Grevens sammanfattning - MGM Tim. Hur MGM och BO kände varandra.
Uppdaterad: 3 april
Kom gärna med förslag på ändringar, rättelser eller info att lägga till.
Observera: När det står att en uppgift är osäker/obekräftad så är den just det: osäker och obekräftad. Uppgiften kommer då oftast från någon skribent i tråden. Uppgiften kan vara sann eller falsk.
Den misstänkte gärningsmannen
- T*m Anderss*n. *i, o
- 17 år. Fyller 18 i augusti
- Är klasskamrat med Maja
- Har intellektuell funktionsnedsättning
- Är häktad sedan 21 mars 2024, men nekar till brott.
- På sannolika skäl misstänkt för mord (den högsta misstankegraden)
- Bor i Berghem
- Har en 19-årig syster
- Föräldrar: Lena (53 år) och Royne (60 år)
- "Jag kan med god källa säga att T.A tar oftast bussen mot Berghem och inte tåg.(Virozxd)
- Ett tåg går mot Berghem kl 14:24 och nästa tåg som går förbi där går mot Borås 15:12. Avgång från perrongen i närheten av fyndplatsen.
- Polisen har gjort husrannsakan i hans hem efter mordet. (Obekräftat)
- Det finns inga domar på pappan på Lexbase. En person, med snarlikt för- och efternamn förekommer, men är ej Tims pappa.
- Tims mamma jobbar som lokalvårdare på skolor i kommunen. (Obekräftat)
- MGM:s hus: "Det var inget kul ställe. Ser ganska nedgånget ut och det var väldigt stökigt. Huset ligger väldigt nära järnvägen en bit söder om fyndplatsen." (Obekräftat. Annabelle76)
- Villa på 132 m2. Byggt 1921. Värderat till runt 1,5 miljon enligt Booli.
Vittnesmål i tråden om Tim och hans familj: (Obekräftade)
- "Ett svenskt problembarn med en väldigt knepig familj." (Maltematilda)
- Hans familj är "relativt kända inom grannområdet. Haft mycket besök innan av polisen, då någon försökt elda ner deras hus mm förut. Pappan pratar öppet om sin sk hobby med att spela in egna porrfilmer". (Maltematilda)
- Tycks ha ett intresse för lättklädda kvinnor, finns bild på hans Facebook där han poserar framför strippklubben Chat Noir i Göteborg. (Oy)
- Hela den familjen är tappad. Pappan är jättekonstig. Jag och mina vänner har alltid tänkt att den killen inte kan ha haft en enkel uppväxt.(Vetensaurus)
- "Vad jag hört så har Maja anmält den här pojken tidigare flera gånger för att ha varit på henne, jag är helt övertygad att det är han som haft ihjäl henne". (Obekräftat. Finurlig34)
- Ser Tim nästan dagligen, tror han har "någon lätt form" av IF. Jag trodde han gick i normal skola, men med extra stöd. (Backad)
- "Tim verkade trevlig, tystlåten och fåordig när jag träffat honom. Hans pappa är väldigt knepig dock, kom fram till mig och några kompisar och skröt om en sån där sexreklam-sida som han hade gått med på och skrev med massa ”tjejer”. Vi har alltid skrattat åt det som en rolig grej, var rätt längesedan dock." (Obekräftat. Vetensaurus)
- "Trodde inte att han var 17 år, snarare typ 14-15. Fått bilden av honom som lite "halvtöntig" och den tysta killen. Har sett hela hans familj många gånger och tyckt att de verkar lite, svårt att förklara. Men dom ser ju alla lite "efter/knas ut" men systern, mamman och mormor är trevliga men känner mig faktiskt lite chockad över att han skulle kunna va kapabel till något sånthär." (Obekräftat. Backad)
- "Enligt en gammal skolkamrat: MGM var det uppenbart med diagnoser och en udda familj. MGM ska enligt ha uppfattas som en vara en egentligen "snäll själ" som alltid hälsade glatt. Denne undrar varför och hur just han lyckats begå brottet. En oro har uttryckts över hur systern ska kunna klara sig när resten av familjen sitter häktad. Det har alltså varit känt att även dottern har form av diagnos. Det är nog ingen tvekan om att GM har haft det tufft." Obekräftat. StCecilia)
- MGM var längre ner på inlärningsskalan = större funktionsnedsättning än Maja.
- MGM är som en 10-åring. Att han skulle planerat detta är helt otänkbart.
- MGM cyklade ofta till och från skolan från sitt hem i Berghem.
- MGM gillade naturen och fiska. Inget intresse för damer då han inte var så långt utvecklad på det sättet, det tänket, dom känslorna. Han är som ett barn.
(Obekräftat, NickeNyfiken1234)
- MGM gick inte på någon specialanpassad skola innan gymnasiet.
- Aldrig hört att MGM varit våldsam
- Hört att han haft ett väldigt stort intresse för tjejer… Lite åt hållet som hans far.
- Mitt barn beskrev honom som lite udda
(Obekräftat. Nyfiken73a)
Vittnesmål i tråden om hur Tim och Maja kände varandra
- Min sambo jobbar på skolan och säger att det inte stämmer att Maja anmält Tim tidigare.
- Min sambo känner till båda ungdomarna. Tydligen var Maja kär i Tim. Tim ville dock bara vara vänner.
- Maja och Tim var bra vänner i skolan. Något oförutsett och plötsligt har hänt timmen efter skolan.
- Min sambo säger att Tim har samma mognadsnivå som Maja, alltså båda runt 10 år mentalt.
- Var för sig har Tim och Maja sina specialiteter; som matlagning och fiske, men fortfarande personligheter i behov av stöd.
(Obekräftat. Skrivet av von-Utfall)
- Maja har aldrig anmält MGM för trakasserier. De var vänner och det var faktiskt så att Maja var intresserad av MGM men det var obesvarat (Obekräftat. Nickenyfiken1234)
- De går i samma klass men läser olika inriktningar. De har gemensamma träffar på schemat. M och T hade inte känt varann annars. (Obekräftat. von-Utfall)