2024-03-30, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Ukraina bygger markförsvar och visar upp det på en drönarfilm.

https://twitter.com/NOELreports/status/1773635755786613213

Skaplig skillnad på kvaliteten om man jämför Ukrainas och Rysslands försvarslinjer. Ryssland kommer aldrig ta sig igenom detta
Citera
2024-03-30, 17:39
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Har några tunga instanser eller organisation bestridit denna forskare är det jag vill veta helt objektivt som inte har någon egen politiskt agenda. Det är för lätt att kalla alla foliehatt, fårskock, Natotroll eller rysstroll så fort den lyftet något som går mot deras egna önskan om verkligheten.
Först och främst betraktar jag dig inte alls som något rysstroll och tycker som du ovan att man inte ska avfärda någon utan sakligt bemöta argumenten personen framför. Jeffrey Sachs är mycket riktigt en prominent person i den akademiska världen och nationalekonomi. Hans "chockterapi" tycker jag inte heller egentligen är det största felet till Rysslands ekonomiska misär efter Sovjet. Däremot är hans argument där han numera försvarar Putins förvirrade världsbild och skuldbelägger alla förutom Putin själv. Hans argument är ganska plumpa och enkla att slå hål på så det är besynnerligt att han drar ner sitt förr så goda namn i smutsen för Putins skull och att han inte har bättre på fötterna än vad han har.
Citera
2024-03-30, 17:41
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
Varför skiter USA fullkomligt i Ukraina numera? Och varför hjälper inte vi och andra Ukraina tillräckligt för att trycka tillbaka äcklet, jordens low-life, Putin med hans stackars soldater till sina landsgränser?

Det måste vara något jag inte förstår.

Tacka förrädaren Schröder för det.
Citera
2024-03-30, 17:44
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Militärt har USA inga problem som helst att sopa av Kina på egen hand, det stora problemet är ekonomiskt. Amerikanska hegemoni kommer i mångt och mycket från att dollarn används som reserv/handelsvaluta av hela västvärlden. Utan amerikanskt stöd vid konfrontationer, och en sviktande 'arsenal of democracy' finns det ingen som helst anledning för Europa att fortsätta acceptera den nuvarande världsordningen, och detta kommer kosta USA ordentligt.
Förtroendet för den amerikanska vapenindustrin lär ju också minska.
Citera
2024-03-30, 17:46
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrBwisser
Tyvärr är Jeffrey Sachs ett ganska tungt namn i den akademiska världen. Han har varit aktuell i Ryssland sedan början av 90-talet då han var en av dem som ledde nedmonteringen av den ryska ekonomin, på uppdrag av den internationella valutafonden, IMF:

https://en.wikipedia.org/wiki/Jeffrey_Sachs

Lite oklart varför han sprider Kremls narrativ i Ukrainakriget, kanske har han fått dåligt samvete på äldre dar för vad han ställde till med i Ryssland.

Med andra ord han blev på ett otillbörligt sätt involverad i den ryska ekonomin.
Citera
2024-03-30, 17:49
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Militärt har USA inga problem som helst att sopa av Kina på egen hand, det stora problemet är ekonomiskt. Amerikanska hegemoni kommer i mångt och mycket från att dollarn används som reserv/handelsvaluta av hela västvärlden. Utan amerikanskt stöd vid konfrontationer, och en sviktande 'arsenal of democracy' finns det ingen som helst anledning för Europa att fortsätta acceptera den nuvarande världsordningen, och detta kommer kosta USA ordentligt.

Nja då får den militära aktionen gå fort . Med en havererad ekonomi så börjar även den militära styrkan vackla och helt plötsligt behövs vänner . Särskilt om man outsourcat sin produktion och är beroende av handel .
Citera
2024-03-30, 18:41
Medlem
raskenss avatar
Landsförrädaren stjärnkocken och folkmordshyllaren Daniel Höglander forsätter försvara ryssarnas ageranden. Han är verkligen nedlusad Putinapologet.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/stjarnkocken-om-kritiken-mot-krogen-i-ryssland/

Håller tummarna hans restaurangversamhet nu snabbt bojkottas så han konkursar.
Senast redigerad av raskens 2024-03-30 kl. 18:56.
Citera
2024-03-30, 18:55
Medlem
raskenss avatar
Rysk soldat som kastar ett granatgevär mot en attackdrönare och därmed får en enkel biljett till sin kompis Stalin på andra sidan.

https://x.com/saintjavelin/status/1774102805587820813?s=20
Citera
2024-03-30, 18:58
Medlem
Citat:
Varför skiter USA fullkomligt i Ukraina numera? Och varför hjälper inte vi och andra Ukraina tillräckligt för att trycka tillbaka äcklet, jordens low-life, Putin med hans stackars soldater till sina landsgränser?

för att det skulle riskera att ryssland
kollapsar i en intern maktkamp , ryssland kan inte ”vinna” i ukraina, men de får heller inte kollapsa okontrolerat.
Citera
2024-03-30, 19:00
Medlem
Citat:

Huvudanledningen till att USA drar sig ur Ukraina handlar om den amerikanska opinionen.
I ett demokratiskt land kan ingen politiker bortse från att 3 gånger fler amerikanare ser Kina som största hotet mot USA, i jämförelse med Ryssland.
"Gula faran" kommer dessutom öka ytterligare, då Kina sedan en tid tillbaka satsar på kraftig militär upprustning.

https://www.pewresearch.org/short-reads/2023/07/27/americans-name-china-as-the-country-posing-the-greatest-threat-to-the-us/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gula_faran
Citera
2024-03-30, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knügen

[...]
Jag tycker dock att fred är bättre än krig.
[...]

Vi är överens. Ska du eller jag säga åt Putin att avsluta sitt anfallskrig?
Citera
2024-03-30, 19:29
Medlem
Knügens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Vi är överens. Ska du eller jag säga åt Putin att avsluta sitt anfallskrig?

Bra ide, dialog vore en bättre väg än att vräka in en massa nya vapen i Ukraina, det lär inte avsluta kriget snabbare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in