2024-03-27, 11:22
Medlem
Jag, och många andra, har länge varnat för att om man inte trappar upp stödet så kommer saker som detta inträffa:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=cb235625e145ee355a4e45c72795a ba7

Citat:
Ukraina: Importerar stora mängder el efter attacker
Ukrainas elimport beräknas under tisdagen att nå den högsta nivån för i år efter att ryska attacker mot kritisk infrastruktur orsakat strömavbrott i många regioner. Det uppger landets elmyndighet enligt The Guardian.

Attackerna, varav den största i fredags, har orsakat så mycket skada på både produktions- och överföringsanläggningar. Det har gjort att Ukraina har behövt stoppa sin elproduktion och förlita sig helt på import.

Elimporten förväntas under tisdagen ligga på över 18 000 megawattimmar (MWh). Så sent som i torsdags, innan attackerna, exporterade Ukraina istället över 300 MWh.

Otroligt onödigt. Detta hade man garanterat kunna förhindra.
Citera
2024-03-27, 11:28
Medlem
NU uppmanar Sverige och Finland EU att skärpa sanktionerna mot Ryssland

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=cb235625e145ee355a4e45c72795a ba7

Citat:
Finland och Sverige: Fler sanktioner mot Ryssland

Båda grannländerna anser att EU måste skärpa sanktionerna mot Ryssland efter att den ryska oppositionsledaren Aleksej Navalnyj dött i fängelset.

Vid en pressträff i Esbo, Finland, enades Sveriges utrikesminister Tobias Billström och Finlands utrikesminister Elina Valtonen, i att fler sanktioner är viktiga för att göra det svårare för Ryssland att utöva sitt krig i Ukraina.

- Vi anser naturligtvis också att sanktionerna som helhet bör utvidgas eftersom vi ser att sanktionerna gör skillnad när det kommer till att försvaga Rysslands förmåga att föra sitt illegala krig mot Ukraina, sade Tobias Billström.

Det här skrev jag längesen här i tråden och jag var inte ensam om att räkna ut det.

Det är lika självklart som 1 + 1 = 2 och borde ha skett redan för två år sedan.

Men tydligen inte för politiker och andra användare här som diskuterar smådetaljer om drönarteknik i månader istället för att fokusera på kraftfulla åtgärder.
Citera
2024-03-27, 11:45
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
Mycket projicering nu när Ukraina håller på att förlora.
Det är tragiskt för Ukrainska befolkningen men har man tagit fan(Zelinsky) i båten får man ro honom iland oxå, Detta krig är en bra exempel på geopolitikens baksida eller sanna natur.
Kan bara inte förstå hur folk på alla nivåer kunde ha så fel, För mig som läst mer historia än högstadiekursen stod det klart att ryssen tog alvarligt på risken att förlora Krim till Nato och de östra delarna producerade bla helikoptermotorer. Jag trodde jägaren var nere och rekade men det blev väl mest snortande
1: Ryssland kan inte förlora Krim för det är inte ryskt.
2: Nato kommer aldrig ta Krim då Nato är en försvarsallians.
Citera
2024-03-27, 12:07
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Det är tragiskt för Ukrainska befolkningen men har man tagit fan(Zelinsky) i båten får man ro honom iland oxå, Detta krig är en bra exempel på geopolitikens baksida eller sanna natur.
Kan bara inte förstå hur folk på alla nivåer kunde ha så fel, För mig som läst mer historia än högstadiekursen stod det klart att ryssen tog alvarligt på risken att förlora Krim till Nato och de östra delarna producerade bla helikoptermotorer. Jag trodde jägaren var nere och rekade men det blev väl mest snortande

Du behöver nog läsa lite mer historia (och geografi).

Motorfabriken du pratar om är Motor Sich i Zaporizjzja. Ryssland har fortfarande inte erövrat det. Däremot har de slutat få leveranser sedan invasionen 2022. Så om det var helikoptermotorer de var ute efter så har invasionen varit ett massivt fiasko.

Ryssland förlorade aldrig Krim. Ryssland invaderade Krim fem dagar efter att Yanukovich flydde från Kiev. Innan Ukraina hade någon ny regering. Sedan sa Ryssland upp leasingavtalet som gällde till 2042. Innan 2014 hade ryssarna säker kontroll över flottbasen i Sevastopol. Nu kan de inte använda den längre på grund av ukrainsk beskjutning och om ukrainarna någonsin återerövrar Krim kan ryssarna se sig i månen om att få placera några krigsfartyg där igen. Även Krim är således ett massivt ryskt fiasko så här långt.
Citera
2024-03-27, 12:11
Medlem
Citat:
ryssarna hade ett leasing avtal i Sevastepol som blev uppsagt efter en grundlagsändring, vem/vilka tror du uppmuntrade Ukraina till den manövern? det psykade putin det kan vi nog vara överens om eller hur.
det var inga helikoptrar för fredstid om jag säger så, fabriken var för övrigt byggd av och för ryssland/sovjet, din parallell till oljefält haltar något därmed.
Jag tillhör dem som inte riktigt ser risken att putin ska fortsätta då Baltikum Polen etc tillhör Nato

