Resultat: Vilket lag håller du på/kommer du att följa denna säsongen?
Atalanta
4,05%
3 röster
Bologna
0%
0 röster
Cagliari
5,41%
4 röster
Empoli
1,35%
1 röster
Hellas Verona
4,05%
3 röster
Inter
16,22%
12 röster
Juventus
5,41%
4 röster
Lazio
6,76%
5 röster
Lecce
0%
0 röster
AC Milan
10,81%
8 röster
Monza
0%
0 röster
Napoli
6,76%
5 röster
Roma
16,22%
12 röster
Salernitana
1,35%
1 röster
Frosinone
0%
0 röster
Cagliari
1,35%
1 röster
Sassuolo
0%
0 röster
Torino
2,70%
2 röster
Udinese
0%
0 röster
Parma
5,41%
4 röster
Fiorentina
4,05%
3 röster
Genoa
0%
0 röster
Ett annat lag i lägre divisioner
4,05%
3 röster
Håller inte på något lag - Älskar italiensk fotboll helt enkelt
4,05%
3 röster
2024-04-03, 19:06
Medlem
Juventus besegrade Lazio med 2-0 i första av två matcher i Coppa Italia semifinal. Fint att Chiesa & Vlahovic imponerade. Betyder inte att de har brytit trenden, men det kan vara en start?

Andra semifinalen spelar ikväll; Fiorentina mot Atalanta.

Hade varit vackert med en final mellan Juventus och Fiorentina.
2024-04-03, 19:35
Medlem
Baggio köptes av Juventus med det då högsta transferbeloppet , vilket Baggio gick med på eftersom Fiorentina desperat behövde pengarna. Blev upplopp i Florens.

Anledningen till att Baggio aldrig riktigt erövrade juventinos hjärta:

https://www.youtube.com/watch?v=GrUE3PasJwU
2024-04-04, 14:59
Medlem
Baggio är utan tvekan en topp 5 personlig favorit

Hans år i Bologna var med magisk ,tror de va året vm98 sker
Senast redigerad av drhasch81 2024-04-04 kl. 15:04.
2024-04-04, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Baggio är utan tvekan en topp 5 personlig favorit

Hans år i Bologna var med magisk ,tror de va året vm98 sker

Min favorittid var när han avslutade sin karriär i Mazzones Brescia. Dribblade och sprang inte lika mycket, men spelade ständigt med ett tillslag där han alltid hade flera alternativ och höjde tempot.

Pirlo till Baggio, mot just Juventus:
https://www.youtube.com/watch?v=owN0W1c90zw
2024-04-04, 21:20
Medlem
Cagliari spelade oavgjort mot Verona i kampen om la Salvezza. En match som man skulle vinna.

Om man ser tillbaka i tiden så samarbetade Veronas ultras med en fraktion av Cagliaris Ultras (Furiosi) och anföll Sconvolts i Sardinien. Sedan bidade Sconvolts sin tid. Man tog sig flera månader senare till Verona med flyg, färja med buss, bil osv. Men man tog sig till Verona och skapade kaos. Sedan dess finns en respekt från Verona till Sconvolts, medan Furiosi såklart upplöstes.

https://www.youtube.com/watch?v=Eb4E0ZeQ6k0
2024-04-05, 18:10
Medlem
During his interview with Bloomberg Podcast ‘The Deal’ Milan owner Gerry Cardinale confirmed his plans to build a new ‘American’ stadium for the Rossoneri
...
“One of our issues is building a new stadium, the first built in Italy since 2011. It’ll be an American stadium with 70,000 seats,” he said.

“We are going to bring music to Milan and build some big entertaining events anchored by the team.

https://football-italia.net/cardinale-promises-he-will-build-an-american-stadium-for-milan/

Jag förstår vikten av att äga sin arena, och det hade säkert blivit en riktigt bra arena. Men jag hoppas att Milan och Inter tar sitt förnuft till fånga och delar ägarskap av San Siro, samt naturligtvis renoverar den. Jag hoppas att allt snack om att bygga nya arenor bara är ett sätt att pressa staden Milan till att ge dem verktygen och möjligheten för detta. San Siro är i grunden en fantastisk arena med gedigen historia.

Just nu har Inter ett publiksnitt i Serie A på 72.908 och Milan 71.835.
2024-04-05, 19:32
Medlem
Ikväll spelar Salernitana mot Sassuolo. De två bottenlagen I tabellen. Jag hoppas att Salernitana äntligen vinner, av den enkla anledningen att det skulle kunna hjälpa Cagliari. Och herregud, de behöver hjälp från andra eftersom de inte kan prestera.

Salernitana har inte vunnit på de senaste tolv matcherna, och endast skrapat ihop två poäng på de matcherna. Dock spelade de oavgjort mot Sassuolo borta.

Jag är tveksam angående Sassuolo. En lokal miljardär som ägare (nu död), men ingen historia som köper stadens riktiga lags arena. Osäker på arvingarnas engagemang.
2024-04-05, 19:55
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Salernitana har inte vunnit på de senaste tolv matcherna, och endast skrapat ihop två poäng på de matcherna. Dock spelade de oavgjort mot Sassuolo borta.

