämmer " så lär inte F16 komma i tid och inte lär den vara på något vis avgörande heller . Det kommer förmodligen fortgå på samma vis som hittills ( Om det de ukrainska källorna säger stämmer så börjar såväl resurserna som kraften tryta ) Om det de ryska källorna säger stämmer så har Ryssland moment trots oerhörda förluster .
Flyg kunde gjort skillnad de första dagarna . Kvalificerat luftvärn kunde gjort skillnad under den i väst hypade sommaroffensiven .Sanktionerna kunde också gjort skillnad om det funnits en gemensam vilja att gå på " blockadbrytare " Nu vet vi ju alla att den där " gemensamma " politiska viljan inte riktigt finns .Vad betyder egentligen EUs/Natos avsiktsförklaringar med miljarder i bistånd utdraget över 5 år ?
Nä de senaste nyheterna får mig faktiskt att se Ukraina som ett bondeoffer medans väst köper tid och rustar .
Trist om det blir så.
Själv tror jag att det skulle
bara krävas 1-2 år utav
genuint stöd ifrån väst till Ukraina, inte mer eller längre..(då talar jag inte om fantasi-stöd med våta drömmar utav diverse "high-tech" lösningar eller tex 300 F-16 etc..)
..utan ett åtagande, ett...tja..jag hoppas du förstår vart jag vill komma. För det i sak krävs inte mycket, man
behöver inte.."break the bank".
Noterade även att du
inte sa emot mig i att detta
kan bli en svår sommar för Ukraina.
Detta krig är inte över än, på något sätt.., närmast naivt att tro det...(o då är jag 100 % pro Ukraina)