2024-04-05, 19:57
Medlem
uzws avatar
Kan jag någonstans hitta var folk har varit skrivna tidigare? Om ja, var någonstans? Kan jag exempelvis få veta var en viss person bodde 1964?
Citera
2024-04-05, 20:03
Bannlyst
Skatteverket har hand om folkbokföring testa där
Citera
2024-04-05, 20:03
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uzw
Kan jag någonstans hitta var folk har varit skrivna tidigare? Om ja, var någonstans? Kan jag exempelvis få veta var en viss person bodde 1964?
Du kan kontakta Skatteverket och fråga dem. Hur långt tillbaka deras register sträcker sig vet jag inte. De tog över folkbokföringen från Svenska kyrkan 1991, så de borde iaf gå så långt tillbaka.

Tidigare datum vet jag inte om de har i systemen på Skatteverket, men om inte så borde de finnas i kyrkans böcker.
Citera
2024-04-05, 20:06
Medlem
Citat:
Du kan begära ut personbild via skatteverket.
Tidigare bokförda adresser finns inte med per automatik men om du specifikt efterfrågar det tror jag att det finns chans att du får med det.
Citera
2024-04-05, 20:12
Medlem
Slavokias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du kan kontakta Skatteverket och fråga dem. Hur långt tillbaka deras register sträcker sig vet jag inte. De tog över folkbokföringen från Svenska kyrkan 1991, så de borde iaf gå så långt tillbaka.

Tidigare datum vet jag inte om de har i systemen på Skatteverket, men om inte så borde de finnas i kyrkans böcker.
Tidigare datum finns hos Riksarkivet. Man gör en beställning och det kostar och det är söktiden de tar betalt för.
Citera
2024-04-06, 01:35
Medlem
Onanikrems avatar
Fanns cd skivor utgivna av Sveriges släktforskningsförbund för olika årtal. Jag har två, kanske någon till undanstoppad. Dock inte 1964

Där står namn, adress, personnummer, vilka fler som är skrivna på adressen.
Citera
2024-04-06, 01:42
Medlem
Megaforces avatar
Aktuell adress vid folkräkningarna 1970, 1980 och 1990 går att relativt enkelt få fram då dessa uppgifter finns tillgängliga för släktforskning.

Skatteverkets system går inte längre bak än till ca 1980 så äldre uppgifter måste i regel sökas på mikrofilm och i vissa fall i kartoteken som är lagrade hos riksarkivet. Fram till 30-talet fanns uppgifter i kyrkoböckerna, men man gick över till kartotek på 20-30 talet så det finns inga kyrkoboksuppgifter därefter.

Adresser finns på flera andra ställen, men pga lagstiftning GPDR så är det lite svårt att söka i uppgifter efter 30-talet då man bara får söka på nätet på nu icke levande personer.

Att söka bostadsadresser på 30-70 talet görs enklast via gamla telefonkataloger om det rör sig om en person som hade egen telefon och namnet är ovanligt nog för att hitta i katalogen. Telefonkataloger för hela landet brukar finnas på landsarkivens läsesalar.
Citera
2024-04-06, 07:28
Medlem
Citat:

Ja, du kan veta var en person bodde anno 1960 och 1970. Dock kostar numer tjänsten och den heter Sveriges Befolkning 1940-1990. Du lär inte kunna fråga Skatteverket om var folk bodde på den tiden, de kommer att hänvisa till kyrkobokföringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in