Citat:
Ursprungligen postat av
HugoZHackenbush
Det finns fortfarande vissa enklaver i Sverige som inte drabbats av ”kulturberikningen”. Av omsorg om befolkningen på dessa ställen tänker jag inte avslöja vilka det är frågan om. Tids nog kommer även dessa att förstöras men man behöver inte påskynda den utvecklingen. I övriga delar av landet domineras samhället och stadsbilden i så hög grad av ”nya svenskar” att man känner sig förflyttad till valfritt ställe i mellanöstern eller Somalia. Jag och många med mig i min generation (uppvuxen på 60- och 70-talet) kan med fog säga: Detta är inte mitt Sverige längre.
Jag var för några år sedan på besök i Krakow och fick omedelbart en flashback till 60-talet. Omodernt i vissa avseenden, orenoverade, icke-sanerade kvarter i centrala staden, men lugnt och sansat, vänliga människor där den yngre generationen pratade ok engelska, gamla spårvagnar men framför allt: Inga skränande och gapande störiga utomeuropeiska invandrare och inga flockar av vaggande bidragsförsörjda tält till somaliekvinnor. Man kunde åka med kollektivtrafiken utan att vara den ende icke-europén på bussen eller spårvagnen.
Nej, jag tänker inte flytta dit. Att bo permanent i Polen eller jättebabyn Orbans Ungern lockar inte men man förstår ju att det inte behöver se ut som i Sverige överallt i Europa. Det finns andra länder i så fall, de är inte problemfria men saknar än så länge en stor del av det vi drabbats av i Sverige och förklaringen är som alla vet de extremt generösa bidragssystem som fortfarande gör att ett liv som dagdrivare i Sverige för många är mer lockande än att ta det lågavlönade arbete som åtskilliga i dessa grupper skulle kunna få. Den möjligheten saknas på många andra ställen.
Så det är din generation som under decennier röstat fram denna utveckling, för att plötsligt komma till insikten att det inte är "ert Sverige längre." Vad ska ni ha, ett grattis och klapp på axeln? Det är till stor del tack vare er som landet ser ut som det gör idag.
OnT: Samtliga västeuropeiska huvudstäder har förlorat sin 'charm'. Man brukade resa till dessa städer för att uppleva europeisk kultur och historia, kanske träffa någon trevlig lokalbo att samtala med. Idag får man vara glad om man klarar sig utan att bli rånad eller misshandlad av de horder av arab- och negergäng som stryker omkring.