2024-03-21, 14:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PubMix
Kanske inte just 10år men det finns källor på att hon hade mentala funktionsnedsättningar

Det har hennes familj bekräftat bla till P4 Sjuhärad

Det finns grader av intellektuell
funktionsnedsättning, i radio P4 talar reportern om intellektuell funktionsvariation, betyder antagligen samma sak och antyder att det skiljer sig individer emellan.

Region Stockholm;

Citat:
Hur självständig man är i vardagen beror på svårighetsgraden av IF. En person med lindrig IF kan ofta ta hand om sin personliga hygien och egenvård. Man kanske också klarar av att handla mat, åka kollektivtrafik och att sköta hushållet självständigt. Nya uppgifter eller problem kan orsaka stress och det krävs stöd vid mer komplexa uppgifter, som att sköta kontakten med myndigheter eller ta hand om sin ekonomi.

Att påstå att Maja hade förstånd som en 10-åring utan att ha belägg för det skadar en seriös diskussion om vad som har hänt.

EDIT;

10 år och går gymnasieutbildning med följande inriktning?

Marks gymnasium.

Citat:
Hotell, restaurang och bageri
Det här programmet är ett perfekt val för dig som tycker om utmaningar och att träffa nya människor. Här lär du dig grundläggande kunskaper inom restaurang och bageri. Utbildningen förbereder dig för att kunna arbeta med till exempel bageri- och konditorivaror, livsmedelshygien, dukning och matlagning.
Senast redigerad av OY 2024-03-21 kl. 14:57.
Citera
2024-03-21, 14:56
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Fast nu fanns det ingenting som talade för varken akut sjukdomsfall eller att hon irrat bort sig i skogen.

Det fanns heller inget som inledningsvis talade för att hon utsatts för något brott.

Kontentan av den där utredningen kommer vara att inget fel har begåtts. Du kan citera mig igen om sex månader.

Fast nu är du mer än lovligt korkad.

Om vi utgår från din teori att MSO-metoden är 100% felfri och att poliserna alltid gör helt korrekta bedömningar när de använder denna metod. I detta fallet att vänta 4 dagar med att eftersöka personen i terräng.

1. Du skriver inledningsvis. Otroligt svagt och odefinierat begrepp. Med det resonemanget går det alltid att påstå att inget brott misstänktes "inledningsvis" (sen att inledningsvis betydde 7 veckor innan man hittade en MGM spelar ingen roll, det var ju inledningsvis).
"- Varför började ni först söka efter den förståndshandikappade flickan efter 7 veckor?"
"- Det fanns inget som talade för att det förståndshandikappade barnet utsatts för brott, akut sjukdomsfall eller irrat bort sig. - Alltså påbörjar vi inget fysiskt eftersök. - Jäntan klarar sig finfint själv, hon kan ju ta bussen från A till B"

2. Du kanske vill komma med ett tidsintervall i detta specifika fall när inledningsvis slutar gälla som ursäkt och polisen borde göra ett fysiskt eftersök. (Jag vet att du tycker det är dyrt och tar resurser, och att man borde vänta innan polisen har 100% säkra bevis på att den förståndshandikappade flickan har utsatts för brott, akut sjukdomsfall eller irrat bort sig. Men lek med tanken att det kan vara värt pengarna för att flickan kanske kan skada sig, råka ut för olycksfall eller kanske tom mördas)
4 dagar? 10 dagar? 7 veckor?

Kontentan av den där utredningen kommer vara att många fel har begåtts. Du kan citera mig igen om sex månader.
Citera
2024-03-21, 15:01
Medlem
ducells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja hunden måste lukta på någon som tillhör Maja. Vad var det för väder den dagen. Regnade det är det kört.
Maja är inte synlig efter kl 14.30 när bussen skulle gå.
"Föräldrar larmar polisen, som upprättar en anmälan om försvunnen person kl 18.30"
Då har det gått 4 timmar och det tar säkert 1-2 timmar till innan föräldrarna hade fått dit något som luktade Maja.

Fanns ens en spårhund i Skene just då? Om inte hade det tagit ytterligare en stund innan hunden kunde spåra.
Jag tror att Maja var död rätt kort stund efter att hon försvann, som mest någon timme.
Hur dom än hade burit sig åt var dom för sent ute med åtgärder för att hitta henne vid liv.

Vi får veta när fupen kommer och det tar några månader tyvärr. Många frågor nu och inga svar...

Polisen har enbart, sperma, död person som sökhundar.
Däremot finns det flera special sökhundar inom brukshundköubben ( tex söka person, en speciell person, ) liknande på vatten, brandhund osv.
Så stor skillnad på sökhund och sökhund
Citera
2024-03-21, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Dina ord som jag kommentarade;

Du har fel, Polisen tog försvinnandet på allvar från första stund och har arbetat med ärendet hela helgen.

En insats betyder inte nödvändigtvis sökinsats på fältet, en insats kan vara till exempel informationsinhämtning på annat vis än fysiskt sökande i terräng.

Brott eller frivilligt försvinnande spelar ingen roll, Polisen hanterade ärendet från första stund.

Ber om ursäkt att jag missade att precisera att jag syftade på just sökinsats... Och det jag menade med att du gärna fick länka till var att du skrev: Tråden och media svämmar över med information som talar emot ditt påstående att polis inte gjorde något, att man inte tog försvinnandet på allvar.
Senast redigerad av Fyrhjulingen 2024-03-21 kl. 15:17. Anledning: Tillägg
Citera
2024-03-21, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Jag hoppas du förstod ironin i mitt inlägg. De polisstudenter härinne som försöker försvara polisens agerande i detta ärende och hänvisar till metoden (MSO) och som enligt dem är felfri. Polisen enligt dem har gjort 100% rätt i detta fall. Polisen ska granskas och det kommer framgå brister i kommunikationen mellan polisen, anhöriga och läkare. Polisstudenternas här menar att polisen bättre kan bedöma flickans funktionsvariation än föräldrar och läkare. De har ju trots allt läst 3 poäng beteendevetenskap på polishögskolan.

