2024-03-19, 17:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Man blir så ledsen och arg över att en så ung människa rycks från sitt liv. Hoppas att hennes familj och vänner får all stöd som de kan få.
Jag instämmer med dig.
Jag hade så hoppats att hon skulle hittas vid liv.
Citera
2024-03-19, 17:57
Medlem
Så ledsen för familjen. Vila i frid Maja 🕊️
Citera
2024-03-19, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasma80
Är vi med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar retarded? 🤔Intressant. Jag har ADHD, har en 5-årig högskoleutbildning, tjänar 50 lax i månaden, bor i bostadsrätt, reser och lever ett gott liv. Vem är retarded, du eller jag? 😎

Tack! Alla mina barn har någon form av NPF. Inte är dom retarded utan tvärtom väldigt kunniga i sina områden!
Citera
2024-03-19, 17:58
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LByt
Här är screenshot från Snap
https://ibb.co/BT0PW8v

Edit: angående
Hans svenskalärare måste vara väldigt stolta över sin elevs alster.
Citera
2024-03-19, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Ursprungligen postat av Dickasso
25000 personer anmäls försvunna årligen. Det är inte så konstigt man inte kan lägga resurser på fallen direkt. Det är ca 70 pers om dagen polisen skulle åka runt och leta efter isåfall. Självklart kan man alltid vara efterklok om man vill ägna sig åt det.

Ja, självklart kan man alltid försöka dribbla med siffror om man vill ägna sig åt det.
Men 70 personer dagligen fördelat på hela Sverige är väl inte SÅ oöverstigligt?

Statistik är bara siffror. Ibland måste man ha en fingertoppskänsla för sammanhanget, väga in alla aspekter.
Här har vi en flicka som förmodligen har problem med att uttrycka sig i tal, som en ung vuxen. Hon har kanske svårt att hitta hem, om hon hamnar på en okänd plats. Hon är förmodligen rutinbunden, och har svårt för en ny situation och omgivning. Om flickan är på ett barns nivå, så är det helt orimligt att låta det gå flera dagar, och till min förskräckelse flera nätter innan polisen börjar leta.
Ett barn på 10 år hade man inte väntat så länge.

Så rädd hon måste ha varit. Så rädd❤️
Citera
2024-03-19, 18:01
Medlem
RumpNietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Spelar ingen roll att dom hitta kropp och mgm snabbt, dom hitta en kropp och inte en människa. Vilket dom kanske gjort i torsdags.

Jag håller generellt med om att man ska prioritera ärendet som akutast av akut när någon med den här typen av funktionsnedsättning försvinner, men jag har väldigt svårt att hålla för sannolikt att man skulle hittat en levande människa istället för en kropp oavsett när eftersöket sattes igång med tanke på att det var en utomhushändelse den här tiden på året.

Som jag förstått det så hade det väl redan gått flera timmar innan föräldrarna anmälde henne som försvunnen till polisen efter att hon avvikit från bussen? Och kroppen ska väl ha hittats i närområdet omkring där hon försvann och det är ju fortfarande skitkallt utomhus nu så jag tror knappast att den här killen har vandrat runt med henne i terrängen i flera timmar, utan sannolikt lär väl det inträffade ha inträffat ganska så omgående direkt efter att han lurat iväg henne (eller hur det nu gått till).
Citera
2024-03-19, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasma80
Är vi med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar retarded? 🤔Intressant. Jag har ADHD, har en 5-årig högskoleutbildning, tjänar 50 lax i månaden, bor i bostadsrätt, reser och lever ett gott liv. Vem är retarded, du eller jag? 😎

Bra jobbat att komma så långt i livet trots ett förståndshandikapp.

Så jäkla orättvist att inte Maja fick samma chans som du och andra med psykiska sjukdomar. Man blir hemskt sorgsen.
Citera
2024-03-19, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Maja hade fler diagnoser. Hon var på en 10 årings nivå. Det är knappast du med din ADHD.
Många med den diagnosen blir framgångsrika så blanda inte ihop det med "retarded" som förr kallades för utvecklingsstörd eller efterbliven.
https://attention.se/npf/

Fått höra minst 3 killar som "vart tillsammans/på g" med henne i deras ålder, så svårt och tro att hon var som 10 år för 2 av dessa grabbar har vart "fullt friska"
Citera
2024-03-19, 18:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Hans svenskalärare måste vara väldigt stolta över sin elevs alster.

Svensklärare, inte svenskalärare.
Man ska inte kasta sten i glashus 😂

Gällande spekulationer om alternativ GM. Så kan det naturligtvis vara, men den häktade berättade var kroppen fanns, så..
Citera
2024-03-19, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka

Så jäkla orättvist att inte Maja fick samma chans som du och andra med psykiska sjukdomar. Man blir hemskt sorgsen.

Förståndshandikapp 💀 man är ju inte efterbliven eller ja, förståndshandikappad, bara för att man har adhd eller autism💀
Citera
2024-03-19, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Är den borttagen nu, för jag ser ingen bild på dem?

https://ibb.co/4MPB8HS -- Bilden som skolan tog bort från hemsidan
Citera
2024-03-19, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka

Sen när är ADHD ett förståndshandikapp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in