2024-03-28, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Tack, nu är jag klokare ock skall göra mitt inköp !

(En fd. arbetsplats har en HP LASERJET III plus som jag använde för typ 20 år sedan, den fungerar fortfarande och används varje vecka, men de var tvungna att göra något/ändra manuellt med drivrutinen för att den skulle fungera i Win10/USB/paralellport, trumman är bytt några gånger och lite annat smått men den skall ha skrivit ut hundratusentals papper)

Det är INTE du som är trådstarten! Gör inte folk förvirrade. Det är jag som efterfrågar råd i tråden och gör det fortfarande.
Citera
2024-03-28, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Hittar hp laserjet för 1400kr

Jag har en gammal Hp 1201 som funkar utmärkt.

Tror tonern är dyr på den och inte multifunktionell
Citera
2024-03-28, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Brotherskrivaren som länkats i tråden är utmärkt. Det medföljer en starter-toner som bara klarar 700 sidor, men sedan finns det två alternativ på reservtoner: en vanlig med 1200 sidor och en XL-variant med 3000 sidor. Om man vill ha en billig svartvit skrivare utan scanning etc är denna Brotherskrivare det bästa alternativet.

Ju dyrare skrivare, desto billigare toner, och vice versa. Det är enkelt att räkna ut sidkostnaden på olika modeller.

HPs billiga skrivare är numera ganska smäckiga, tror det är Samsungs gamla skrivaravdelning som utvecklat dessa -- HP köpte Samsungs printerdivision för några år sedan, alla äldre skrivarverk från HP är däremot tillverkade av Canon, dessa håller för evigt om man byter gummirullarna då och då.

Vilken brother skrivare menar du?
Citera
2024-03-28, 10:22
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Www2043
Okej. Men folk borde fortfarande ha behov av skrivare tycker jag.

Vissa, säkert, men de flesta klarar sig utmärkt utan. I princip all myndighetskommunikation går att göra digitalt, och med en telefon kan du ta med dig allt som man tidigare skrev ut.
Citera
2024-03-28, 10:35
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Varför?

Hur klarar man sig utan skrivare?

Förut kunde man få en skrivare för typ 1000 kr och nu får man typ betala det dubbla.

Frågan är väl vad man skriva ut? Jag hade skrivare för att skicka fysiska brev, men det behöver man ytterst sällan i dagens samhälle.

Det senaste decenniet så har jag skickat några brev till en myndighet som kräver fysiska papper. Dessa har jag printat på biblioteket.
Citera
2024-03-28, 13:18
Medlem
GuliusCaesars avatar
Citat:
Tack men Vill ha multifunktionell laserskrivare. Med känt märke.
Vad är multifunktionell?

Jag har en gammal HP laserskrivare som inte har AirPrint utan kabel (Till en Dell msVista .) och den fungerar till att skriva ut vanlig text/brev etc. Den fungerar med kompatibla toners eller vad det nu heter.

Jag var på vippen att köpa en ny hp laser med AirPrint för min iPad/iphone. Men så läste jag ”sämst”. rescensionerna på amazon och andra ställen som har berättat följande varför jag har skjutit på beslutet. Kompatibiliteten är usel. Man får inte använda andra toners än hp för då ryker servicen. Hjälpsamt okunnig telefonpersonal på hp skyller allt på Apple och appleuppdateringar när något AirPrint inte fungerar och hänvisar till dem. Apple ansvarar bara för produkter som är Apple.

Så jag är också intresserad av en laser bara för text (backup till flygbiljetter etc) som fungerar med Apple AirPrint utan att krångla. Gärna också med usbkabelfunktionalitet till iPad för säkerhets skull om det fungerar?

Någon som har tips?
Citera
2024-03-28, 13:54
Medlem
Redisas avatar
Jag köpt en enkel skrivare för några år sedan. Den jäveln retar mig oerhört mycket. Inmatningsmekanismen är helt värdelös. Pappren skrivs ut snett hela tiden.
Citera
2024-03-28, 14:02
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Frågan är väl vad man skriva ut? Jag hade skrivare för att skicka fysiska brev, men det behöver man ytterst sällan i dagens samhälle.

Det senaste decenniet så har jag skickat några brev till en myndighet som kräver fysiska papper. Dessa har jag printat på biblioteket.
Egna texter, tradera fraktsedlar (ca 200) och lite annat smått och gått.
Citera
2024-03-28, 14:11
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Är det inte gängse att visa skrivare i princip subvensioneras av tillverkarna med vetskapen att det är tornen eller färgpatronerna som de tjänar pengar på?
Iaf förut var det så att en skrivare som var billig i inköp var dyr i drift och vise versa.

Numera finns det skrivare som istället för de dyra patronerna har färg som man köper löst och häller i separata behållare istället. Är dyrare i inköp men billigare i drift. Oavsett är de väl inga laserskrivare.
Citera
2024-03-28, 14:25
Medlem
pyroclasms avatar
//EDIT - köpte toners istället
Senast redigerad av pyroclasm 2024-03-28 kl. 14:35.
Citera
2024-03-28, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Folk skriver helt enkelt inte ut så mycket längre, så marknaden för billiga skrivare finns inte riktigt längre. Jag har en gammal brother svart/vit-laserskrivare som jag köpte som student, den är nu tonåring och tuffar fortfarande på med en snart 10 år gammal toner. Som student skrev jag ut mycket föreläsningsmaterial, gamla tentor etc., men efter det har jag inte mycket användning för den. Den blir väl vanligtvis ett par sidor per år, och ett par gånger per år som skanner för kvitton till jobbet.

Det finns visst billiga skrivare.

Går att köpa skrivare/kopiator/scanner för runt 500-600 kronor men då är det bläckstråleskrivare och de räcker för 95% av folket som då och då behöver skriva ut något - dessutom går det skriva ut i färg.

Billiga laserskrivare kanske har försvunnit och färglaser är lite dyrare.
Citera
2024-03-28, 15:25
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Det blir svårt. Se Wirecutters "budget pick" ovan i mitt inlägg som är en Brother laserskrivare för 171 US Dollar.

Laserskrivare är inte lika billiga som bläckstråle, så är det.

Men laser är ju bättre. Så är det.

Ser du klagar på toner. Skriver du ut så jäkla mycket är det bara att betala för kvalitet... var inte dumsnål med saker du använder ofta.

Ex för Brother står det att 1x toner räcker för 700 sidor.

Brother försöker att ruinera folk med deras toners som skrivaren skriker om måste bytas.

Det man gör är att gå in och resettar toner nivåerna efter de där 700 sidorna i system menyn. Jag skrev ut ungefär 5000 sidor innan man såg någon skillnad på utskrifterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in