Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-03-23, 12:01
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, EAE-621.
https://drive.google.com/file/d/1qTrbuSb8JEgkdYzqpoc0IKBJ3eAMsoIX/view

Minns jag fel eller var inte taxichauffören en polisaspirant som körde taxi på fritiden?
Citera
2024-03-23, 14:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Minnesanteckningarna från Palmegruppens möte med åklagarna 2010-2020.

https://drive.google.com/file/d/1d1lYpBygnRu2vmi0aq21batc89VJheub/view
Detta kan väl inte vara allt? Det finns bara ett möte under 2019 och sedan ett 9 månader uppehåll innan man plötsligt i feb 2020 är framme vid att SE-spåret skall offentliggöras.
Citera
2024-03-23, 15:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det börjar bli svårt att följa era resonemang nu. Menar ni att de här sk. WT-uppgifterna (och särskilt då Skelleftehamnsmannens uppgifter) är brus/ointressanta, eller är ni (som granskningskommissionen och palmekännarna) inne på att det här är pusselbitar som nog hör till pusslet?

Inga problem följa mitt resonemang: Ta denna diskussion i SE-tråden. För det är från den förutfattade meningen att SE är GM du diskuterar.
Citera
2024-03-23, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Minns jag fel eller var inte taxichauffören en polisaspirant som körde taxi på fritiden?

Mycket bra. Ingen av dessa runt mordet som råkade sjunka med Estonia?
Citera
2024-03-23, 16:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Robert-Ynglingen-
Mycket bra. Ingen av dessa runt mordet som råkade sjunka med Estonia?

Spekulationerna om poliser i MOP går väl ut på att de var lagda åt det högerextrema hållet?

De som dog i Estoniakatastrofen var väl inblandade i facket. Lagda mer åt vänster då?

Jag ser inte riktigt att detta skulle röra sig om samma poliser.
Citera
2024-03-23, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Spekulationerna om poliser i MOP går väl ut på att de var lagda åt det högerextrema hållet?

De som dog i Estoniakatastrofen var väl inblandade i facket. Lagda mer åt vänster då?

Att andra ska få skulden det har du inte tänkt på....Sen att det råkade finnas de som var Höger orienterade de var inte svåra att få med sen hur mycket de fick veta....någon kanske viste för mycket...Storstädning kallas det...
Senast redigerad av -Robert-Ynglingen- 2024-03-23 kl. 16:40.
Citera
2024-03-23, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Mitt under pågående jakt (tre dagar efter mordet) på Statsministerns mördare så åker Polisens arbetsgivarrepresentanter och fackliga skyddsombud till Åland på kurs!!!!

En av deltagarna var https://wpu.nu/wiki/Claes_Djurfeldt.
Måndagen 1986-03-03 så åker Claes Djurfeldt tillsammans med kollegor i Stockholmspolisen på en tjänsteresa till Åland.

Claes Djurfeldt berättar att det var en kurs som var på en vecka, ett internat på Åland. Kursen berörde bättre arbetsmiljö. Den var för skyddsombud och arbetsgivarrepresentanter, berättar Claes Djurfeldt.

Då Claes Djurfeldt fredagen 1986-03-07 återkommer till Stockholm, så kan han konstatera att hans bil inte stod kvar på den plats han lämnade den.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1994-07-04_A14205-02-D_Claes_Djurfeldt_3230.pdf/1

Undrar om det omkom skyddsombud på Estonia också?

Edit: Undrar om det finns foto på https://wpu.nu/wiki/Claes_Djurfeldt på Åland? Vore intressant att se och även höra om andra deltagare från kursen.
Senast redigerad av Utredaren 2024-03-23 kl. 16:52.
Citera
2024-03-23, 16:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Mitt under pågående jakt (tre dagar efter mordet) på Statsministerns mördare så åker Polisens arbetsgivarrepresentanter och fackliga skyddsombud till Åland på kurs!!!!

En av deltagarna var https://wpu.nu/wiki/Claes_Djurfeldt.
Måndagen 1986-03-03 så åker Claes Djurfeldt tillsammans med kollegor i Stockholmspolisen på en tjänsteresa till Åland.

