Citat:
Ursprungligen postat av
saskatoon9786
Hemskt att höra! Jag är för höjda straff, men det kommer inte att hjälpa när kulturen bland ungdomar är helt trasig. Jag tror man måste börja i skolan med lite mer nordkoreansk stil. Inte först och främst se skolan som en institution för kunskapsinhämtning utan som främst som ett ställe där man uppfostrar goda framtida medborgare. Halva skolan borde handla om hur man behandlar andra människor och beter sig civiliserat. Och inpränta det som de viktigaste målen i livet. Och det måste starta redan i förskolan.
Jag förstår din inställning och kan väl, på sätt och vis, hålla med. Jag tror dock inte att det kommer att räcka. Utöver det så skulle grund och gymnasieskolan behöva förlängas med flera år för att ta in kunskapsbehovet när större delen av tiden i lägre klasser fått läggas på att uppfostra. Hur skulle det påverka högre utbildning och arbetsplatser om ungdomar gick på högstadiet till de var 18-20 och gymnasieexamen sällan skedde innan en ungdom var 22-24?
Jag tror att vi satt oss i en rävsax i samhället idag, som vi helt enkelt inte kommer ur. Liksom räven kommer vi att få dras med konsekvenserna, antingen genom att tugga av oss foten, med en smärre chans att överleva som invalider, eller genom att dö av blodförgiftning fastklämda i fällan.
En sak är i varje fall helt säker och det är att ingenting vi gör med svenska ungdomar för att få in dem på rätt spår igen kommer att spela den allra minsta roll om vi inte samtidigt repatrierar människor från andra länder i stor skala. Att lära lille Nisse och lilla Kajsa att man ska vara en reko person och en ärlig människa är omöjligt när Achmed och Ali redan börjat tafsa på Kajsa och tvinga henne att suga av dem, medan de säljer tabletter till Nisse för att han inte orkar med sitt liv och tvingar honom att betala medelst kriminella handlingar när han saknar de pengar som ska till.