2024-03-27, 09:37
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Stålbågade glasögon är i regel tyngre än plastglasögon även om de har tunnare bågar. På 80-talet var väl dessutom själva glaset mycket tjockare än idag vilket kan ha byggt på tyngden ännu mer.

Helt rimligt att stoppa dem i fickan för att inte riskera tappa dem vid full sprint. Han kan ju även ha sett en risk för ett visst tumult med avrivna glasögon. För lämnar han glasögonen efter sig är ju spelet slut.

Polisen hittade ju ett annat par tappade glasögon längs flyktvägen och lyckades identifiera ägaren. Och även om man inte gör det direkt är det bara en tidsfråga innan man intresserar sig för CA på grund av vapnet och ser att glasögonen matchar passfotot.

Då kan man snart fastställa att det verkligen är hans glasögon eftersom styrkan matchar perfekt. DNA kan också bli aktuellt. Case closed.
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-03-27 kl. 10:09.
Citera
2024-03-27, 11:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Uppslaget CA är en tunn soppa, långt mer tunn än CP rent av, och då jävlar är det tunt.

Ja verkligen- finns ingenting som pekar på att CA var Palmes mördare. Det mesta tyder på att CA var sjuk och var hemma och sov tiden för mordet. Revolvern låg inne i ett bankfack tiden för mordet. Omöjligt att skjuta med en revolver som ligger i ett bankfack på mordkvällen. Sedan stämmer signalementet dåligt, inget motiv fanns m.m. Det fanns inget motiv, medel eller möjlighet för CA att vara Palmes mördare.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2024-03-27 kl. 11:49.
Citera
2024-03-27, 12:00
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Ja verkligen- finns ingenting som pekar på att CA var Palmes mördare. Det mesta tyder på att CA var sjuk och var hemma och sov tiden för mordet. Revolvern låg inne i ett bankfack tiden för mordet. Omöjligt att skjuta med en revolver som ligger i ett bankfack på mordkvällen. Sedan stämmer signalementet dåligt, inget motiv fanns m.m. Det fanns inget motiv, medel eller möjlighet för CA att vara Palmes mördare.

Instämmer helt. Visst kan man (eventuellt se) blinkande varningslampor kring att han inte hörde av sig om provskjutning via ett par tre kallelser, dock vill jag minnas att det fanns fler Christer Andersson på Hälsingegatan vid tidpunkten, och att fel Christer fick ett par av kallelserna. Det fanns ju inte internet i någon större omfattning att tala om, så att "hålla koll på" på folk i området var ju inte lika lätt. Jag tror ärligt talat att CA tänkte "orka, vem bryr sig", när han sket i kallelsen. Visst, storyn måhända vara både luddig och lite häpnadsväckande kring att vapnet såldes "under bordet" i Kungsträdgården, men folk gör ibland konstiga saker för att rädda sin akuta ekonomi?

Hans Palmehat är trams, finns inga belägg för det. Att han satt på pendeltåget och läste om Palmemordet, är ju inget konstigt alls, tvärtom; merparten människor gjorde detta på den tiden. Att han råkade sitta på sitt stammis-fik på årsdagarna av mordet kan heller inte ses som graverande, med tanke på att han besökte fiket frekvent 3-4 ggr i veckan under ett antal år. Som sagt, soppan CA är rejält blaskigare och mer fadd i smaken än självaste CP, satan vilken trist soppa.
Citera
2024-03-27, 12:37
Medlem
Citat:
Ja verkligen- finns ingenting som pekar på att CA var Palmes mördare.
Förutom signalementet som pekar rakt på CA.

Citat:
Det mesta tyder på att CA var sjuk och var hemma och sov tiden för mordet.
Förlåt, men vad är det som tyder på det?

Vi har ingen aning om var han befann sig. Vad är det då som ”tyder” på att han var sjuk och sov? Förhör med brodern gör ju den uppgiften mindre trovärdig.

Så sent på kvällen är det inte heller… Det var inte mitt i natten som CA själv vill få det att låta som i förhör.

Citat:
Sedan stämmer signalementet dåligt,
Förutom att signalementet stämmer in väldigt väl på CA.

Citat:
inget motiv fanns m.m
Fast vi vet ju inte vad för motiv mördaren hade? CA är väl den första misstänkte som det går att hitta ett bra motiv till.

Citat:
.. eller möjlighet för CA att vara Palmes mördare.
Omöjligt är det väl inte.

Citat:
CA är och har aldrig varit misstänkt ens för Palmemordet.
Ändå visade polisen väldigt stort intresse för honom.
Senast redigerad av Macke85 2024-03-27 kl. 12:50.
Citera
2024-03-27, 12:46
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Instämmer helt. Visst kan man (eventuellt se) blinkande varningslampor kring att han inte hörde av sig om provskjutning via ett par tre kallelser, dock vill jag minnas att det fanns fler Christer Andersson på Hälsingegatan vid tidpunkten, och att fel Christer fick ett par av kallelserna.
Tacksam om du inte sprider desinformation i tråden om du inte har källhänvisning med uttalande/förhör från denna andra Christer som ska ha fått dem. Spoiler alert: det finns inte i utredningen.

