Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
1. Även om det var så (det vet vi inte än) så kunde inte polisen ha vetat detta när de mottog anmälan. D.v.s.: de kan inte ha pausat ärendet med motiveringen "äsch hon är säkert ändå redan död, vi väntar till måndag". (Hoppas jag...)
2. Sant, men nu var det en a) begåvningshandikappad, b) 17-årig, c) tjej. Vilket var TRE starka anledningar att börja söka på en gång.
3. De kunde väl åtminstone ha letat i närområdet... Då hade de ju hittat henne, också.
4. Ja, fast i det här fallet är det berättigat. Jag har själv två barn, de är vuxna nu. Jag kan känna med dessa föräldrar - så FASANSFULLT hemskt om polisen inte gjort något, och timmarna bara gått förbi och man hade varit helt hjälplös!

Du känner väldigt mycket och tänker väldigt lite.
Utgå från punkten där hon senast sågs vid liv och dra en cirkel med 2-300 meters radie kring den. Det är ett enormt sökområde. Och vad säger ens att hon skulle befinna sig inom det?
Om vi utgår från att hon var vid liv när hon anmäldes försvunnen så befinner hon sig troligtvis inte i närheten av punkten där hon senast sågs vid liv eftersom folk kan förflytta sig mycket långt på fyra timmar.
Om vi i stället utgår från att hon inte var vid liv när hon anmäldes försvunnen så är det inte rationellt att sätta 100 man på att planlöst leta i terräng utan snarare att höra vittnen i hennes närmaste krets (vilket skedde på torsdagen).