2024-03-27, 20:39
Medlem
Hegamons avatar
Lukasjenko säger sig vilja ta en bit av Polens nordöstra hörn och även Litauen, för att kontrollera Suwałkikorridoren.
Varför håller han på så? Det verkar vara ett dödfött projekt och även ologiskt. Men USA har nyligen sagt till sina medborgare att dessa ska lämna Belarus. Möjligen därför att Lukasjenko tror att USA/NATO planerar att invadera Belarus.

Jag förstår mig inte på nyheten, gör du det bättre än mig? Förklara gärna:

https://www.youtube.com/watch?v=_XZqfV21d-U
Senast redigerad av Hegamon 2024-03-27 kl. 21:26.
Citera
2024-03-27, 20:52
Medlem
franges avatar
Är han medveten om att Polen håller på att rusta upp utav helvete och är - eller åtminstone håller på att bli - Europas starkaste militärmakt (kärnvapen borträknat), och verkligen av hela deras själ avskyr Ryssland?

Och med tanke på att Belarus enbart är nickedocka åt Putler, så lär polackerna knappast se med så blida ögon på vitryssarna heller?
Citera
2024-03-27, 20:56
Avstängd
Vad ska lilla belarus göra mot polen?

Ryssarna har fullt upp i ukraina…

Polen behöver knappast natos hjälp mot den gamla gubbens fittland.
Citera
2024-03-27, 21:00
Medlem
Haha skulle polackerna attackera Belarus så skulle det bli ett två-veckorskrig nu när Ryssland har fullt upp med Ukraina. Belarus har inte ett smack mot Poland.

Lukashenko måste har tagit några groggar för mycket
Citera
2024-03-27, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2millimeterkuk
Vad ska lilla belarus göra mot polen?

Ryssarna har fullt upp i ukraina…

Polen behöver knappast natos hjälp mot den gamla gubbens fittland.

Hehe, det räcker att polackerna nyser i vitrysslands riktning så kommer lukashenkos regim falla. Fattar inte varför hen provocerar, knappast så att ryssland har mycket trupper över nu som kan hjälpa till när folket reser sig.
Citera
2024-03-27, 21:08
Medlem
Hegamons avatar
Mycket märkligt. Den som kontrollerar Suwalkikorridoren, sägs teoretiskt kunna motverka polska NATO-trupper nå Litauen ifall Ryssland väljer att anfalla Baltikum. Polska NATO-trupper måste åka på motorvägen till Litauen vid rysk invasion. Är området redan intaget av Belarusiska soldater då blir det stora förluster på den Polska sidans soldater och material.

Mycket märkligt ändå, Belarus har i praktiken nästan noll att sätta emot Polen idag. Som många skrivit ovan är Polen beväpnade till tänderna och är ytterst förberedda för ett anfall.

Jag får intrycket att den här befälhavaren Lukasjenko samtalar med verkar svassa med, alltså att han bejakar det Lukasjenko säger men har svårt ta det som sägs seriöst.
Senast redigerad av Hegamon 2024-03-27 kl. 21:25.
Citera
2024-03-27, 21:18
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Den där fula jävla inkompetenta maktfullkomliga gamla pedofiltjockisen Lukasjenko kan ju gärna göra ett försök

Vitryssarna har inte kapacitet att föra krig mot Polen, än mindre kapacitet att effektivt ockupera området. Som vanligt är han ute och agiterar för att vinna billiga regionala poäng hos sin pedofilkompis Putler.
Citera
2024-03-27, 21:38
Medlem
revodnebs avatar
Det skulle nästan vara intressant om han gjorde slag i planerna. Inte för att jag vill ha krig men för att se hur snabbt polackerna ensamt krossar sotluckan. Det är dessutom artikel 5 i Natofördraget, så big no no.
Citera
2024-03-27, 21:43
Bannlyst
Han hade blivit krossad.
Citera
2024-03-27, 21:47
Medlem
Kiddieoxos avatar
Befälhavaren ser inte så bekväm ut tycker jag.
Citera
2024-03-27, 22:06
Medlem
Enterprises avatar
Befälhavarens schmooze talk får mig att fundera på hur det gick till när Putin frågade sina befälhavare om Ryssland verkligen kunde ta Ukraina på några dagar, Befälhavaren ser inte 100 % nykter ut. Lukaschenko ser inte riktigt klar ut i skallen.

Klädpolisen antecknar: Är det en slafsig randig T-shirt som befälhavaren har under militärjackan
Citera
2024-03-27, 22:11
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Befälhavarens schmooze talk får mig att fundera på hur det gick till när Putin frågade sina befälhavare om Ryssland verkligen kunde ta Ukraina på några dagar, Befälhavaren ser inte 100 % nykter ut. Lukaschenko ser inte riktigt klar ut i skallen.

Har Putin och Lukasjenko snackat i hop sig? Putin skulle behöva ett gäng belarusiska soldater.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Klädpolisen antecknar: Är det en slafsig randig T-shirt som befälhavaren har under militärjackan

Den t-shirten är ett ytterst generiskt plagg för ryska/vitryska militärer.
Jag slog på russian + sailors så hittade google dessa bilderna: https://www.google.se/search?sca_esv=82cfab1f5a57e002&sxsrf=ACQVn0-LQ4-dR8O-1MNg-hYwu21cknqqTA:1711573911722&q=russian+sailors&tbm= isch&source=lnms&prmd=ivnbz&sa=X&ved=2ahUKEwji-47YrZWFAxXGQlUIHZNfDWkQ0pQJegQIDRAB&biw=1232&bih=6 06&dpr=1.5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in