2024-03-21, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Känns ganska otroligt att lokföraren varken skulle se, höra eller märka något vid en kollision. Dessutom kör tåget långsamt där med tanke på att Assbergs perrong ligger några hundra meter ifrån.

Tycker också det vore ganska otroligt att lokföraren inte skulle märkt något. Men, tittar man på bilderna från media så ser det ju i alla fall ut som att det är en kurva innan bron. Vet dock inte hur det ser ut IRL. Men skulle hon mot förmodan befunnit sig på spåret på bron, så hade det ju inte funnits minsta chans att hinna stanna tåget, även om det kör långsamt.
Citera
2024-03-21, 09:38
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Grevens sammanfattningar
Uppdaterad: 20 mars
FAQ FAQ - vanligaste frågorna om fallet
Del 1 Brottsoffret Maja. MGM Tim
Del 2 Bilder/sociala medier

Del 3 Försvinnandet. Tåg, busshållplatser
Del 4 Polisarbete. Sökningar. Fyndplats. Majas mobil
Del 5 Flashbacks användare om fyndplatsen/koordinater

Del 6 Tingsrätten/häktning.

Du är bara så jävla BÄST 🙌🏻👏🏻
Citera
2024-03-21, 09:39
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Sent söndag kväll. Här hittar du länk till artiklarna där infon kommer ifrån:
(FB) Försvunna Maja hittad död i Kinna 2024-03-18 - en person anhållen misstänkt för mord.

Som jag förstår det var det information som man fått in som ledde till misstanken, men mer specifikt framgår inte.

Jag vet inte hur det fungerar, men har ju förstått att man åtminstone vid dödsfall ofta inleder förundersökning om mord för att frigöra resurser, så det är mycket möjligt att det påverkat även här. Men det där vet säkert någon annan mer om.
Tack för infon!
Hemskt det som hänt och man känner för föräldrar och anhöriga. Hoppas hon slapp att lida innan hon dog.
Citera
2024-03-21, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Den första åtgärden vid misstanke om människorov är inte att åka till platsen där brottsoffret senast sågs och leta där planlöst. Särskilt inte nattetid. Det är inte rimligt någonstans, vilket även du borde förstå.
Som förälder hade i allafall jag gjort det.
Citera
2024-03-21, 09:44
Medlem
Fibonaccitals avatar
Så här ser området nu när det gäller Viskan.

Återbesök i Assbergs raviner vid Viskan i Skene, Marks kommun

https://www.youtube.com/watch?v=wCF4xtIIYkI
Citera
2024-03-21, 09:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Självklart krävs det stora insatser, jag har aldrig påstått annat. Det jag reagerar på är att det tog så lång tid innan någon form av sök påbörjades. Nog borde det vara bättre att söka med dessa fem man mitt i natten än att inte göra något alls? Sen dra igång mer resurser under tiden? Nej, jag förstår inte hur meningslöst det skulle vara, för då är man i alla fall aktivt igång och man hade åtminstone en plats att utgå ifrån. Så tänker jag, men det är väl kanske i min okunskap. Jag förstår hur du menar, för chansen var kanske inte så stor att dessa fem man skulle hittat henne under natten. MEN man hade kanske hunnit söka av närmaste området under natten, så att man kunnat gå vidare och utvidga när fler resurser anlänt? Allt är ju till hjälp i ett sånt här läge, om än så liten insats.

Hur menar du att det faktum att uppgifterna kom från GM skulle spelat roll? Att det är ok att bara "sitta och vänta", för att han var så snäll och hjälpsam och talade om att hon fanns vid en järnvägsbro? Hade man satt in stora sökinsatser och utgått från skolan, så har jag svårt att se att det skulle tagit veckor, om man nu utvidgar den där radien undan för undan. Med hundar, sök utefter ån osv.

Jag har ställt nedanstående fråga i tråden för cirka tio timmar sedan, fortfarande inget svar från någon som kritiserat Polisen, oklart varför.

Kan du ge ett bra svar, varför sökte inte den närmsta kretsen vid järnvägsbron redan under torsdag kväll och natt, Maja låg kanske där och kunde frysa ihjäl. Det är väl bättre att en handfull nära och kära är ute och söker än ingen alls?

