2024-03-18, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
De behöver ju en budget för att röra sig med där på andra sidan Atlanten så jag skulle satsa en bra slant på att svaret är ja att de fått 300.

Om de har fått ut handpenningen på ca 300.000 så åker mäklaren på att betala köparen om köpeavtalet blir hävt och det tror jag inte han gillar :-)
Citera
2024-03-18, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
ja.
Men tanken att Farid kan använt Akos pass-är kanske inte möjligt
de kanske inte ens har samma ögonfärg?

Gymnsie-skolkortet på Wajiha ser ut att föreställa en +30årig kvinna, inte en ung flicka.

Det hade gett sig. Alla finns på film + man ser vem som använt ev AKo-passet (om han skulle använt detta) eller annat pass, oavsett om det är deras egna eller ej. Det är bara att söka i deras regsiter över alla pass som registrerats vid olika flygningar
Citera
2024-03-18, 22:06
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
De behöver ju en budget för att röra sig med där på andra sidan Atlanten så jag skulle satsa en bra slant på att svaret är ja att de fått 300.
Alltså jag är inte 100 men jag tror ändå att handpenningen sitter på ett klientmedelskonto hos mäklaren.
https://www.sbab.se/1/privat/kundservice/service/ansoka_om_bolan/handpenning.html
Citera
2024-03-18, 22:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haparandaflickan
Det är ju den som äger lägenheten som får förskott och slutsumma vid försäljningen. Om tex Safura som avflyttade därifrån efter försäljningen var den som hade lån eller cashat lägenheten är det till hennes konto slanten kommer.

Så kan det ha varit. Det är mamman det?

Hon kan ha betalat ett nytt boende för pengarna… Så hon blir kanske hemlös…
Citera
2024-03-18, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcape
Okej, men jag vill läsa om dem påstådda övergreppen. Därför undrade jag vart denna information kommer ifrån.

Det finns ingen som kan styrka at detta någonsin skett. Allting verkar ha skett för en månad sedan: ungefär samma tidpunkt.

*Anmält våldtäkt/misshandel (anmäla är en sak, det kan vem som helst göra oavsett det är sant eller ej)
Finns inga bevis för att detta verkligen har skett.

*Försäljning av lägenhet, som skulle varit inflyytningsbar

* Ber om en väns pass men nekas

Ej troligt anklagelserna var sanna, då gör man inte anmälan och lämnar landet, säljer en bostad, förvinner innan ev. dom/utredning är klar.

Dessutom är inte våldtäkt/misshandel skäl för mord, försäljning av bostadsrätt/hus samt lämna landet, förstöra sina egna liv med risk för livstid.
Senast redigerad av Frankenstein1 2024-03-18 kl. 22:16.
Citera
2024-03-18, 22:13
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja så är det kanske rent av.

Frågan är om de fick några pengar alls då. ;-). De kanske har gott om varan..,

Om de har gott om pengar så skulle inte MGK bett sin vän att ljuga för MGM att hon hade stashat undan 100k, som vännen aldrig fick.

Vi vet att de har slantat upp 2 eller 3 biljetter för destination Latinamerika (3 om deras barn är med på flyktturnén, 2 om barnet inte är med). Flygbiljetter prisbestäms ju på en basis som är en blanding av utbud, efterfrågan och flygtid - de flesta städer i Sydamerika är inte direkt mainstream för Svenne, de är för långt bort, man måste byta flyg på vägen dit etc etc. Med andra ord = dyra biljetter. Troligtvis 20-30k redan där.

Mothugget att de "vaskat biljetterna" bör kunnas avslås då enligt vad en annan poster här upplyste mig om att polisen har stenkoll på passagerarlistorna. Och i och med att polisen läckt till pressen att de misstänker att de är i Latinamerika så kan man dra slutsatsen att familjen boardade planet.

Summa summarum - det är troligt att de är på andra sidan Atlanten och lever just nu på handpenningen. Det finns troligtvis en plan för vad de ska göra när pengarna tar slut men detta får duga för nu... om jag skulle gissa.
Citera
2024-03-18, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fauxbamboo
Det man frågar sig. Enligt Booli såldes lägenheten 16 februari. Hemnet tog bort annonsen 21 februari. Borde de inte ha hunnit längre i säljprocessen sedan dess? Verkar orimligt att handpenningen lämnar mäklarens konto och når säljaren innan denna överlämnat nyckel.

Enligt ABs artikel skulle lägenheten vara inflyttningsklar i förra veckan och då tror jag att det är den 15 mars som det handlar om. Enligt Booli såldes lägenheten 16 februari. Handpenning bör ha blivit betald efter 14 dagar dvs slutet på februari. Mordet hände den 7 mars. Undrar när slutbetalningen skulle ske?
Citera
2024-03-18, 22:21
Medlem
Varför ljuga för sin sambo om att ha sparat ihop 100000?

Svarta pengar i hemlighet bakom sambon?
Företagsbedrägeri? Plundring av företag?
Villospår?
Är hon torped? Mördat där mannen bara delaktig i gravskändning?
Citera
2024-03-18, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Alltså jag är inte 100 men jag tror ändå att handpenningen sitter på ett klientmedelskonto hos mäklaren.
https://www.sbab.se/1/privat/kundservice/service/ansoka_om_bolan/handpenning.html

Tror jag också då jag läste om det hos sbab. Alltså då kan de inte ha fått några pengar eftersom de har flytt och troligtvis inte har fullföljt försäljningen av lägenheten. Sådana dårar.
Citera
2024-03-18, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Enligt ABs artikel skulle lägenheten vara inflyttningsklar i förra veckan och då tror jag att det är den 15 mars som det handlar om. Enligt Booli såldes lägenheten 16 februari. Handpenning bör ha blivit betald efter 14 dagar dvs slutet på februari. Mordet hände den 7 mars. Undrar när slutbetalningen skulle ske?

Ingen som kan se potentiell köpare någonstans? Utlänningar, lurade landsmän? Svenskar?

Har lägenheten sålts utan sambons vetskap? Därav lögnen om sparande?

Ingen som har annonsen? Vem står på denna? Vilka har bott där?
Citera
2024-03-18, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Så kan det ha varit. Det är mamman det?

Hon kan ha betalat ett nytt boende för pengarna… Så hon blir kanske hemlös…

men de gamla lånen måste alltid lösas först innan hon kan köpa/lösa nya lån
Citera
2024-03-18, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frankenstein1
Varför ljuga för sin sambo om att ha sparat ihop 100000?

Svarta pengar i hemlighet bakom sambon?
Företagsbedrägeri? Plundring av företag?
Villospår?
Är hon torped? Mördat där mannen bara delaktig i gravskändning?

Lånat pengar på båda företagen eller så har hon fått starta eget bidrag på båda företagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in