Citat:
Ursprungligen postat av
Tobiaslundin
Nej, inte när det rör sig om så små vinster och förluster. Om Ryssland fortsätter i nuvarande takt så kommer de på tio år ha förflyttat frontlinjen 10 meter (!) framåt.
Andra faktorer kommer att ha avgjort kriget långt innan dess.
Zelenskyj befarar en ny våroffensiv från Ryssland i maj eller juni, och vill ha fler resurser innan dess om de skall kunna hålla tillbaka ryssen. Vad som händer om det sker är ju svårt att förutse.
Jag tror dock att kriget inte kommer att komma till slut på grund av krig - utan det kommer nog sluta med att de hamnar vid ett förhandlings bord.
Citat:
Både Ryssland och Ukraina har naturligtvis stor brist på i princip allt just nu, det är så det är i krig. Ryssland har fyra gånger större befolkning och är en ekonomisk jätte (jämfört med Ukraina), självklart har de större resurser att lägga på sin krigföring än vad Ukraina har.
Det är vi överens om.
Citat:
Det är det här som kommer avgöra kriget i slutändan. Kommer Europa (3,5ggr större befolkning än Ryssland och 10ggr större ekonomi) att ta sitt ansvar och förse Ukraina med allt de behöver eller kommer vi svika dem och därmed gräva en grop åt oss själva?
Jag tror inte Ukraina skall räkna med att Europa vinner kriget åt dem. Vilka vill skicka sina söner till fronten i Ukraina? Hur stora hål kan man slå i den egna ekonomin för att stödja Ukraina?
Europa kommer sannolikt inte gå in i kriget aktivt om inte Ryssland ger sig på ett EU eller NATO-land.
Citat:
Det är i vårt intresse därför att att nästa steg för Ryssland mycket väl kan vara Baltikum. Då kommer Svenska soldater att tvingas stupa i Estland och Svenska barn kommer dö när Ryska kryssningsmissiler avsedda för radaranläggningar på Gotland istället träffar dagis och skolor i Visby.
På grund av NATO kommer svenskar tvingas dit - ja.
Jag är övertygad om att Ryssen inte kommer ge sig på Sverige så länge vi håller oss borta från kriget. Går vi däremot in och krigar så lär vi få stå vårt kast.
Citat:
Ryssland är just nu det enskilt största hotet mot demokrati och frihet i Europa. Vinner de i Ukraina så kommer det hotet att växa sig större och starkare och snart knacka på vår dörr.
Jag håller inte med dig där - eller nu har vi ju valt NATO så då är det så klart mycket mer otryggt och svårt att förutse än när vi var ett neutralt land.