Citat:
Frågan är då varför ingen i den närmsta kretsen inte begav sig till järnvägsbron för att söka efter Maja, har du något klokt svar på den frågan?
Citera
2024-03-21, 09:45
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finurlig34
Jo flera i närmaste kretsen tänkte just det - att hon kan ha blivit iväglurad och utsatt för brott - just pga hennes intellektuella funktionsnedsättning. Detta informerades också polisen om redan från början. Det och att hon har svårt att klara sig själv och sällan bryter rutiner. Dessutom visste de att killen som utsatt henne för saker tidigare var en av dem som sist såg henne.

"Dessutom visste de att killen som utsatt henne för saker tidigare var en av dem som sist såg henne."

Detta är ny information för mig, det har jag inte läst någonstans 🤔 vill du berätta?
Citera
2024-03-21, 09:47
Medlem
Flamsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetallt112
Är det vanligt att kustbevakningen blir involverade för att söka igenom en å? Vad letar dom efter?

Jag läser FUP från ett annat fall där en person hittades död i en å (se länken nedan).
Där var det Kustbevakningen som gjorde sökarbetet i vattnet.

Som jag fattar det gör de polisens eller kriminalteknikernas jobb i vatten. Kustbevakningen blir kontaktade av polisen med en förfrågan om hjälp med ”Eftersök av bevismaterial” står det.

I fallet jag läser om hittade de både den avlidna personen och med hjälp av metalldetektor ett antal knivar.

https://www.flashback.org/t3560594
Citera
2024-03-21, 09:47
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Det var precis den bedömningen som gjordes. Enligt vad polisen uppgav började de arbeta med tips och hålla förhör under lördagen.

Förmodligen uppstod misstanke mot Kim i ett tidigt skede, baserat hans historia med Maja. Han verkar därefter ha lämnat konstiga uppgifter i sitt förhör och det ledde fram till att han kunde anhållas.

Du verkar sakna begrepp om grundläggande polisarbete. Polisen ska i samtliga fall, där brott inte överhuvudtaget kan misstänkas, avvakta tills de införskaffat mer och tydligare information för att inte börja söka på måfå. Om de inte får in något som kan tyda på brott så är det praxis med endast inhämtning av information. En sökinsats i detta fall var helt uteslutet, då det inte fanns någonting som talade för att ett brott kunde begåtts eller att det fanns någon som helst annan fara för flickan.

Polisen gjorde helt rätt i detta fall. Då flickan kunde åka landsbygdsbuss helt själv, så talade allt för att denna flicka kunde ha åkt till en hemlig kompis, som kan vara superdupersvår att lokalisera för polisen, då många förståndshandikappade ungdomar tidigt flyttar hemifrån (man kan således inte fråga vårdnadstagarna om vart de kan befinna sig) och är självständiga medborgare i samhället. Flickan kan ha haft hundratals vänner av detta slag, vilket gör det till ett enormt arbete för polisen att kartlägga om hon befinner sig hos en vän i kanske Norrköping eller Sveg. Denna typ av informationsinhämtning tar enormt mycket resurser och tid för polisen då flickan kan ha haft flera hundra kompisar i hela landet. Hon kunde ju åka buss själv.

Då flickan uppenbart kunde åka buss själv, betyder det att hon kan ta hand om sig själv i flera dagar utomhus. Det fanns ingen misstanke om att hon skulle ha kunnat irra bort sig, så därför antog polisen med rätta det. Dessutom kunde ju flickan åka buss själv, så då kan polisen anta att hon är duktig på att ta hand om sig själv utomhus i fyra dagar. Hon var ju trots allt fysiskt 17 år (den mentala åldern är alltid en fråga om bedömning, och här gjorde polisen helt rätt som inte lyssnade på flickans familj eller läkare om hennes eventuella funktionsnedsättning och hur stor eller liten denna skulle kunna tänkas vara. Alla familjemedlemmar överdriver alltid om deras barn försvunnit och polisen måste ta den information de får från oroliga föräldrar med en stor nypa salt. Vilket polisen med rätta gjorde, och därav en helt korrekt bedömning i detta fall. Poliser är superduperduktiga på att avgöra när någon överdriver om en familjemedlems funktionsnedsättning.)

Att sen en hysterisk läkare gör en tilläggsanmälan om oro för detta försvinnande är något som händer ofta och som polisen inte kan lägga resurser på, då det endast är läkarens åsikt och inte obestridlig fakta.

