2024-03-20, 11:04
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-Y-F
SD lurade som vanligt Conny, Ronny och Johnny inför valet. Om Uffe rörde a-kassan skulle Jimmie gå i opposition minsann - a-kassan ansågs helig och ett rött skynke. Nu med facit på hand vet vi att det var något Jimmie fick kompromissa bort, kanske som en konsekvens för att få bygga fler fängelser man hoppas kunna fylla.

Om man lägger vänster höger åt sidan: Är du nöjd med detta? trumfar partiets invandringspolitik (där man fått gehör) din sänkta a-kassa eller är du besviken på att SD lurat dig?

(Om det finns en tråd om detta, klistra gärna in mod!)

Alla partier blåser dig som väljare.

Med det sagt så kan det här vara det dummaste SD har gjort som parti med tanke på hur många gamla sossar som röstar på partiet, det här förslaget kommer framförallt att slå på etniska svenskar som blir arbetslösa på ålderns höst och blir tvungna att sälja hus och hem innan dom kan få ersättning.

Lägg märke till att inget görs åt socbidragen eller flerbarnstilläggen, så att Mohammed eller Ali berörs inte alls utan kan fortsätta leva ett bekymmersfritt liv på bidrag medans deras fruar pumpar ut nya ungar varje år. Medans Tage eller Bertil eller för den delen Mustafa som har jobbat hela livet men har oturen att bli arbetslösa vid en 60 års åldern kommer att behöva lämna sin exempelvis bostadsrätt eller sälja sitt hus för att kunna få ersättning om dom inte får nytt jobb vilket inte är lätt i åldersfixerade Sverige.

Att Tidöregeringen föraktar oss arbetare är väl ingen hemlighet men det är märkligt att SD går med på förslaget med tanke på alla förslag SD har lagt om invandringspolitiken ska utredas till efter valet och vi vet alla regeringen bara förhalar och ingenting kommer att hända där för regeringen är helt ointresserade att stoppa massinvandringen.

Så ja, känslan är att regeringen blåser skjortan av SD.
Citera
2024-03-20, 11:11
Avstängd
gick på akassa efter varsel, det är tufft.
Kan inte direkt säga att jag är nöjd med SDs politik eller nuvarande styre.
Hittils har inget hänt som gynnar mig, faktum är att jag på rak arm inte kan säga ett enda vallöfte som SD hållit vid.
Blir nog rösta på andra sidan nästa val.
Citera
2024-03-20, 11:38
Medlem
Tervulls avatar
Sluta skyll all skit på sd, detta är inte detas fel!

Det är inte mer än rätt att a-kassan sänks. Det ställs ju inte ett krav på de arbetslösa längre. Jo de behöver väl söka några jobb per månad, det är allt.

Men de som verkligen borde gå på a-kassa är ju alla som jobbar på arbetsförmedlingen de gör ju inte ett jävla skit. Fatta var pengar vi kunde tjäna in på att ge alla på arbetsförmedlingen sparken och så får de leva på den rejält bantade a-kassan istället. Det hade blivit ett rejält klirr i kassan.
Senast redigerad av Tervull 2024-03-20 kl. 12:33.
Citera
2024-03-20, 11:42
Medlem
"Med dagens regelverk får arbetssökande som har förbrukat sina dagar med arbetslöshetsersättning ett obegränsat efterskydd vid deltagande i jobb- och utvecklingsgarantin, något som riskerar att leda till inlåsningseffekter. Aktivitetsstödet till den som deltar i jobb- och utvecklingsgarantin ska därför trappas ned med 5 procentenheter var 100:e ersättningsdag. Samtidigt ska den lägsta nivån i aktivitetsstödet höjas från 223 till 365 kronor per dag."
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/02/arbetslinjen-starks-genom-en-inkomstbaserad-a-kassa/
Citera
2024-03-20, 12:24
Medlem
hydrols avatar
Citat:
SD lurade som vanligt Conny, Ronny och Johnny inför valet. Om Uffe rörde a-kassan skulle Jimmie gå i opposition minsann - a-kassan ansågs helig och ett rött skynke. Nu med facit på hand vet vi att det var något Jimmie fick kompromissa bort, kanske som en konsekvens för att få bygga fler fängelser man hoppas kunna fylla.

Om man lägger vänster höger åt sidan: Är du nöjd med detta? trumfar partiets invandringspolitik (där man fått gehör) din sänkta a-kassa eller är du besviken på att SD lurat dig?

