Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Förklara vad en horisont på en plan yta (som du nyligen sa ej var möjlig) har med grundläggande fysik att göra?
Förklara också hur något som ligger bortom en sådan horisont och hur det försvinner i mitt synfält, har med grundläggande fysik att göra.
Att något är "hokuspokus" för att du inte förstår det låter ju väldigt vetenskapligt. Är det så vi bör resonera när vi konfronteras med ny information? Är det den typen av sunt förnuft du tycker jag ska alliera mig själv med?
Jag pratade om perspektiv och att nedre delen av tornet förminskas lika mycket som den övre delen. Och jag pratade om att på en platt jord så är siktlinjen till tornet alltid är ovanför marken. Och att det därför inte finns någon tramsig "bottom first" effekt.
Och ja, "bottom first" är hokuspokus som det helt saknas stöd för. Ett rent påhitt från förvirrade plattisar för att försöka förklara att objekt succesivt försvinner ned under horisonten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Att något är "hokuspokus" för att du inte förstår det låter ju väldigt vetenskapligt.
Ingen förstår "bottom first" och ingen kan förklara hur effekten uppstår. Det är därför inget vetenskapligt utan bara rent svammel och hokuspokus.