2024-03-28, 02:33
Medlem
Stickan, en kassaskåpssprängare av den gamla skolan, blir intervjuad av journalisten Per Bäckman i Lektyr nr 5 1982. Där berättar Stickan om stötar han gjort med kollegor som ”fräcka Fredrik” och ”Putte kilas” samt de bra poliser som Stickan mött under sin karriär som Nisse Husman och Kurre Hjelm.
Till exempel så berättar Stickan om ”en gång stack jag och Putte Kilas iväg till Skene […] vi hade ett tips om att det skulle finnas massor med stålar på en firma där just den dagen, det var avlöningspengar till knegarna. Vi fixa’ dynis och hattar och drog iväg. Vi knalla in och blåste pytsen. Och vet du vad vi hitta? Sju kronor i kontanter och 36:50 i frimärken. Dom djävlarna hade gått över till torsdagslön. Och vi kom natten mot fredagen.”

Här är hela artikeln: https://herrtidning.com/2024/03/28/stickan-fd-dynamitard-berattar-om-sitt-liv-i-lektyr-1982/
Citera
2024-03-28, 04:21
Medlem
Kennethkvartings avatar
Han nämner att han var på rymmen från lumpen runt 1950, således torde han ha varit född kring 1930, alltså dryga 50 år gammal när artikeln skrevs.

Delades sjukpension ut frikostigt till gamla tjuvar på den här tiden? Jag tror nog att Stickan begick en del mindre uppseendeväckande brott även runt tiden för när artikeln skrevs, eller vad tror panelen?
Citera
2024-03-28, 19:38
Avstängd
kyrkstockens avatar
Charles-Ingvar om jag får be!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in