2024-03-20, 21:22
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Åldringar generellt är för naiva, hur kan dessa
individer lyckas lura någon?. De låter som
gravt utvecklingsstörda dessutom.
Det måste upplysas bättre om att aldrig lämna
ut konto uppgifter, ingen bank jobbar på det där viset
Här har bankerna en uppgift, helt klart.
Ofta ser man att bankerna informerar om detta på inloggningssidan, men det räcker inte.
Kanske borde man informera på ett bättre sätt för grupper som är mest utsatta.
Citera
2024-03-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerom
kan man tänka sig att han börjar rota i något forum på darknet eller likande och får upp spår vad folk gör och vill göra..sen påbörjas jakten.
Nix, inte en chans tyvärr. Låter som ngn med white knight komplex. Om han han finns här kan han skicka PM till mig.
Citera
2024-03-20, 21:24
Medlem
Jeroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Åldringar generellt är för naiva, hur kan dessa
individer lyckas lura någon?. De låter som
gravt utvecklingsstörda dessutom.
Det måste upplysas bättre om att aldrig lämna
ut konto uppgifter, ingen bank jobbar på det där viset

Jobbar mycket med äldre. Mycket kan låta självklart för personer under 60 år. Men är man äldre än så är internet, bankdosor, bankid osv relativt nytt och skrämmande efter att ha levt ett liv där cash is king, ..börjar minnet svikta blir det inte bättre av det heller.
Har ingen aning om hur man ska komma runt detta.
Blev uppringd av "Tele2" när jag var ute å reste..de gav sig inte och ville bestämt att jag skulle byta operatör..till slut lade de på utan att säga "hej då" hade jag svalt betet skulle även jag behövt identifiera mig. Ringer de igen ska jag be att de identifierar sig först
Citera
2024-03-20, 21:25
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportamore
Ikväll kan man ställa frågor direkt till hackaren
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/hackaren-svarar-pa-era-fragor

Intressant att läsa. Hackaren är lite blygsam dock. Personen gör och har gjort mycket bra saker.
Citera
2024-03-20, 21:26
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
kan man tänka sig att han börjar rota i något forum på darknet eller likande och får upp spår vad folk gör och vill göra..sen påbörjas jakten.
Han har såklart nån i bekantskapskretsen som fått ett sms, sedan har han ringt upp och låtit dem koppla upp med anydesk samtidigt som han installerar sin trojan. Vedertagen teknik/taktik bland scam jägare.
Citera
2024-03-20, 21:28
Medlem
Jeroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Nix, inte en chans tyvärr. Låter som ngn med white knight komplex. Om han han finns här kan han skicka PM till mig.
aight..kan inget om det där..men sponsrar honom gärna så han kan rekrytera flera och fortsätta sin (vår) kamp.

Sen skulle Hasse knulla 82 åringens mamma...vad har Hasse för smak gällande kvinnor..men det kanske är en annan tråd
Citera
2024-03-20, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Ganska klart att Samurai bör jogga hem den tävlingen däe Flashback röstar på årets person.
För att posta trams? Visst…
Citera
2024-03-20, 21:29
Medlem
Men framför allt. Vilket underbetyg för polisen! Här sitter en ensam hobbyhacker och kan ta sig in och fixa bevis så att flera bedragare kan gripas av polis i flera länder. Polisen har väl hela avdelningar som jobbar med detta. De borde kunna prestera mer. De kan väl ta in den här killen som konsult så kan han lära ut hur han gör? Årets hjälte helt klart
Citera
2024-03-20, 21:31
Medlem
Jeroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Men framför allt. Vilket underbetyg för polisen! Här sitter en ensam hobbyhacker och kan ta sig in och fixa bevis så att flera bedragare kan gripas av polis i flera länder. Polisen har väl hela avdelningar som jobbar med detta. De borde kunna prestera mer. De kan väl ta in den här killen som konsult så kan han lära ut hur han gör? Årets hjälte helt klart
De är nog frustrerade redan..de kan men får ju inte. Vänsterns eviga JA till de kriminella och NEJ till brottsoffren har ju bromsat upp detta hur länge som helst. Integriteten för den grovt kriminella har alltid varit viktigare än rättvisa för den våldtagna, mördade, bedragna..sad but true
Senast redigerad av Jerom 2024-03-20 kl. 21:34.
Citera
2024-03-20, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Sannolikt. Det är allvarliga saker att störa babbeluringar.
Det kan han säkert få fem år på kåken för.
Medan Babbeluringarna blir satta på någon högskola för att lära sig mer om krypterad telefoni och dataintrång.

Tror tvärtom. Svenska staten, myndigheter och företag har en lång historia av att vara snabba på att fånga upp spetskunskap. Han har nog inga problem med jobberbjudanden.
Citera
2024-03-20, 21:32
Medlem
Citat:
Jobbar mycket med äldre. Mycket kan låta självklart för personer under 60 år. Men är man äldre än så är internet, bankdosor, bankid osv relativt nytt och skrämmande efter att ha levt ett liv där cash is king, ..börjar minnet svikta blir det inte bättre av det heller.
Har ingen aning om hur man ska komma runt detta.
Blev uppringd av "Tele2" när jag var ute å reste..de gav sig inte och ville bestämt att jag skulle byta operatör..till slut lade de på utan att säga "hej då" hade jag svalt betet skulle även jag behövt identifiera mig. Ringer de igen ska jag be att de identifierar sig först

Har skrivit det innan o skriver igen:

Hjälp alla "gamla" att kontakta sina teleoperatörer o avlista deras telenr. Behöver inte göras hemligt.

Då försvinner möjligheten för bedragarna att lätt hitta deras nr på nätet.
Citera
2024-03-20, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Eller fd medbrottsling och eller släkting. Är ni helt naiva? Ingen bara hittar man sånt folk och infekterar deras system så lätt. Folk här som har insikt kan PMa mig så jämför vi fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in