Nu behöver dom inte Sevastopol då dom inte längre har någon flotta...
Citera
2024-03-27, 12:18
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
"Förlora Krim till Nato"? Krim var inte Rysslands att förlora då det tillhörde Ukraina, så vad menar du? Dessutom, som du bör veta, så besitter inte Nato några landområden utan det gör enskilda länder. Ryssland hade ju Krim redan från 2014, varför behövde de då anfalla Ukraina i stor skala 2022?
Tillverkning av helikoptermotorer i östra Ukraina som krigsorsak? Den var ny. Kunde inte Ryssland bara köpa motorer som vilket normalt land som helst. Eller du tänker att om USA vill ha rysk olja är det legitimt för dem att anfalla Ryssland?
Och om du nu läst "mer historia än högstadiekursen" (kanske gymnasiet?) borde du veta följderna av att låta en fascistisk diktator bedriva erövringskrig i Europa. Tror det till och med kan ingå i högstadiekursen. I alla fall i Sverige.
Krim tillhör Ukraina, presens inte imperfekt.
För övrigt, håller jag med.
Citera
2024-03-27, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Dennis pratade om detta i sin senaste video. Ja, mycket märkligt hur Putin ligger bakom massakern på vanliga ryzzar. Väldigt krystad story dessutom när han skyller på Ukraina. Putin måste ha blivit galen på riktigt när han gör sånt här....

https://youtu.be/M6weej8Rwtc?si=IFitYkWEcnvwNc_5

Något som talar emot att Putin låg bakom är att de borde då planerat en tydligare koppling till Ukraina. Försöken att koppla det till Ukraina har ju misslyckats fullständigt.
Å andra sidor är det ryssar vi talar om. De vet inte ens vad det är för skillnad på sim-kort och sim-spel.
Citera
2024-03-27, 12:28
Medlem
Citat:
ryssarna hade ett leasing avtal i Sevastepol som blev uppsagt efter en grundlagsändring, vem/vilka tror du uppmuntrade Ukraina till den manövern? det psykade putin det kan vi nog vara överens om eller hur.
det var inga helikoptrar för fredstid om jag säger så, fabriken var för övrigt byggd av och för ryssland/sovjet, din parallell till oljefält haltar något därmed.
Jag tillhör dem som inte riktigt ser risken att putin ska fortsätta då Baltikum Polen etc tillhör Nato

Detta skedde ju efter att ryssarna annekterade Krim 2014. Varför skulle Ukraina vara intresserat av att hyra ut Sevastopol till ryssarna igen om Ukraina återfick kontrollen över Krim?

Det viktigare är att Ryssland före 2014 hade ett hyreskontrakt som sträckte sig till 2042. Att Ukraina efter den ryska annekteringen sade upp kontraktet är ganska självklart, men det finns inget som tyder på att Ukraina skulle ha sagt upp avtalet om inte ryssarna annekterat Krim redan. Du tycks köra med rysk historieskrivning; det negativa fört Ryssland infaller alltid före Rysslands eget agerande.
Citera
2024-03-27, 12:34
Medlem
Citat:

Kriget är ett bra exempel på hur psykopater med storhetsvansinne som Putin agerar.
Citera
2024-03-27, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
I stort sett en bra idé, men kanske borde Königsberg istället gå till Polen (blir då Krolewiec) och så får Polen som byte ge en bit i öst till Ukraina? Känns realistiskt på en makronivå men sannolikt svårt i realiteten. I ett spel hade det varit en utmärkt lösning mot ett besegrat Ryssland.

Det bor människor i områdena. Inga gränser ska ändras.
Citera
2024-03-27, 12:45
Avslutad
Svt-text uppger idag att 32 ukrainska krigsfångar avrättats av de piss-ryska grisarna. Det skedde mellan den 1:a Dec 2023 och den 29:e Februari 2024.
Vidare uppges att av 60 intervjade krigsfångar var 58 torterade. Detta enligt Fn.

Skräckhelvetes-ryssarna gillar att tortera och att ha ihjäl andra. Ödelägga och förstöra.
Nu får väst börja pumpa in en massa grejer till Ukraina annars kommer ryssarna att gå in i andra länder och fortsätta att svina runt.
Citera
2024-03-27, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Något som talar emot att Putin låg bakom är att de borde då planerat en tydligare koppling till Ukraina. Försöken att koppla det till Ukraina har ju misslyckats fullständigt.
Å andra sidor är det ryssar vi talar om. De vet inte ens vad det är för skillnad på sim-kort och sim-spel.
Det sista kan jag hålla med om: Men det ruskiga är att vi har personer som skriver riktigt hyfsat svenska op forumet som anser att p.g.a. att man äger ett SIM spel är synonymt med att man är Nazist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in