2024-03-27, 21:13
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genusvaetare
Det här med föraktet för utskrifter i pappersform är ytterligare ett tragiskt uttryck för hur den moderna idiotin tar över alltmer. Ett exempel på detta är när jag för flera år sedan klagade på att det inte går att göra vettiga utskrifter från MinPension. Kundtjänstkorkbimbo: "Vad ska du ha deee till, det finns ju i mobiiilen ju!"
Ja, det kanske kan vara intressant att på ett strukturerat och samlat sätt studera och jämföra hur olika pensionsförsäkringar utvecklas över tid. Om man nu inte är ett komplett jävla retard.
Ett annat exempel är anskaffningsvärde på aktier. Det är en mycket god idé att spara avräkningsnotor i pappersform. Lycka till med att redovisa reavinster för skattemyndigheten om det gått några år sedan aktieköpen eller om du bytt bank, eller banken bytt system, om du inte har kvar avräkningsnotorna.
Mobiler, datorer och internet är inget beständigt lagringsformat. Lär er det.
Man får nog ändå utgå från att om man förutom egen lagring även har en digital kopia i molnet så är det tillräckligt beständigt och säkert och överlägset en pappersutskrift. När vare sig den egna kopian eller den i molnet går att komma åt har man allvarligare problem än att redovisa reavinster för skattemyndigheten.
Citera
2024-03-27, 21:31
Medlem
Pungpuckels avatar
På Tradera kan man få en skrivare billigt.
Citera
2024-03-27, 22:01
Avslutad
Först, budget. Vad är billigt för dig?

Sedan säljs det. Och görs.

Här är recensioner för 2024
https://www.nytimes.com/wirecutter/reviews/best-laser-printer/

Och här är prisjakt
https://www.prisjakt.nu/c/laserskrivare
Citera
2024-03-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Vad för fel är det på äga en skrivare nu då?

Undrar jag med.
Citera
2024-03-27, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Först, budget. Vad är billigt för dig?

Sedan säljs det. Och görs.

Här är recensioner för 2024
https://www.nytimes.com/wirecutter/reviews/best-laser-printer/

Och här är prisjakt
https://www.prisjakt.nu/c/laserskrivare

Helst drygt 1000
Citera
2024-03-27, 22:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Www2043
Helst drygt 1000

Det blir svårt. Se Wirecutters "budget pick" ovan i mitt inlägg som är en Brother laserskrivare för 171 US Dollar.

Laserskrivare är inte lika billiga som bläckstråle, så är det.

Men laser är ju bättre. Så är det.

Ser du klagar på toner. Skriver du ut så jäkla mycket är det bara att betala för kvalitet... var inte dumsnål med saker du använder ofta.

Ex för Brother står det att 1x toner räcker för 700 sidor.

Citat:
1 x tonerkassett (svart) - upp till 700 sidor ISO/IEC 19752
Senast redigerad av dismisswall 2024-03-27 kl. 22:11.
Citera
2024-03-27, 22:34
Medlem
Hade tur och fick tag på en knappt använd liten HP + ett par toners för ett par hundringar när jobbet gjorde sig av med dem. Lär räcka en livstid då jag bara skriver ut några sidor per månad.
Citera
2024-03-27, 22:34
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Grym tråd !

Papper är tamejfan underskattat, det har hög kontrast, är tåligt och kan vara smidigt att ha i en pärm som skall vistas i oömma miljöer, dessutom smidigt att diskutera kring och lämna med en kund eller arbetskamrat.

Jag behöver köpa en liten enkel svartvit laser till hemmet, men hur är det med den där HP M140we gällande att man MÅSTE prenumerera på en tjänst för toner ?
Vet inte om det är det som kallas "instant ink" , men det skall finnas något helvete med många nya HP-skrivare så att man måste regga sig och ansluta till någon tjänst för att kunna använda skrivaren, i så fall blir ju HP ointressant för mig ivf. Nån som har koll på HP ?
Citera
2024-03-27, 23:26
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Jag behöver köpa en liten enkel svartvit laser till hemmet, men hur är det med den där HP M140we gällande att man MÅSTE prenumerera på en tjänst för toner ?
Vet inte om det är det som kallas "instant ink" , men det skall finnas något helvete med många nya HP-skrivare så att man måste regga sig och ansluta till någon tjänst för att kunna använda skrivaren, i så fall blir ju HP ointressant för mig ivf. Nån som har koll på HP ?

Brotherskrivaren som länkats i tråden är utmärkt. Det medföljer en starter-toner som bara klarar 700 sidor, men sedan finns det två alternativ på reservtoner: en vanlig med 1200 sidor och en XL-variant med 3000 sidor. Om man vill ha en billig svartvit skrivare utan scanning etc är denna Brotherskrivare det bästa alternativet.

Ju dyrare skrivare, desto billigare toner, och vice versa. Det är enkelt att räkna ut sidkostnaden på olika modeller.

HPs billiga skrivare är numera ganska smäckiga, tror det är Samsungs gamla skrivaravdelning som utvecklat dessa -- HP köpte Samsungs printerdivision för några år sedan, alla äldre skrivarverk från HP är däremot tillverkade av Canon, dessa håller för evigt om man byter gummirullarna då och då.
Citera
2024-03-27, 23:37
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Www2043
Helst drygt 1000
Från en tusenlapp och uppåt; https://www.elgiganten.se/search/laserskrivare%20svartvit?sort=ActivePrice.Amount:a sc
Citera
2024-03-27, 23:52
Avstängd
kyrkstockens avatar
Hittar hp laserjet för 1400kr

Jag har en gammal Hp 1201 som funkar utmärkt.
Citera
2024-03-28, 00:10
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Brotherskrivaren som länkats i tråden är utmärkt. Det medföljer en starter-toner som bara klarar 700 sidor, men sedan finns det två alternativ på reservtoner: en vanlig med 1200 sidor och en XL-variant med 3000 sidor. Om man vill ha en billig svartvit skrivare utan scanning etc är denna Brotherskrivare det bästa alternativet.

Ju dyrare skrivare, desto billigare toner, och vice versa. Det är enkelt att räkna ut sidkostnaden på olika modeller.

HPs billiga skrivare är numera ganska smäckiga, tror det är Samsungs gamla skrivaravdelning som utvecklat dessa -- HP köpte Samsungs printerdivision för några år sedan, alla äldre skrivarverk från HP är däremot tillverkade av Canon, dessa håller för evigt om man byter gummirullarna då och då.

Tack, nu är jag klokare ock skall göra mitt inköp !

(En fd. arbetsplats har en HP LASERJET III plus som jag använde för typ 20 år sedan, den fungerar fortfarande och används varje vecka, men de var tvungna att göra något/ändra manuellt med drivrutinen för att den skulle fungera i Win10/USB/paralellport, trumman är bytt några gånger och lite annat smått men den skall ha skrivit ut hundratusentals papper)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in