Claes Djurfeldt berättar att det var en kurs som var på en vecka, ett internat på Åland. Kursen berörde bättre arbetsmiljö. Den var för skyddsombud och arbetsgivarrepresentanter, berättar Claes Djurfeldt.

Då Claes Djurfeldt fredagen 1986-03-07 återkommer till Stockholm, så kan han konstatera att hans bil inte stod kvar på den plats han lämnade den.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1994-07-04_A14205-02-D_Claes_Djurfeldt_3230.pdf/1

Undrar om det omkom skyddsombud på Estonia också?

Elegant!
Polisman F alltså!
Ibland tänker man fort och fel och hamnar i galen tunna!

Edit: Var CD inblandad i tryckeriet där EAP tryckte sin tidning på Åland?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-03-23 kl. 16:54.
Citera
2024-03-23, 17:47
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Läser SOU 1999:88 och slogs av följande formulering:

Citat:
Det finns inga underrättelseorganisationer som har någon information av värde om mordet.

Ska man tolka det som att Granskningskommissionen frågat Säpo och Säpo lagt korten på bordet för dem (något de inte gjorde för PU)?
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-03-23 kl. 17:58.
Citera
2024-03-23, 20:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden

Ja, hoppas någon skulle kunna bringa mer klarhet i detta för det är rykten jag också sett/läst.
Men oavsett är frågan ändå vad det har för "inverkan" på mordgåtan?

Tillägg:
Utifrån stockholmspolisens matrikel från 1984 verkar han i.a.f. inte ha varit polis då i.a.f.
Citera
2024-03-23, 20:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag förstår det.
Och det blir inte lättare för dig att förstå när du endast kan se 2 alternativ.
Nu är det antingen ointressant eller har med mordet att göra.

Så länge det inte är helt klarlagt vem Skelleftehamnsmannen skulle ha iakttagit eller vad som sagts och varför så är inte jag beredd att helt avfärda detta.
Om det sedan hänger ihop med mordet är ju en fråga man får gå till botten med när man har mer information.
Uppgiften ligger Ad Acta för min del.
Något uttalat ointresse för Skelleftehamnsmannen har jag aldrig sett, men visst kan det vara som du är inne på att det finns. Det kan i så fall finnas flera tänkbara förklaringar till ett sådant ointresse:

1. Folk kanske inte bryr sig om palmemordet överhuvudtaget, och då blir ju inte Skelleftehamnsmannen heller särskilt intressant.

2. Man kanske är intresserad av palmemordet, men har aldrig läst Skelleftehamnsmannens brev.

3. Man kanske har tittat lite grann på det här, och ganska snart upptäckt att det snarare leder bort från än stärker den föreställning man själv har om hur mordet gick till. Och Skelleftehamnsmannen blir då lite "elefanten i rummet" (i vissa fall kanske t.o.m. ett rött skynke).
Citera
2024-03-23, 21:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Något uttalat ointresse för Skelleftehamnsmannen har jag aldrig sett, men visst kan det vara som du är inne på att det finns. Det kan i så fall finnas flera tänkbara förklaringar till ett sådant ointresse:

1. Folk kanske inte bryr sig om palmemordet överhuvudtaget, och då blir ju inte Skelleftehamnsmannen heller särskilt intressant.

2. Man kanske är intresserad av palmemordet, men har aldrig läst Skelleftehamnsmannens brev.

3. Man kanske har tittat lite grann på det här, och ganska snart upptäckt att det snarare leder bort från än stärker den föreställning man själv har om hur mordet gick till. Och Skelleftehamnsmannen blir då lite "elefanten i rummet" (i vissa fall kanske t.o.m. ett rött skynke).

Sluta tramsa och påstå saker som jag inte ens givit uttryck för!
Vart har jag sagt att det inte finns ett intresse för Skelleftehamnsmannen?

Dina 3 punkter är konstiga....(ett försök att komma ifrån endast 2 alternativ?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in