Citat:
Ursprungligen postat av
GrevenFB
Tankar och teorier:
- Fyndplatsen och brottsplatsen är troligtvis samma, vilket även polisen sagt. Detta ger att Maja tog sig till brottsplatsen på egna ben.
- Majas kropp visade spår på "kraftigt våld", enligt Expressens uppgifter. Media brukar slarva med ordval. Men i min värld är "kraftigt våld" mer än en strypning. Jag gissar på strypning i kombination med slag mot huvudet.
- Varför just den platsen? Hade han planerat att mörda henne? Jag tror inte det. Jag tror han tog henne dit för att göra närmanden, eller ge henne en läxa fysiskt utan uppsåt att döda.
- Hur de tog sig från skolan till brottsplatsen. Brukar MGM ta tåget från Assberg? Isåfall tror jag de först gick till den perrongen för att sedan bege sig österut mot Viskan. Annars är vägen genom ICA:s parkering tänkbar. Dock stängsel och mycket folk. Att det är mycket folk spelar dock ingen roll om MGM inte hade en tanke på att döda henne, varför bry sig om massa vittnen om du ändå inte planerar att begå brott?
- Vi har att göra med personer med intellektuella funktionsnedsättningar. Vanligt "sunt förnuft" och "rationella handlingar" gäller inte i lika hög grad. Mordet genomfördes troligtvis på ett taffligt och ostrukturerat sätt. Efterarbetet var nog noll och dessutom panikartat.
Tror också brottsplats och fyndplats är samma. Även om hon var en liten tjej, så hade det nog varit svårt för GM att förflytta henne helt själv någon längre sträcka, särskilt om terrängen är så oländig på platsen. Tror på den teori någon hade: att det GM sagt i förhör, att Maja ville ta honom till en hemlig plats, i själva verket var HAN som lurade med sig henne på det viset.
Kraftigt våld betyder säkert något mer som du skriver. Slag i huvudet eller huggen med tillhygge som kniv, skruvmejsel eller liknande. Kanske detta man söker efter vid dykningarna.
Om han planerat det eller inte vet man ju inget om, men däremot kände han säkert till platsen/området med tanke på fiskeintresset. Tycker mig ha hört någonstans att GM ofta väljer platser de känner igen, vet inte hur mycket det stämmer, men skulle ju kunna vara möjligt i detta fall. Oavsett om själva mordet var planerat eller inte.
Instämmer med ditt sista, man kan inte utgå från det "vanliga". Även om Maja, som vissa påpekar, klarar att ta bussen mellan skolan och hemmet själv, så innebär det ju inte att hon klarar av att hantera andra situationer själv.
Vet inte om man kanske kan dra en parallell till gängrekryteringen som exempel, för att belysa att den mentala nivån kan skilja sig oerhört i olika situationer, hos samma person. En 10-åring klarar att ta bussen mellan skola och hemmet utan problem, men hur många småbarn är det inte som gängen lyckas locka med än det ena, än det andra för att lura med dem att utföra tjänster osv.? De har inte konsekvenstänket. De har säkert fått massor med information via föräldrar och skola, men när de väl blir lockade så är det väldigt lätt att halka med.
Om Maja är som en 10-åring i detta avseendet, spelar det ju ingen roll att hon fysiskt är 17 år och klarar att ta bussen från punkt A till B (som hon säkerligen tränat på), hon har ju då inte konsekvenstänket och har ju beskrivits som naiv. Om då en klasskompis lockar med något spännande (precis som gängen), så är det kanske inte särskilt svårt att övertala henne.