2024-03-26, 16:27
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNyfiken12324
Min sambo jobbade ihop med båda. Så nu ska ni få lite fakta så ni slipper spekulera hej villt.
MO har rymt vid flertal tillfällen. Till sin pojkvän i Norrköping, från skolan och från skolutflykter. Hon har haft flera pojkvänner och har en mindre funktionsnedsättning än MGM.
MGM är som en 10-åring. Att han skulle planerat detta är helt otänkbart. MO har aldrig anmält MGM för trakasserier. De var vänner och det var faktiskt så att MO var intresserad av MGM men det var obesvarat. En än gång...MGM är som en 10-åring. Ingen som har tänkt på varför familjen väntade ända till 18:30 för att anmäla henne försvunnen.....jo för detta har hänt förr flera gånger. Hade hon inte klarat sig själv och skulle direkt till fritids så hade väl även fritids slagit larm och även föräldrarna den minuten hon inte klev på skolskjutsen.....inte vanlig buss.....hon åkte skolskjuts!

Familj och vänner satte igång en egen sökgrupp på söndagen där de gick på näs, assberg, bakom gymnasiet, längs viskan och även knackade dörr i området. De var ute i flera timmar utan resultat. De fick även in tips att hon setts på McDonalds i kinna på lördagen. Så vart skulle polisen börjat tycker ni? Norrköping? Stockholm? Mc donalds i kinna?

MGM cyklade ofta till och från skolan från sitt hem i Berghem.
MO beskrivs i tidningarna som en solstråle och liten och söt. Hon hade även en annan sida. Hon var medveten om sitt utseende. Sminkade sig, gick i utmanande kläder, gillade killar och satte hon siktet på nån så gav hon sig inte.
MGM gillade naturen och fiska. Inget intresse för damer då han inte var så långt utvecklad på det sättet, det tänket, dom känslorna. Han är som ett barn.

Jag tror att det är som MGM säger, MO ville visa honom sitt hemliga ställe. Väl där händer något olyckligtvis. En olycka? MGM får panik, har inget konsekvenstänk. Gör nåt i ren panik. En tragedi för alla inblandade. Han är ingen iskall mördare. Han har inte planerat detta. Han förstår nog knappt vad han har gjort.....den nivån är han på.

Nån skrev tidigare i tråden att hen tänkte på filmen möss och människor......ja!
Påminner om den uppenbara anledningen till att polisen inte från dag ett lagt alla andra utredningar åt sidan för att åter söka efter en av alla erkänt rymlingsbenägna pojktjusande tonårstjejer.
Senast redigerad av Taggad 2024-03-26 kl. 16:29.
Citera
2024-03-26, 16:27
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Polisen anmäler sig själva – efter Majas försvinnande:

Polisens sökinsats efter 17-åriga Maja dröjde.

https://sverigesradio.se/artikel/polisen-anmaler-sig-sjalva-efter-majas-forsvinnande
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Som alltid för att ta död på det reflexmässiga gnället som stjäl focus från utredningen.
Det blir alltid klagomål från familjen i såna här fall. Tänk på att familjen inte hade någon insyn i vad polisen gjorde torsdag till söndag. Vilket dom heller inte ska ha av utredningstekniska skäl.
Något har dom ju gjort som ledde till att dom hittade Maja och en MGM på måndag.
Att polisen inget gjorde på 4 dagar stämmer inte. Det är 3 dagar dom tar in information och sök till fots, den aktiva sökinsatsen, görs 4:e dagen.

"Från torsdag till söndag görs en hel del olika typer av informationshämtning, men inget aktivt sökarbete i mark, säger polisen."

Folk verkar begära att polisen redan på torsdag kväll skulle ha börjat söka utan att ha någon som helst info om var Maja har setts sist, med vem, på vilken plats osv. Så går inte polisarbete till.

Vi får veta när fupen kommer och tills dess hoppas jag att den här typen av kritik avtar.
Att polisen har anmält sig själva och SU ska utreda är bara pga. alla klagomål.
Tror inte det blir något negativt mot polisen av den utredningen.

SU https://polisen.se/om-polisen/granskning-och-utredning-av-polisen/sarskilda-utredningar/

Lägg sen till infon nedan i citerat inlägg så ser ni varför polisen inte la krut på detta från första stund.
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNyfiken12324
Min sambo jobbade ihop med båda. Så nu ska ni få lite fakta så ni slipper spekulera hej villt.
MO har rymt vid flertal tillfällen. Till sin pojkvän i Norrköping, från skolan och från skolutflykter. Hon har haft flera pojkvänner och har en mindre funktionsnedsättning än MGM.
MGM är som en 10-åring. Att han skulle planerat detta är helt otänkbart. MO har aldrig anmält MGM för trakasserier. De var vänner och det var faktiskt så att MO var intresserad av MGM men det var obesvarat. En än gång...MGM är som en 10-åring. Ingen som har tänkt på varför familjen väntade ända till 18:30 för att anmäla henne försvunnen.....jo för detta har hänt förr flera gånger. Hade hon inte klarat sig själv och skulle direkt till fritids så hade väl även fritids slagit larm och även föräldrarna den minuten hon inte klev på skolskjutsen.....inte vanlig buss.....hon åkte skolskjuts!