Citat:

Hur gör du tekniskt när du skriver samma inlägg hundra gånger i tråden? Kör du copy + klistra in? Använder du ”pekfingervalsen” så det går långsamt eller kör du korrekt fingersättning så det går fort?
Citera
2024-03-27, 12:50
Medlem
Citat:
Hans Palmehat är trams, finns inga belägg för det.
Nja, vänta nu! Det finns faktiskt uppgifter om just palmehat. Sen går väl vittnesuppgifter isär, så vi vet inte med säkerhet, men han nämner ju själv att han inte gillade Palme.

”finns inga belägg för.. nja..

Citat:
Att han satt på pendeltåget och läste om Palmemordet, är ju inget konstigt alls, tvärtom; merparten människor gjorde detta på den tiden.
Det håller jag med om!

Att han läste en tidningsartikel om mordet på tåget är väl inget konstigt. Halva tidningen lär väl ha handlat om Palme den dagen. Det säger eg ingenting.

Att han fikade på Sveavägen är….. märkligt och mycket konstigt. Men det går som du har rätt i inte att tyda för mycket alls i det. Han var ju där ofta. Han var väl också en kuf, och betedde sig kanske som en egensinnig kuf kan vi tro? Sen är det ett intressant sammanträffande iofs, men det är mycket svårtolkat.

Det är som att han inte är ”klar” med sin tid inne i centrala Stockholm, vilket fäster ljuset på det lite märkliga i att han får för sig att flytta.. Men som sagt, vi vet inte. Men flytten är mer intressant än att han åker tillbaka till stan regelbundet. Även om det också är ett beteende som sticker ut lite.

Jag gissar amatörmässigt att det hänger ihop. Flytten, och de ständiga turerna in till stan har nåt psykologiskt samband.

Behöver därmed inte ha med mordet att göra som sagt..
Senast redigerad av Macke85 2024-03-27 kl. 12:57.
Citera
2024-03-27, 12:51
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Tacksam om du inte sprider desinformation i tråden om du inte har källhänvisning med uttalande/förhör från denna andra Christer som ska ha fått dem. Spoiler alert: det finns inte i utredningen.

Hur gör du tekniskt när du skriver samma inlägg hundra gånger i tråden? Kör du copy + klistra in? Använder du ”pekfingervalsen” så det går långsamt eller kör du korrekt fingersättning så det går fort?

Tja... huruvida den andre (eller tredje?!?!) CA på Hälsingegatan fått kallelser vet jag inte, dock spekuleras det ju kring detta i dokument (minns ej exakt vart jag läste det) kring CA. Att detta inte passar din agenda, har jag full förståelse för, ibland gör det ont.
Citera
2024-03-27, 13:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Tja... huruvida den andre (eller tredje?!?!) CA på Hälsingegatan fått kallelser vet jag inte, dock spekuleras det ju kring detta i dokument (minns ej exakt vart jag läste det) kring CA. Att detta inte passar din agenda, har jag full förståelse för, ibland gör det ont.

Vad är det som diskuteras?

När CA 1989/90 får kallelser om att lämna in sitt vapen till provskjutning bor han i Västerhaninge. Och han vidgår 2007 att han fått och tagit del av dessa kallelser.

På Hälsingegatan har han april 1986, av allt att döma, fått kallelser om att visa upp sig med sitt vapen för polisen.
Citera
2024-03-27, 13:05
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Nja, vänta nu! Det finns faktiskt uppgifter om just palmehat. Sen går väl vittnesuppgifter isär, så vi vet inte med säkerhet, men han nämner ju själv att han inte gillade Palme.

”finns inga belägg för.. nja..

Det håller jag med om!

Att han läste en tidningsartikel om mordet på tåget är väl inget konstigt. Halva tidningen lär väl ha handlat om Palme den dagen. Det säger eg ingenting.

Att han fikade på Sveavägen är….. märkligt och mycket konstigt. Men det går som du har rätt i inte att tyda för mycket alls i det. Han var ju där ofta. Han var väl också en kuf, och betedde sig kanske som en egensinnig kuf kan vi tro? Sen är det ett intressant sammanträffande iofs, men det är mycket svårtolkat.

Det är som att han inte är ”klar” med sin tid inne i centrala Stockholm, vilket fäster ljuset på det lite märkliga i att han får för sig att flytta.. Men som sagt, vi vet inte.

