2020-03-28, 10:38
Medlem
Blarggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har för mig att jag läste någon gång vid sekelskiftet, att alla 06-masker hade bränts upp.

Det kan stämma, jag vet att all materiel som låg i mob-förråden sändes till destruering, en liten del skickades utomlands. Jag frågade varför det inte såldes ut eller ännu bättre skänkas istället för att förstöras, och fick något luddigt svar om att få det handlade om statens materiel så fick man inte sälja det vidare eller för den delen skänka det heller.. 🤔
Citera
2020-03-28, 10:50
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blargg
Det kan stämma, jag vet att all materiel som låg i mob-förråden sändes till destruering, en liten del skickades utomlands. Jag frågade varför det inte såldes ut eller ännu bättre skänkas istället för att förstöras, och fick något luddigt svar om att få det handlade om statens materiel så fick man inte sälja det vidare eller för den delen skänka det heller.. 🤔

Tyvärr kunde man inte sälja till privatpersoner, det skulle innebära att Försvarsmaktens interna bokföring hade belastats med fem (5) konton ytterligare.
Citera
2020-03-28, 14:03
Medlem
HRTs avatar
De gröna finns, kommer bara inte på vem som hade dem. Men vet att de begärde 350 Sek inkl väska
Ett av typ 5-6 företag som säljer military surplus.
90 masken fick ju räddningstjänsten en mängd av och polisen.
Det var väl genom de kontakterna jag kom över dem. Vet att Räddningstjänsten gav bort o sålde dem då de inte fick användas pga avsaknad av CE märkning.
Citera
2020-03-28, 15:06
Medlem
Stört att FM inte fick sälja till privata marknaden, de är ju vi som betalat för utrustningen dom nu bränt upp från första början
Citera
2024-03-23, 16:18
Avslutad
Nystart för svenska skyddsmasken.
(Skyddsmask 90)
Citat:
Inne i den gamla byggnaden servade man en gång i tiden stridsvagnar. Då låg byggnaden centralt placerad på det gamla regementet P6. Sedan något år tillbaka är det tillverkning av en annan produkt relaterad till militär användning – Skyddsmask 90 – som gäller.

Skyddsmasken är till 99 procent svensk. Detta är också ett krav från våra kunder, militären, MSB och olika civila myndigheter. Vi ska kunna försörja Sverige även om våra gränser skulle stängas, säger Pär Jörgensen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/nystart-for-svenska-skyddsmasken-tillverkas-utanfor-kristianstad
Citera
2024-03-23, 18:41
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomech
ganska dyra på nätet.. :S
köp en billig utländsk istället, minst lika coola.
https://rodastjarnan.com/search?query=gasMASKER
Förr i tiden kunde man köpa heltäckande kemstridsdräkter från DDR, det var stilpoäng på det.
Senast redigerad av Timothy.McVeigh 2024-03-23 kl. 18:44.
Citera
2024-03-23, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
köp en billig utländsk istället, minst lika coola.
https://rodastjarnan.com/search?query=gasMASKER
Förr i tiden kunde man köpa heltäckande kemstridsdräkter från DDR, det var stilpoäng på det.

Jag har en M90, men filtret är nästan fullt av vatten vid det här lagret, men jag har också en rysk som jag aldrig har använt. Undrar om man kan lita på att den funkar.
Citera
2024-03-23, 22:03
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag har en M90, men filtret är nästan fullt av vatten vid det här lagret, men jag har också en rysk som jag aldrig har använt. Undrar om man kan lita på att den funkar.
Kan du inte skaffa ett nytt filter genom Röda stjärnan?
https://rodastjarnan.com/militar-utrustning/filter-90-till-skyddsmask-90-39401

Detta verkar vara betydligt enklare än att få liv i din ryska mak.
Senast redigerad av borriz 2024-03-23 kl. 22:07.
Citera
2024-03-24, 07:19
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Kan du inte skaffa ett nytt filter genom Röda stjärnan?
https://rodastjarnan.com/militar-utrustning/filter-90-till-skyddsmask-90-39401

Detta verkar vara betydligt enklare än att få liv i din ryska mak.
Den är slutsåld för tilfället Men enligt röda stjärnan passar filtren från Dräger samt dom polska filtren.
drager-gasmaskfilter-nbc-44711
Drägerfiltret kostar bara 189 kr och har fått mycket bra betyg.
Senast redigerad av Timothy.McVeigh 2024-03-24 kl. 07:46.
Citera
2024-03-24, 07:51
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Den är slutsåld för tilfället Men enligt röda stjärnan passar filtren från Dräger samt dom polska filtren.
drager-gasmaskfilter-nbc-44711
Drägerfiltret kostar bara 189 kr och har fått mycket bra betyg.
Utmärkt, du får berätta vilket du väljer.
Citera
2024-03-24, 07:55
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Utmärkt, du får berätta vilket du väljer.
Jag ska inte köpa ett filter utan det var Redoxreaktion.

Själv betvivlar jag att ryssen attackerar Sverige med kemstridsmedel eftersom dom inte ens använt det i Ukraina.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in