Familj och vänner satte igång en egen sökgrupp på söndagen där de gick på näs, assberg, bakom gymnasiet, längs viskan och även knackade dörr i området. De var ute i flera timmar utan resultat. De fick även in tips att hon setts på McDonalds i kinna på lördagen. Så vart skulle polisen börjat tycker ni? Norrköping? Stockholm? Mc donalds i kinna?

MGM cyklade ofta till och från skolan från sitt hem i Berghem.
MO beskrivs i tidningarna som en solstråle och liten och söt. Hon hade även en annan sida. Hon var medveten om sitt utseende. Sminkade sig, gick i utmanande kläder, gillade killar och satte hon siktet på nån så gav hon sig inte.
MGM gillade naturen och fiska. Inget intresse för damer då han inte var så långt utvecklad på det sättet, det tänket, dom känslorna. Han är som ett barn.

Jag tror att det är som MGM säger, MO ville visa honom sitt hemliga ställe. Väl där händer något olyckligtvis. En olycka? MGM får panik, har inget konsekvenstänk. Gör nåt i ren panik. En tragedi för alla inblandade. Han är ingen iskall mördare. Han har inte planerat detta. Han förstår nog knappt vad han har gjort.....den nivån är han på.

Nån skrev tidigare i tråden att hen tänkte på filmen möss och människor......ja!
Senast redigerad av Timeout 2024-03-26 kl. 16:30.
Citera
2024-03-26, 17:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ditt påstående om att Polisen anmält sig själv är en trådsanning utan substans tills du visar motsatsen, jag är angelägen om att upplysa läsarna i tråden om detta.
Det är lite konstigt vad snabb du är att göra kritik eller påståenden om polisen till trådsanning - men påståenden om BO tycker du är helt okej utan att det går att få stöd någonstans.
Det säger ju en del.

Nu är min trådsanning i alla fall bekräftad.

Polisen anmäler sig själva efter Majas död
Sökinsatsen efter Maja, 17, som hittades död i Marks kommun dröjde – vilket bland annat fått kritik från anhöriga.
Först fyra dagar efter att hon anmälts försvunnen inleddes en särskild sökinsats och ett aktivt letande inleddes.

Nu har polisen anmält sig själva till avdelningen för särskilda utredningar, uppger P4 Sjuhärad.
Detta för att se om man brustit i sina rutiner

[...]
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1234688

Nöjd så?
Citera
2024-03-26, 17:43
Medlem
"Torsdagen 14 mars anmäldes en 17-årig flicka i Marks kommun försvunnen. På måndagen veckan efter hittades hon död, misstänkt mördad.

Då hade polisen precis inlett en utredning om misstänkt människorov. Detta trots att familjen påpekat för polisen att flickan hade en intellektuell funktionsnedsättning."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/efter-17-aringens-dod-polisen-anmaler-sig-sjalva
Citera
2024-03-26, 17:51
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckadmutation
Ja, jag fick en smärre chock och kände mig _nästan_skamsen, som tog för givet att det var ett incestbarn. Med betoning på ”nästan”.

BO var importerad från Colombia och kan mycket väl vara ett incestbarn, kanske t.ex. med samma far och morfar. Hennes lilla storlek kan bero på inavel och ha orsakat att mamman sålde babyn redan innan det märktes att inaveln också gett mentala störningar. Vi vet inte mycket om adopterade barns bakgrund alla gånger, många flickor blir utnyttjade av sina pappor och andra nära släktingar och lämnar sen bort de eventuella resultaten.
Citera
2024-03-26, 17:56
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ditt påstående om att Polisen anmält sig själv är en trådsanning utan substans tills du visar motsatsen, jag är angelägen om att upplysa läsarna i tråden om detta.

Polisen gick väl ut med att de skall inleda en undersökning vad som hänt och varför i ett ganska tidigt skede. Jag såg det på nyheterna på SVT, det vet jag för de är de enda nyheterna jag ser.

För en utredning skall dra igång behövs väl en anmälan?

Jag tog det för givet men är inte hundra.
Citera
2024-03-26, 17:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
BO var importerad från Colombia och kan mycket väl vara ett incestbarn, kanske t.ex. med samma far och morfar. Hennes lilla storlek kan bero på inavel och ha orsakat att mamman sålde babyn redan innan det märktes att inaveln också gett mentala störningar. Vi vet inte mycket om adopterade barns bakgrund alla gånger, många flickor blir utnyttjade av sina pappor och andra nära släktingar och lämnar sen bort de eventuella resultaten.
OK - så nu skall vi etablera en trådsanning som säger att hon var resultat av inavel ... på vilken grund då?
Citera
2024-03-26, 17:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falleritjohej
Så tidigare uppgifter från skribent om att denne så pådrag redan på torsdagen och upptrappat på fredagen, det stämmer inte?
Nej, det är lögn - om det är polisinsats som avses.
Anhöriga och andra sökte - men inte polisen.
Citera
2024-03-26, 18:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är lite konstigt vad snabb du är att göra kritik eller påståenden om polisen till trådsanning - men påståenden om BO tycker du är helt okej utan att det går att få stöd någonstans.
Det säger ju en del.

