2024-03-20, 19:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Som sagt: i min erfarenhet så känner föräldrar nästan alltid sina barn rätt väl. De känner på sig om något inte stämmer, om det avviker från mönstret.

Föräldrarna kände uppenbarligen inte sin dotter tillräckligt väl.

De kände inte till att Maja kunde få för sig att bryta rutiner och eventuellt följa med en klasskamrat på upptäcktsfärd.

Föräldrarna har inte garderat för att det skulle kunna ske och nu dämpar de sitt dåliga samvete genom att kritisera Polisen genom media.
Citera
2024-03-20, 19:49
Medlem
ABBORREs avatar
Jag har inte riktigt hängt med, men jag hörde att tjejen hade ett handikapp, Funktionsnedsättning / Down syndrom, är det så ?
Citera
2024-03-20, 19:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Exakt så.

En normalbegåvad person inser också att gärningsmannen förmodligen inte har låst in brottsoffret och torterat henne i flera dagar innan han slutligen mördade henne och dumpade kroppen i anslutning till försvinnandeplatsen.

Det troliga är att hon dog samma dag som hon försvann.

Hur skulle polisen ha kunnat veta det vid tidpunkten för anmälan? Att det inte var någon galning som höll henne inåst och torterade henne? Sådant har ju hänt - många gånger! Och då räknas varje timme, varje minut!
Citera
2024-03-20, 19:50
Medlem
Zylfidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Som normalbegåvad förstår du säkert det orimliga i om polisen skulle dra igång en sökinsats varje gång någon ringde och sa att min dotter, som är så pålitlig, har inte kommit hem i tid till middag.

Med undantag av Lisa Holm då. Där blev det pådrag inom några timmar och efterlysning av henne på Interpol två dagar efter att hon försvann. Men men ja ja..
Citera
2024-03-20, 19:51
Medlem
kevross avatar
Sluta nu med att det är flera som sitter anhållna

Citat: Fel om ytterligare misstänkta
På onsdagen rapporterade SVT och flera medier att ytterligare två personer misstänktes i fallet, något som visade sig vara felaktigt och berodde på ett systemfel hos tingsrätten.

– Det var två handlingar som styrdes in i det här målet, men de skulle inte dit och vi plockade snabbt bort dem, säger en handläggare på Borås tingsrätt till TT

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nya-uppgifter-efter-misstankta-mordet-pa-17-arig-flicka-i-mark-tonarspojke-har-pratat-om-hemligt-sta lle
Citera
Medlem
Citat:
1. Även om det var så (det vet vi inte än) så kunde inte polisen ha vetat detta när de mottog anmälan. D.v.s.: de kan inte ha pausat ärendet med motiveringen "äsch hon är säkert ändå redan död, vi väntar till måndag". (Hoppas jag...)

2. Sant, men nu var det en a) begåvningshandikappad, b) 17-årig, c) tjej. Vilket var TRE starka anledningar att börja söka på en gång.

3. De kunde väl åtminstone ha letat i närområdet... Då hade de ju hittat henne, också.

4. Ja, fast i det här fallet är det berättigat. Jag har själv två barn, de är vuxna nu. Jag kan känna med dessa föräldrar - så FASANSFULLT hemskt om polisen inte gjort något, och timmarna bara gått förbi och man hade varit helt hjälplös!

Du känner väldigt mycket och tänker väldigt lite.

Utgå från punkten där hon senast sågs vid liv och dra en cirkel med 2-300 meters radie kring den. Det är ett enormt sökområde. Och vad säger ens att hon skulle befinna sig inom det?

Om vi utgår från att hon var vid liv när hon anmäldes försvunnen så befinner hon sig troligtvis inte i närheten av punkten där hon senast sågs vid liv eftersom folk kan förflytta sig mycket långt på fyra timmar.

Om vi i stället utgår från att hon inte var vid liv när hon anmäldes försvunnen så är det inte rationellt att sätta 100 man på att planlöst leta i terräng utan snarare att höra vittnen i hennes närmaste krets (vilket skedde på torsdagen).
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Jag har inte riktigt hängt med, men jag hörde att tjejen hade ett handikapp, Funktionsnedsättning / Down syndrom, är det så ?

Det är nog inte ute än vilken/vilka diagnoser Maja hade, men att hon gick på särgymnasiet talar ju sitt tydliga språk...
Citera
2024-03-20, 19:53
Medlem
Citat:
ingen som vet , men något handikapp / funktionsnedsättning hade hon
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:

Gissningsvis inte just Downs syndrom då hon saknar det typiska utseendet men däremot hade hon någon funktionsnedsättning. Flera här i tråden har beskrivit att hon mentalt låg flera år efter sina jämnåriga och hon gick på någon slags särskola, precis som MGM.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Hur skulle polisen ha kunnat veta det vid tidpunkten för anmälan? Att det inte var någon galning som höll henne inåst och torterade henne? Sådant har ju hänt - många gånger! Och då räknas varje timme, varje minut!

Hade föräldrarna aktiverat positioneringstjänsten i Majas mobiltelefon hade de antagligen själva kunnat logga in och se mobilens sista kända position som troligen är fyndplatsen.

Det om något hade sparat minuter.
Citera
2024-03-20, 19:54
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Ja, att somliga i tråden fortfarande ihärdigt bedyrar att det är "god praxis" att lämna en flicka med funktionsnedsättning åt sitt eget öde i flera dagar är ganska så absurt. Om vi bortser från andra uppenbara risker för en sådan utsatt person (grooming, sexuellt utnyttjande, kidnappning osv...) är det inte heller sommar nu, så om risken finns att personen i fråga befinner sig utomhus bör man ha i åtanke att temperaturen når nollgradigt om natten och flickan är spårlöst försvunnen under flera dagar. Även om man inte oroar sig för att hon fryser ihjäl första natten är det av nöden att hitta henne. Hon kan dessutom ha skadat sig.

Även om man utgår från ett scenario där hon är "välbehållen" borde man som polis förstå att en sådan person väldigt enkelt kan bli utsatt för grooming, våldtäkt, manipulation och andra faror. Bara för att man inte tror att hon blivit mördad innebär det inte att man sitter på arslet och ritar streckgubbar. Hon måste givetvis hittas snarast möjligt alldeles oavsett.

Försvaret är väl att hon mördades ganska så snart efter sitt försvinnande, så det hade inte gjort någon skillnad. Men det kan man omöjligen veta på förhand, så det ursäktar ändå inte polisens hantering av försvinnandet.

Exakt. Det finns inga "förmildrande omständigheter" som ursäktar polisens totala apati efter att anmälan inkom. Varenda kotte inom kåren borde ju rimligen veta att de första dygnen är av oerhört stor och kritisk betydelse vid ALLA typer av försvinnanden, och att prio nummer ett alltid måste vara att så snabbt som möjligt påbörja insatsen för att lokalisera den försvunne. Helt sjukt att det gick 4 dygn innan farbror blå fick arslena ur fikabordsstolarna.
Citera
2024-03-20, 19:55
Medlem
kevross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Föräldrarna kände uppenbarligen inte sin dotter tillräckligt väl.

De kände inte till att Maja kunde få för sig att bryta rutiner och eventuellt följa med en klasskamrat på upptäcktsfärd.

Föräldrarna har inte garderat för att det skulle kunna ske och nu dämpar de sitt dåliga samvete genom att kritisera Polisen genom media.

Håller med till 100 procent, Samma med alla i denna tråden som fått för sig det är polisens skuld då dom ine reagerat snabbt nog, Inte fan hadde dom kunnat hindra hon från att mördas då det nog skett rätt snabbt efter skolslutet den dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in