2024-03-24, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Om t.ex. ett torn delvis är skymd av horisonten är det den nedersta delen som skyms. Din tanke om att komprimering skulle ske oproportionellt mellan höjd och bredd måste du förklara närmare.
Det är inte tornets topp som försvinner först. Varför?

Varför skulle det vara toppen som försvinner först? Mig veterligen står tornets botten längst med ytan som komprimeras. Finns väl ingen komprimering av luften på samma sätt som ytan.
Citera
2024-03-24, 12:28
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Varför skulle det vara toppen som försvinner först? Mig veterligen står tornets botten längst med ytan som komprimeras. Finns väl ingen komprimering av luften på samma sätt som ytan.
Du svarade inte på varför tornet skulle komprimeras mer på höjden än på bredden, och varför komprimeringen börjar nerifrån.
Förstår du vad ordet "proportionellt" betyder?
Citera
2024-03-24, 13:39
Medlem
Citat:
Att något är "hokuspokus" för att du inte förstår det låter ju väldigt vetenskapligt. Är det så vi bör resonera när vi konfronteras med ny information? Är det den typen av sunt förnuft du tycker jag ska alliera mig själv med?
Ny information? Detta är inte information, utan snarare ett löst påstående från dig, och du är den enda som gör det påståendet. Du har inte ett enda bevis, bara ett ogrundat påstående som du förväntar dig att vi ska ta på allvar. Påståendet stämmer inte överens med någon av de bevis vi har lagt fram, men som du ignorerar eftersom du inte vet, eller inte har något svar.
Citera
2024-03-24, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Ny information? Detta är inte information, utan snarare ett löst påstående från dig, och du är den enda som gör det påståendet. Du har inte ett enda bevis, bara ett ogrundat påstående som du förväntar dig att vi ska ta på allvar. Påståendet stämmer inte överens med någon av de bevis vi har lagt fram, men som du ignorerar eftersom du inte vet, eller inte har något svar.

Menar du att ytan inte komprimeras i ditt synfält?
Citera
2024-03-24, 17:05
Medlem
Citat:
Tror du att dagarna inte blir längre och längre ju längre söderut du kommer i december? Tror du att det är en lögn att avstånden runt jorden blir kortare och kortare ju längre söderut om ekvatorn du kommer?
Citera
2024-03-24, 17:31
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Allt som kommer längre bort från betraktaren komprimeras pga perspektivet. Varför detta skulle få hälften av Turning Torso och Torontos skyskrapor att försvinna under horisonten förstår jag inte däremot.
Citera
2024-03-24, 17:47
Medlem
Citat:
Förklara vad en horisont på en plan yta (som du nyligen sa ej var möjlig) har med grundläggande fysik att göra?

Förklara också hur något som ligger bortom en sådan horisont och hur det försvinner i mitt synfält, har med grundläggande fysik att göra.

Att något är "hokuspokus" för att du inte förstår det låter ju väldigt vetenskapligt. Är det så vi bör resonera när vi konfronteras med ny information? Är det den typen av sunt förnuft du tycker jag ska alliera mig själv med?

Jag pratade om perspektiv och att nedre delen av tornet förminskas lika mycket som den övre delen. Och jag pratade om att på en platt jord så är siktlinjen till tornet alltid är ovanför marken. Och att det därför inte finns någon tramsig "bottom first" effekt.

Och ja, "bottom first" är hokuspokus som det helt saknas stöd för. Ett rent påhitt från förvirrade plattisar för att försöka förklara att objekt succesivt försvinner ned under horisonten.

Citat:
Att något är "hokuspokus" för att du inte förstår det låter ju väldigt vetenskapligt.

Ingen förstår "bottom first" och ingen kan förklara hur effekten uppstår. Det är därför inget vetenskapligt utan bara rent svammel och hokuspokus.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-03-24 kl. 17:50.
Citera
2024-03-24, 17:54
Medlem
Citat:

Vi pratar inte om "ytan", vi pratar om att hela tornet komprimeras lika mycket. Och vi pratar om att de nedre delarna ligger under siktlinjen till horisonten.

Det har inte ett skit att göra med "ytan"
Citera
2024-03-24, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vi pratar inte om "ytan", vi pratar om att hela tornet komprimeras lika mycket. Och vi pratar om att de nedre delarna ligger under siktlinjen till horisonten.

Det har inte ett skit att göra med "ytan"

Jo, jag pratar om hur en platt ytan komprimeras i ditt synfält över avstånd.

Tornet komprimeras inte på samma sätt, nej. Du kan ställa ett torn på ytan och se tornet i sin helhet hela vägen fram till horisonten. Därefter vet jag inte vad som skulle hända med tornet. Kanske försvinner det botten först.
Citera
2024-03-24, 19:38
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Tornet komprimeras inte på samma sätt, nej. Du kan ställa ett torn på ytan och se tornet i sin helhet hela vägen fram till horisonten. Därefter vet jag inte vad som skulle hända med tornet. Kanske försvinner det botten först.
Vilket fenomen skulle få tornet att försvinna botten först på en platt yta. Kompressionen av ytan är ju ingen förklaring.
Den enda rimliga förklaringen är ju att utan inte är platt och det vet vi ju att den inte är genom att det finns massor av andra bevis.
Citera
2024-03-24, 20:26
Medlem
Citat:

Och vi har hela tiden pratat om att torn, båtar, solen och andra objekt succesivt försvinner ned under horisonten. Och det finns bara en rimlig till den observationen.

Och eftersom vi har tusen andra bevis för att ytan inte är platt är förklaringen självklar: Tornet döljs bakom kurvan.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-03-24 kl. 20:33.
Citera
2024-03-24, 20:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Och vi har hela tiden pratat om att torn, båtar, solen och andra objekt succesivt försvinner ned under horisonten. Och det finns bara en rimlig till den observationen.

Dagens tankeställare: tänk om solen inte går upp. Tänk om den inte går ner? Ah jag vet, tänk om solen drivs framåt i en perfekt rak linje och när tröttheten infinner sig så tar solen 100 000 km steg bakåt och långt bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in