2024-04-03, 02:22
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
"Orange vädervarning har varit och är utfärdad. Den näst allvarligaste graderingen. Jag vill inte höra om en enda bilist som givit sig ut i detta efter att ha bytt till sommardäck. Staten har ett långt och vidsträckt ansvar för att säkerställa den allmänna samfärdseln, ett ansvar som berörda myndigheter nu arbetar hårt för att ta. Det allmänna är dock inte ensam part här. Egenansvaret är också mycket omfattande i denna övergångsperiod. Är sommardäcken på, ska inte bilen användas i vinterväglag."

Skriver ministern på Twitter/X.

Vad tycker forumet om detta?
Senast redigerad av PatsyStoneHC 2024-04-03 kl. 02:24. Anledning: jävla dator!
Citera
2024-04-03, 02:29
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
En del kanske byter då vädret inte direkt är normalt för årstiden i Södra Sverige, i alla fall inte trafikkaos på detta sätt. https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1261142-e4-strandade-kan-bli-fast-hela-natten

Varför läxar ministern upp oss på det sätt han gör?

Har jag fel?
Citera
2024-04-03, 02:34
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
En del kanske byter då vädret inte direkt är normalt för årstiden i Södra Sverige, i alla fall inte trafikkaos på detta sätt. https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1261142-e4-strandade-kan-bli-fast-hela-natten

Har jag fel?
För attdet behövs! Allt är alltid nån annans fel alltid, drunknar nån är det alltid den myndighet som är närmast som har ansvaret, spelar någon bort 4 miljoner är det spelbolagets fel osv osv!
Kanske dags att vakna till och se vardagens små bekymmer och ta höjd för detta!
Citera
2024-04-03, 03:05
Medlem
Ger man sig ut i trafiken med sommardäck,när varningar är utfärdade,då behöver man läxas upp.
Citera
2024-04-03, 03:15
Medlem
Bra, dags att sluta med daltandet.
Citera
2024-04-03, 04:26
Medlem
Finns ju en poäng där. Är det orange varning på snö och du åker med sommardäck får du skylla dig själv.
Citera
2024-04-03, 05:38
Moderator
MondoBizarros avatar
Jag måste säga att det är en rimlig hållning.
Var själv ute i kaoset igår och redan på väg åt Skövdehållet mötte jag första plogbilarna, men det snöade helt enkelt för mycket och de plogade för lite så när jag skulle tillbaks lite senare så såg det ut som om de aldrig rört vägen.

Problemet som vanligt är infrastruktur.
Eftersom alla som vet något i ämnet sen länge förklarat att det inte kommer någon mer snö här uppe och att vi om två år inte ens kan förvänta oss att kunna hålla Vasaloppet och liknande dumheter så har givetvis allt dragits ner på och all överflödig materiel har sålts, dessutom säkert till underpris som alltid när staten säljer saker.

När de dessutom inte heller verkar få salta så sitter man där, med den perfekta kombinationen av väder, dumhet och snålhet.
Citera
2024-04-03, 05:42
Medlem
Statens ansvar då?
Att ploga vägar o dyl. Vad får vi för våra skattepengar egentligen?

Att lämpa över allt ansvar på individen håller inte.
Hela landet håller ju på o fallerar.
Oskar Bohlin är en jävla tomte som inte ens gjort lumpen.

Det är trafikkaos för att staten inte tagit sitt ansvar.
Citera
2024-04-03, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Statens ansvar då?

Kan du inte läsa?
Han börjar ju med att skriva att staten har ett långtgående ansvar.
Men att gemene man också måste ta sitt.

Helt rimligt inlägg.
Citera
2024-04-03, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC

Har jag fel?
Nej, kanske inte jätte normalt med stora snöfall i april, MEN man kan omöjligt ha missat den vädervarning som utfärdats, och om man mot all förmodan har gjort det så borde man ju som mogen bilförare tänka ”oj helvete vad det börjar snö, o jag som bara har sommardäck.. jaja, det får bli till o stanna hemma”
Förmodligen skiter folk totalt i vädervarningen, tror att dom är bäst på bilkörningen och att tänka på saker som varma kläder, nödprovians o liknande finns inte med i deras lilla världsbild - därför sitter dom o gråter ut i Aftonbladet om hur synd det är om dom i deras (helt självvalda) situation och klagar på trafikverket och regeringen. Klart som fan att dom ska läxas upp när det är dom själva som är problemet. Det är ingen grundläggande mänsklig rättighet att ha snöfria vägar eller ens ett körkort. Uppenbarligen fallerar dom som mogna förare eftersom dom inte verkar klara av att anpassa sin körning, eller tänka att det är en ganska dålig idé att ge sig ut när både smhi,trafikverket och polisen säger ”åk inte ut om du inte absolut måste”

Citat:
Statens ansvar då?

Nej, det är trafikkaos för att bortskämda idiotiska svenskar inte klarar av att ta till sig väsentlig information.
Dom hade kunnat stanna hemma, lyssnat på vädervarningarna och sluppit sitta i kö. Men nej, såklart är ju dom så jävla speciella så dom ska minsann ha rätt att åka i snöstorm med sommardäcken för ”staten kan inte tvinga mig o vara hemma”.
Polisen borde fan rycka körkorten för dom som gett sig ut i detta väder med sommardäck, utan viktigt skäl för resan då dessa inte klarar av att framföra ett fordon på ett trafiksäkert sätt.

Anser man att man inte behöver lyssna på en utfärdad varning att man ska ge fan i o åka iväg någonstans så förtjänar man också att både sitta i kö, men även bli duktigt utskälld av både polis,räddningstjänst och politikerna. Hade dom inte gett sig ut, hade detta inte hänt (och jag lovar dig att 75% av alla dessa bilister saknar en vettig anledning till att trotsa utfärdade varningar men ger sig ut ändå)
Citera
2024-04-03, 06:12
Avslutad
Det är dumt på gränsen till efterblivet att ge sig ut i trafiken med sommardäck när det är vinterväglag.

Det får man lära sig i trafikskolan.

Staten kan inte råda över vädret som vissa verkar inbilla sig.
Citera
2024-04-03, 06:13
Medlem
Conams avatar
Citat:
Statens ansvar då?

Lika där, får vi nåt för skattepengarna, ja börjar man nagelfara får vi det men kanske inte efter våra förväntningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in