Citat:
Ursprungligen postat av
Reraised
Som jag berättat om i månaders tid. Halva svarta havsflottan är sönderskjuten och går samma ödes till mötes som KA-52. Enligt rykten finns endast en handfull KA-52 kvar. Det är anledningen till att vi inte sett till dem senaste halvåret
KA-52 användes flitigt under det inledande av kriget väldigt frontnära.
Efter att Ukraina fått ordning på AD ändrades förutsättningarna för dem och de började användas något mer tillbakadraget.
Ukraina fick sedan mer långräckviddiga vapensystem och kunde därmed slå mot helikopterbaser som var relativt frontnära.
En KA-52 har inte uthållighet att lyfta från bakre läge ca 20 mil från fronten och sedan ta sig till fronten och vara där och verka över tid och sedan tillbaka. Därför har vi inte sett dem de senaste halvåret.
Men de finns tyvärr kvar som resurs då det verkligen gäller.
Analysen får bli att man sparar deras användande till mötande av exempelvis en relativt framgångsrik Ukrainsk offensiv på något avsnitt.
Det här såg vi tyvärr under den Ukrainska offensiven. På ett stället tog man sig ju nästan igenom och det var vid Robotny. Att Ukraina hejdades där var dels pga fortifikation och minstrid men även KA-52 användes mycket framgångsrikt.
Det här följer rysk doktrin. Sämsta soldaterna längst fram. Bästa resurserna längst bak.
Jag tror det är klokt att inte låta beslut vila på ryktet att det nästan inte finns några KA-52 kvar.
Svartahavsflottan håller jag helt med om dock! Ryssland har ingen möjlighet att verka i Svarta havet längre.