Citat:
Ursprungligen postat av
sinmandt
Inte så att man bara kommer köra rakt över dessa pyramider utan förbekämpning.
Tål ren betong att först bli beskjuten med säg 50 kalibrigt och därefter kompression?
Återstå att se hur dess används. Placeras de bara ut utan att grävas ner någon dm så kan man ploga bort dem.
Lägger man resurser på försvar är det bara dumt att ta genvägar. Hade gärna sett att man fokuserade på rejäla betongpianon eller förankrade draktänder längs utvalda partier än att snabbt kasta ut klena lösa draktänder likt ryssarna gjort.
Jag berättade bara vad jag vet och varför det inte riktigt går att jämföra med en bänkskiva.
Men på videon så har de ju i någon form av böjd metallstång. Den verkar visserligen mest vara till för att kunna lyfta klumpen, men den kanske räcker som armering.
Sen är det möjligt att du har rätt med att det är bättre att gräva ner dem. Dock kräver ju det väldigt mycket extra resurser. Nedgrävningen är också väldigt mycket mindre flexibel beträffande tid och plats. Tillverkningen kan ske i förväg och lite var som helst.
Det är också möjligt att en faktor de tar hänsyn till är att de vill att de ska vara lätta att förflytta i framtiden när man behöver dem på ett annat ställe. Det har jag ingen aning om.
Det är lätt att använda "det är dumt att ta genvägar" som något axiom, men i verkligheten så är det ju alltid en avvägning mot vad genvägen ger. Om de skulle göra betongklumparna större och gräva ner dem hade de kanske bara kunnat täcka en fjärdedel så lång sträcka, och fienden hade kunnat köra runt istället för över. Det skulle också kunna överväga att bygga hindren i solitt järn istället för betong. Det skulle vara mycket effektivare, men också sluka väldigt mycket mer resurser.
Och man kan ju tycka att det var helt poänglöst av Ryssland att göra ihåliga klumpar, men de kanske inte hade tillräckligt med betong, eller så hade de väldigt bråttom, och så räknade de med att den avskräckande effekten skulle vara nog.
Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Tack för förklaringen. Det intressanta med FB är att det alltid finns någon som är expert på ämnet.
Tack du, men jag är verkligen ingen expert. Är bara lite mer fysikintresserad än genomsnittet.