Jag är tveksam angående Sassuolo. En lokal miljardär som ägare (nu död), men ingen historia som köper stadens riktiga lags arena. Osäker på arvingarnas engagemang.
Noterade nytt namn på bänken när jag läste inför rapporten. Colantuono. Levde kvar i världen där Inzaghi fortfarande tränade dom. Men visar sig att detta var ett tag och sen och klubben hunnit med ett namn emellan dessa två också. Liverani. Det är alltså fjärde tränaren man har nu. Sousa började. 8 matcher 0 segrar. Sen Inzaghi 18 matcher. 3-4-11 resultatrad.

Sen tog Liverani över. 5 matcher fick han. 1 oavgjord. 4 förluster. Sparkas snabbt som fan. Och nu Colantuono in. Och till saken hör att det är nu hans tredje sejour som huvudtränare. Avgick 2018 från klubben. Anställdes igen senare Oktober 2021 för att sen sparkas Februari 2022. För att sen återigen anställas till ungdomslaget. Och nu ska han in i A-laget igen.

Vad är ens poängen nu kan man tycka. Måste i princip gå rent för att klara kontraktet. Och det inkluderar matcher sista 8 mot Juventus, Milan, Lazio , Atalanta och Fiorentina. Kunde man ju lika gärna låtit Liverani vara kvar. Jag menar 5 matcher. De två tidigare tränarna lyckades inte heller. Är nog mer en truppfråga. Men som du säger. Är väl ingen som kommer sakna Salernitana när dom ryker. Trött klubb

En sammanfattning av såväl tränare och klubb som passar så väl in i den Italienska fotbollen. Totalt kaos.
2024-04-05, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
...
En sammanfattning av såväl tränare och klubb som passar så väl in i den Italienska fotbollen. Totalt kaos.
Italien hanterar kaos bra. Då måste män stiga fram och ta avgörande beslut. Tänk VM 2006 där Calciopoli och Pessottis självmord var inramningen. Eller tsunamin i Thailand där Italien var på tårna, eller då bränder härjade i Sverige och Italien hjälpte.

Man är bra på att agera akut, men sämre på att förebygga och följa upp. Styrkor och svagheter.
2024-04-05, 21:31
Medlem
Jag såg det på nära håll då jag bodde i Italien för några år sedan. En lokal fåraherde förlorade alla sina får till skogsbrand, men där alla fåraherdar i närheten gav honom några av sina får för att ersätta honom. Alla kämpar för att överleva ekonomiskt. Ett fantastiskt sätt att stärka den lokala sammanhållningen. Alla var glada och stolta.

På samma sätt lyfts lag av att vara utsatta och kämpa mot ett gemensamt mål. Mourinho utnyttjade det då han vann sina triumfer.

På tal om det så har De Rossi gjort det bra i Roma. Blir intressant att följa hans karriär.
2024-04-05, 23:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag såg det på nära håll då jag bodde i Italien för några år sedan. En lokal fåraherde förlorade alla sina får till skogsbrand, men där alla fåraherdar i närheten gav honom några av sina får för att ersätta honom. Alla kämpar för att överleva ekonomiskt. Ett fantastiskt sätt att stärka den lokala sammanhållningen. Alla var glada och stolta.

På samma sätt lyfts lag av att vara utsatta och kämpa mot ett gemensamt mål. Mourinho utnyttjade det då han vann sina triumfer.

På tal om det så har De Rossi gjort det bra i Roma. Blir intressant att följa hans karriär.

De Rossi. Blir trött på att behöva äta upp mina ord gång på gång Bortsett från senaste matchen mot Lecce så har det varit bra. Han har ändrat taktiken och placerat sina spelare i rätt position och utnyttjat deras styrkor. Pelle ser ut som en helt annan spelare, backas upp av statistik, fenomenal. Cristante har fått vara mer offensiv och visat det som gjorde honom bra i Atalanta. Han behöver inte vara den som ska städa undan i egen zon med noll kreativitet. Paredes får agera spelfördelare och länken mellan backar/mittfältet. Defensiven ser också bättre ut. Juste han vågade slänga Rui åt helvete och äntligen satsa på Svilar. Det är kul att se Roma spela igen.

Blir intressant att se med mercato, försäsong etc. vad han kan göra nästa säsong.
Senast redigerad av J-dilla 2024-04-05 kl. 23:07.
2024-04-06, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
De Rossi. Blir trött på att behöva äta upp mina ord gång på gång Bortsett från senaste matchen mot Lecce så har det varit bra. Han har ändrat taktiken och placerat sina spelare i rätt position och utnyttjat deras styrkor. Pelle ser ut som en helt annan spelare, backas upp av statistik, fenomenal. Cristante har fått vara mer offensiv och visat det som gjorde honom bra i Atalanta. Han behöver inte vara den som ska städa undan i egen zon med noll kreativitet. Paredes får agera spelfördelare och länken mellan backar/mittfältet. Defensiven ser också bättre ut. Juste han vågade slänga Rui åt helvete och äntligen satsa på Svilar. Det är kul att se Roma spela igen.

Blir intressant att se med mercato, försäsong etc. vad han kan göra nästa säsong.

Snart dags för Rom-derby. Roma är favoriter. Kan bli en fin match.

Milan besegrade Lecce med 3-0. Säkert och överlägset, även om det till viss del hjälptes av att Lecce spelade hela andra halvleken med en man mindre. Men då hade Milan redan en ledning med två mål. Pulisic gjorde det bra som offensiv mittfältare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in