Vänster höger åtsidan så har sd flaggat för dystra konsekvenser av det inslagna spåret under många mandatperioder framöver. Jag har svårt att se att dom har fel i detta

Det vore positivt om dom som medverkat till den inslagna spåret EJ får fortsatt förtroendet att lösa dom problem dom orsakat. Så fungerar det nämligen i företagsvärlden. Jag kan kompromissa lite kring detta men Grönröda röran + C bör hållas borta helst.
Citera
2024-03-20, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Vem bryr sig om A-kassan, sköter man sitt jobb behövs den inte
Med samma logik kan vi även lägga ner sjukvården. Håll dig frisk så behövs den inte. Livet blir inte alltid som man tänk sig och då behövs hjälp. Nu har ju inte SD gjort några försämringar ännu i a-kassan så tid finns för bättring!
Citera
2024-03-20, 12:59
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerkroppen
Hela den konservativa och kristna rörelsen, all religion, bygger på vad som inom biologin kallas tribalism.
Vi mot dem. När man sitter i riksdagen så blir man per automatik "vi" och folket ett dem. Borde man vara förvånad...

Du lyckas undvika att nämna att vänsterrörelser fungerar på exakt samma sätt.
Citera
2024-03-20, 13:49
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontextuell
"Med dagens regelverk får arbetssökande som har förbrukat sina dagar med arbetslöshetsersättning ett obegränsat efterskydd vid deltagande i jobb- och utvecklingsgarantin, något som riskerar att leda till inlåsningseffekter. Aktivitetsstödet till den som deltar i jobb- och utvecklingsgarantin ska därför trappas ned med 5 procentenheter var 100:e ersättningsdag. Samtidigt ska den lägsta nivån i aktivitetsstödet höjas från 223 till 365 kronor per dag."
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/02/arbetslinjen-starks-genom-en-inkomstbaserad-a-kassa/

Nej, detta leder inte till "Inlåsningseffekter" ,detta kommer leda till att de med minsta Aktivitetsstöd
måste söka hjälp från Socialen i den kommun man bor i. Det nya förslaget är bra såtillvida att
det helt efterblivna "Arbetsgivarintyget" helt tas bort. Det räcker gått och väl att få uppgifter från föregående års deklaration, svart på vitt vad man tjänat hos arbetsgivaren.

Bostadsbidrag/Bostadstillägg skall givetvis ges till de som har lägst Aktivitetsstöd då deras A-Kasse dagar tagit slut, utan fördröjning/Glapp. Att stå med både Mössan och en Helvetes massa papper utanför Kommunen´s Soc kontor borde höra till det förgångna. Det är ändå samma pengar Staten måste ut med, vare sig Soc eller Försäkringskassan står för fiolerna!
Citera
2024-03-20, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Nej, detta leder inte till "Inlåsningseffekter" ,detta kommer leda till att de med minsta Aktivitetsstöd
måste söka hjälp från Socialen i den kommun man bor i. Det nya förslaget är bra såtillvida att
det helt efterblivna "Arbetsgivarintyget" helt tas bort. Det räcker gått och väl att få uppgifter från föregående års deklaration, svart på vitt vad man tjänat hos arbetsgivaren.

Bostadsbidrag/Bostadstillägg skall givetvis ges till de som har lägst Aktivitetsstöd då deras A-Kasse dagar tagit slut, utan fördröjning/Glapp. Att stå med både Mössan och en Helvetes massa papper utanför Kommunen´s Soc kontor borde höra till det förgångna. Det är ändå samma pengar Staten måste ut med, vare sig Soc eller Försäkringskassan står för fiolerna!
De med aktivitetsstöd kommer inte klara sig vad jag vet är det hederliga arbetare som blivit drabbade av arbetslöshet av lite olika skäl. Bedrövligt att man samtidigt låter Mohammed och co utnyttja olika bidrag in absurdum. Även de sk utlandssvenskarna utnyttjar för fullt. Nek de svenska politikerna pekar finger åt de egna.
Citera
2024-03-20, 14:32
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
De med aktivitetsstöd kommer inte klara sig vad jag vet är det hederliga arbetare som blivit drabbade av arbetslöshet av lite olika skäl. Bedrövligt att man samtidigt låter Mohammed och co utnyttja olika bidrag in absurdum. Även de sk utlandssvenskarna utnyttjar för fullt. Nek de svenska politikerna pekar finger åt de egna.

Jo visst, helt barockt egentligen. De senaste fusken som uppdagats( +en Miljard) (toppen på Isberget men ändå)
skulle räcka till bostadsbidrag/tillägg för cirkus 150 000 pers. med Aktivitetsstöd och en hyra på c:a 6700:- per månad!
Citera
2024-03-20, 15:02
Medlem
SD skiljer sig inte ett dugg från övriga partier. Deras popularitet hänger ihop med deras roll som oppositionsparti. I opposition kan man vara populistisk och lova både det ena och det andra då man vet att det man lovar aldrig blir verklighet. Lova vitt och brett och slippa ansvar helt enkelt. Det är bara att vänja sig för SD kommer att tvingas fatta många obekväma beslut framöver. Något de inte är vana vid nationellt.
Citera
2024-03-20, 15:04
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Man ( i alla fall jag ) skulle få HÖJD a-kassa men under kortare tid.
Om jag räknar hela a-kassa perioden blir det samma pengar så jag fattar inte varför man
pillar i detta. Går jag på a-kassa i 6 månader får jag mer än i dag, går jag på a-kassa i 6 år
får jag mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in