Som du skriver, går ju åsikterna isär kring CAs Palmehat. Att han inte gillade Palme var han inte ensam om, det gjorde inte (minst) 50% av Sveriges befolkning vid tillfället. Att CA inte gillade Palme berättar ingenting, frågan är om han hyste ett starkt Palmehat, om han hade en sjuklig fix idé kring personen, osv. Många dedikerade CA-vänner vill ju göra gällande att CA sköt på sin teve när Palme en gång blossade upp - det är en så kallad "trådsanning", rent trams. Jag skulle våga påstå att Stig Engström hyste ett långt större Palmehat än CA, och då tror jag inte ens att SE var GM, möjligen inblandad på något vänster.

Visst, för oss "vanliga" människor kan de ju te sig en smula udda, att man besöker ett och samma fik 3-4 ggr i veckan, och häckar där i timmar - men för vissa kufiska figurer (gissningsvis hade CA någon lättare form av autism/asperger?) är det väldigt viktigt med "trygga punkter" i tillvaron, jag gissar att Sveav Konditori var en sådan plats för CA. Att han sörplar kaffe där på morddagarna är som sagt inget konstigt, tvärtom. Mig veterligen finns det inget dokumenterat, att CA rörde sig på östra sidan av Sveavägen, att han stod och hummade på Palme-plaketten, som kan berätta att han var baneman. Att vara lite kufisk/ensamvarg och ogilla Palme räcker liksom inte.

Men visst, jag kan förstå att en del blir frälst på CA, personligen finns ju inget som vare sig håller eller räcker för att han ska bli "intressant" i min värld. Det är på tok för mycket skenande fantasier kring honom som GM-kandidat.
Citera
2024-03-27, 13:07
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Vad är det som diskuteras?

När CA 1989/90 får kallelser om att lämna in sitt vapen till provskjutning bor han i Västerhaninge. Och han vidgår 2007 att han fått och tagit del av dessa kallelser.

På Hälsingegatan har han april 1986, av allt att döma, fått kallelser om att visa upp sig med sitt vapen för polisen.

Det diskuteras huruvida CA fått samtliga kallelser, att CA var topp 3 vanligaste svenska namn vid tidpunkten, och att det diskuterats i något dokument från PU att kallelserna (någon av dem?) kan ha ramlat ner i en annan CAs brevinkast.
Citera
2024-03-27, 13:15
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det diskuteras huruvida CA fått samtliga kallelser, att CA var topp 3 vanligaste svenska namn vid tidpunkten, och att det diskuterats i något dokument från PU att kallelserna (någon av dem?) kan ha ramlat ner i en annan CAs brevinkast.

Christer hävdar detta när han påstår att han aldrig fått några kallelser.

Men det är obsolet, han berättar i senare förhör att han faktiskt fått kallelserna.

Och detta alltså inte på Hälsingegatan.

Så jag förstår fortfarande inte riktigt vad som ska påvisas. Att post i allmänhet, och särskilt så på Hälsingegatan, kan komma fel?

Ok.
Citera
2024-03-27, 13:35
Medlem
Citat:
Som du skriver, går ju åsikterna isär kring CAs Palmehat. Att han inte gillade Palme var han inte ensam om, det gjorde inte (minst) 50% av Sveriges befolkning vid tillfället. Att CA inte gillade Palme berättar ingenting, frågan är om han hyste ett starkt Palmehat, om han hade en sjuklig fix idé kring personen, osv. Många dedikerade CA-vänner vill ju göra gällande att CA sköt på sin teve när Palme en gång blossade upp - det är en så kallad "trådsanning", rent trams. Jag skulle våga påstå att Stig Engström hyste ett långt större Palmehat än CA, och då tror jag inte ens att SE var GM, möjligen inblandad på något vänster.

Visst, för oss "vanliga" människor kan de ju te sig en smula udda, att man besöker ett och samma fik 3-4 ggr i veckan, och häckar där i timmar - men för vissa kufiska figurer (gissningsvis hade CA någon lättare form av autism/asperger?) är det väldigt viktigt med "trygga punkter" i tillvaron, jag gissar att Sveav Konditori var en sådan plats för CA. Att han sörplar kaffe där på morddagarna är som sagt inget konstigt, tvärtom. Mig veterligen finns det inget dokumenterat, att CA rörde sig på östra sidan av Sveavägen, att han stod och hummade på Palme-plaketten, som kan berätta att han var baneman. Att vara lite kufisk/ensamvarg och ogilla Palme räcker liksom inte.

Men visst, jag kan förstå att en del blir frälst på CA, personligen finns ju inget som vare sig håller eller räcker för att han ska bli "intressant" i min värld. Det är på tok för mycket skenande fantasier kring honom som GM-kandidat.

Ja men det går inte att utesluta att han inte gillar Palme.

Jag tillskriver inte just fikandet på Svea som någonting särskilt starkt som skulle ”bevisa” någonting. Inte i sig..

Det är för mig inte det som gör honom intressant. Jag är inte den som dragit upp fikandet på konditoriet Svea hela tiden i tråden, det kommer från annat håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in