Nu är min trådsanning i alla fall bekräftad.

Polisen anmäler sig själva efter Majas död
Sökinsatsen efter Maja, 17, som hittades död i Marks kommun dröjde – vilket bland annat fått kritik från anhöriga.
Först fyra dagar efter att hon anmälts försvunnen inleddes en särskild sökinsats och ett aktivt letande inleddes.

Nu har polisen anmält sig själva till avdelningen för särskilda utredningar, uppger P4 Sjuhärad.
Detta för att se om man brustit i sina rutiner

[...]
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1234688

Nöjd så?

Är det någon som ifrågasätter diverse uppgifter i tråden är det bland annat jag, bygg inte halmgubbar.

Det var en trådsanning när du hasplade ur dig att Polisen anmält sig själv, vart vill du komma, är din självkänsla skadad?

Jag skiter i om Polisen låter sig utredas, det är de anhöriga och Oisin som skall känna sig nöjda, det är därför myndigheten anmält sig till granskning.

Tycker mest att det är trams.
Citera
2024-03-26, 18:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Polisen gick väl ut med att de skall inleda en undersökning vad som hänt och varför i ett ganska tidigt skede. Jag såg det på nyheterna på SVT, det vet jag för de är de enda nyheterna jag ser.

För en utredning skall dra igång behövs väl en anmälan?

Jag tog det för givet men är inte hundra.

Polisen sa att man i ett senare skede ska titta på hur man agerat och att man just då hade fokus på en brottsutredning. Jag har skrivit det tidigare i tråden.
Citera
2024-03-26, 18:20
Medlem
Citat:
Polisen sa att man i ett senare skede ska titta på hur man agerat och att man just då hade fokus på en brottsutredning. Jag har skrivit det tidigare i tråden.

Mmm, det har man tydligen gjort nu,

Står i dagens Aftonbladet med hänvisning till P4 Sjuhärad.

"Nu har polisen anmält sig själva till avdelningen för särskilda utredningar, uppger P4 Sjuhärad."

Men oavsett om man påbörjat sök tidigare skulle det inte kunnat rädda Maja.

Men det är bra att Polisen ser över sina rutiner och rättar till det som kan ha fallerat
Senast redigerad av PR400 2024-03-26 kl. 18:24.
Citera
2024-03-26, 19:27
Medlem
Citat:
Det är många som tycker som du - så du är inte ensam.
Har man lite vett i huvudet så inser man att barn och människor som är på barns nivå kräver snabba insatser oavsett varför de försvunnit.

Man skulle kunna tro att han läst tråden och hämtat argument härifrån - för det är samma skitargument för att inte agera.

Ur artikeln
Polisprofessorn Leif GW Persson förstår dock polisens resonemang.

– Vi har närmare 20 000 personer som anmäls försvunna varje år, i betydligt färre än en procent av dem har något brott begåtts, säger han till Expressen.

[...]
– Det här var i Marks kommun, det kryllar inte av poliser där.

När polisen väl började leta kunde de snabbt hitta Maja och misstänka den 17-åriga pojken. Även om polisen hade börjat söka tidigare hade det inte förändrat den tragiska utgången för Maja, säger GW.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/leif-gw-persson-efter-familjens-kritik-om-forsvunna-maja-17-i-kinna-/

Micro, micro micro…… Att du fortfarande inte har fattat hur saker funkar är verkligen beklämmande. Hur många gånger ska jag och andra behöva tala för dig att 1) Det är svårt att leta efter någon när man inte vet ens i vilken stad man ska leta. 2) Polisen har inte lagliga befogenheter att bara börja leta efter någon om det inte finns anledning att anta brott eller eller det finns skäl för en sökinsats enligt lagen om skydd mot olyckor.

Citat:
Med det resonemanget är det många unga kvinnor man aldrig borde ha sökt efter -- för med facit i hand hade ändå inte förändrat den tragiska utgången.

Ja, det är precis så det är. Det finns ingen rim och reson i att dra igång en sökinsats i både Kinna, Norrköping och Stockholm bara för att Maja 17 är försvunnen i Marks kommun.

Det märks verkligen att du inte arbetar med ett yrke som kräver någon form av kvalificerat beslutsfattande, ex.vis polischef. För om så vore fallet hade väl all personal varit uppbunden med att leta efter försvunna individer dagarna i ända.

Det är alltid fråga om resuser. Resurser är aldrig oändliga. Sådana hänsyn har tagits när lagstiftningen utformandes. Försök att få in det i din tröga lilla hjärna nu.
Senast redigerad av Pkdkkd 2024-03-26 kl. 19:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in