Jadu... det var nog det jag reagerade mest på i inlägget du hänvisar till. Framgår tydligt att dessa personer vet lika lite om funktionshinder som de påstår att vi som kritiserar polisen vet om deras arbete...
Citera
2024-03-21, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Relevans?

Det aktuella fallet handlar om en 17-åring.

Men snälla, varför tror du hon gick på en särskola?
Citera
2024-03-21, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är löjeväckande att hävda att polisen inte skall söka för att anmälaren inte är 100% säker på om försvinnandet är ofrivilligt eller inte -- i så fall skall de inte söka efter någon som inte kidnappats skrikande och kämpande framför vittnen.
DET är nämligen vad som krävs för att man skall vara "säker" på att det handlar om ofrivilligt försvinnande...f
Eller inte ens då faktisk -- det har ju varit en del svensexor med det scenariot som lett till att polis ryckt ut helt i onödan.

Så kontentan blir ju att man inte skall söka alls.

Nej, det blir ju kontentan av det resonemanget...
Citera
2024-03-21, 15:08
Medlem
Jag antar att mgm också har en funktionsnedsättning om nu de båda gick på samma särgymnasium. Kan man häkta en ung omyndig person med npf med inlåsning och restriktioner? Kronoberg i Stockholm är det enda häkte som de med npf kan få med sig ev. assistent, men det kanske inte mgm har? Jag tänker på att de med npf behöver rutiner och hur personalen i häktet hanterar den häktade?
Citera
2024-03-21, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Hon dog torsdagen 100% inte en chans för nåt annat, intressant är om han våldtog henne elr ej

Intressant??
Citera
2024-03-21, 15:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ComeOnSense
Men snälla, varför tror du hon gick på en särskola?

Därför att Maja som var 17 år hade en intellektuell funktionsnedsättning, antagligen inlärningssvårigheter och problem med abstrakt tänkande och strukturera sin vardag.

Det är alltså vad jag tror.
Citera
2024-03-21, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Så om ditt barnbarn försvann i Mars = kallt på natten (och varken din familj eller polisen lyckas lokalisera denne på ett dygn), så hade du ansett något i stil med att " - Nog kan polisen vänta ytterligare tre dagar innan de fysiskt letar efter mitt 10-åriga barnbarn som är putsväck försvunnet"? Tror inte det.

Haha, skulle inte tro att någon härinne skulle ha ett uns av såna åsikter om det gällde deras egen anhörig. Det var ju någon som skrev tidigare idag att eftersom Maja kunde åka buss själv, så skulle hon klara sig själv i 4 dagar. Typ att hon kunde ju bara ta en annan buss... Där har man ju noll förståelse för vad som kan ha krävts innan Maja fick börja åka buss själv. Från en trygg, välbekant plats till en annan trygg, välbekant plats - fungerar säkert hur bra som helst efter ledsagning, övning osv. Men det innebär ju inte att hon har intellekt nog att klara sig själv utomhus i 4 dygn?!? Det är väl ändå en jävla skillnad?? Obs! Det är inte dig jag opponerar mig emot, utan föregående skribent.
Senast redigerad av Fyrhjulingen 2024-03-21 kl. 15:12. Anledning: Förtydligande
Citera
2024-03-21, 15:11
Medlem
Ny medlem här. Har tjuvläst trådar i flera år på Flashback men aldrig brytt mig om att skapa ett inlogg. Men nu bor jag i Kinna och känner att jag faktiskt kan ha något vettigt att skriva.
Torsdag kväll började det cirkulera bland mina vänner på sociala medier efterlysning av Maja. Det spreds snabbt att hon var borta, var hon senast sågs och vilken tid. Att hon hade ett funktionshinder där hon inte klarar sig själv någon längre stund och det var akut att hon behövde hittas. Fredag, lördag och söndag delades både det och nya efterlysningar skapade från främst systern till Maja. Tror majoriteten av vännerna delade det på både Facebook och snapchat.

Angående polisen.
Jag var ute och körde mellan Kinna-Skene alla dagar, rörde mig även till fots, inte pga det här dock. Men min reflektion var att Fredag, lördag och söndag mötte jag inte en enda polisbil. Med det sagt kan dom absolut varit ute, jag bara mötte dom inte vid de tillfällena jag med var på vift.
På måndagen runt 14 hade jag ärende med ett barn och vi förflyttade oss runt det område som numera är avspärrat. Då mötte vi på flera polisbilar, både i Kinna och även i Skene vid det området. Vid 17:30 stod det typ 6 polisbilar parkerade utanför gymnasiet och vi mötte även polis med spårhund. Senare under kvällen hörde man polishelikoptern. Min reflektion är att polisen absolut kan ha gjort saker i det här ärendet men att dom inte märktes av öht förrän på måndagen. För det spelade ingen roll vilken tid, vart jag gick, hur kort jag körde, jag mötte minst en polisbil på vägarna.

Jag har barn på gymnasiet. Min äldsta svarar såhär när jag frågar om hen vet vem offret är ”ja, jag har sett henne i korridorerna. Hon märks tydligt då hon liksom syns. Leker, skrattar och hoppar omkring som en femåring typ.” Oavsett funktionshinder så märks det att hon inte är som jämnåriga mentalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in