Polisen gjorde alltså helt rätt i detta fall. Jag å samhällets vägar hoppas att de inte tar åt sig av någon kritik mot deras prioriteringar i detta fall. Då människor som kan åka buss själva försvinner så kan det inte finnas ett brott eller olyckshändelse som skett, och då varken för eller bör polisen slösa sina resurser på att finna en självgående flicka. Jag tycker familjen ska vara glada att de letade efter henne när de fått obestridlig fakta på vad som hänt och vart hennes kropp fanns. 4 dagar i vattnet är ingenting. Polisen måste faktiskt prioritera.
Citera
2024-03-21, 09:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Som förälder hade i allafall jag gjort det.

Gjorde Majas föräldrar det då?

Vad du hade gjort är inte relevant.
Citera
2024-03-21, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Tankar och teorier:

- Fyndplatsen och brottsplatsen är troligtvis samma, vilket även polisen sagt. Detta ger att Maja tog sig till brottsplatsen på egna ben.

- Majas kropp visade spår på "kraftigt våld", enligt Expressens uppgifter. Media brukar slarva med ordval. Men i min värld är "kraftigt våld" mer än en strypning. Jag gissar på strypning i kombination med slag mot huvudet.

- Varför just den platsen? Hade han planerat att mörda henne? Jag tror inte det. Jag tror han tog henne dit för att göra närmanden, eller ge henne en läxa fysiskt utan uppsåt att döda.

- Hur de tog sig från skolan till brottsplatsen. Brukar MGM ta tåget från Assberg? Isåfall tror jag de först gick till den perrongen för att sedan bege sig österut mot Viskan. Annars är vägen genom ICA:s parkering tänkbar. Dock stängsel och mycket folk. Att det är mycket folk spelar dock ingen roll om MGM inte hade en tanke på att döda henne, varför bry sig om massa vittnen om du ändå inte planerar att begå brott?

- Vi har att göra med personer med intellektuella funktionsnedsättningar. Vanligt "sunt förnuft" och "rationella handlingar" gäller inte i lika hög grad. Mordet genomfördes troligtvis på ett taffligt och ostrukturerat sätt. Efterarbetet var nog noll och dessutom panikartat.

Tror också brottsplats och fyndplats är samma. Även om hon var en liten tjej, så hade det nog varit svårt för GM att förflytta henne helt själv någon längre sträcka, särskilt om terrängen är så oländig på platsen. Tror på den teori någon hade: att det GM sagt i förhör, att Maja ville ta honom till en hemlig plats, i själva verket var HAN som lurade med sig henne på det viset.

Kraftigt våld betyder säkert något mer som du skriver. Slag i huvudet eller huggen med tillhygge som kniv, skruvmejsel eller liknande. Kanske detta man söker efter vid dykningarna.

Om han planerat det eller inte vet man ju inget om, men däremot kände han säkert till platsen/området med tanke på fiskeintresset. Tycker mig ha hört någonstans att GM ofta väljer platser de känner igen, vet inte hur mycket det stämmer, men skulle ju kunna vara möjligt i detta fall. Oavsett om själva mordet var planerat eller inte.

Instämmer med ditt sista, man kan inte utgå från det "vanliga". Även om Maja, som vissa påpekar, klarar att ta bussen mellan skolan och hemmet själv, så innebär det ju inte att hon klarar av att hantera andra situationer själv.
Vet inte om man kanske kan dra en parallell till gängrekryteringen som exempel, för att belysa att den mentala nivån kan skilja sig oerhört i olika situationer, hos samma person. En 10-åring klarar att ta bussen mellan skola och hemmet utan problem, men hur många småbarn är det inte som gängen lyckas locka med än det ena, än det andra för att lura med dem att utföra tjänster osv.? De har inte konsekvenstänket. De har säkert fått massor med information via föräldrar och skola, men när de väl blir lockade så är det väldigt lätt att halka med.
Om Maja är som en 10-åring i detta avseendet, spelar det ju ingen roll att hon fysiskt är 17 år och klarar att ta bussen från punkt A till B (som hon säkerligen tränat på), hon har ju då inte konsekvenstänket och har ju beskrivits som naiv. Om då en klasskompis lockar med något spännande (precis som gängen), så är det kanske inte särskilt svårt att övertala henne.
Citera
2024-03-21, 09:57
Medlem
MGM begärs häktad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här