2024-03-18, 12:03
Medlem
En del författare syns t ex mer i skvalleravdelningen här på Flashback än här i den litterära.

De jag kommer att tänka på meddetsamma är Camilla Läckberg, Martina Haag och Linda Skugge.

Vilka mer? Alltså inte bara att de nödvändigtvis figurerar på Flashback utan i största allmänhet. Och kan givetvis vara andra än svenska författare också.

Beror det på att deras böcker är så dåliga att de inte är intressanta att diskutera som litteratur, eller beror det på att deras privatliv är så spännande att det överskuggar böckerna, bra marknadsföring eller något annat?
Citera
2024-03-18, 12:04
Medlem
Martina Haag marknadsför en bok:

https://youtu.be/7SjFZ8A1okw?feature=shared
Citera
2024-03-18, 12:06
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Jonas Gardell?
Citera
2024-03-18, 12:11
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Om man ska leva på kändisskap snarare än författarskap ska man väl ha blivit känd som någonting annat än författare.
Citera
2024-03-18, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ketchnot
En del författare syns t ex mer i skvalleravdelningen här på Flashback än här i den litterära.

De jag kommer att tänka på meddetsamma är Camilla Läckberg, Martina Haag och Linda Skugge.

Vilka mer? Alltså inte bara att de nödvändigtvis figurerar på Flashback utan i största allmänhet. Och kan givetvis vara andra än svenska författare också.

Beror det på att deras böcker är så dåliga att de inte är intressanta att diskutera som litteratur, eller beror det på att deras privatliv är så spännande att det överskuggar böckerna, bra marknadsföring eller något annat?

Vad menar du med litterär kvalitet? För dom du menar klassiskt bra litteratur blir det lite fel att ta upp Läckberg eftersom hon skriver deckare, och främst deckare som ska vara lättläst och även enkla att konvertera till tv.

Sen är nog flashback fel ställe att använda i jämförelsen, intresset för litteratur är rätt svagt här då forumets användare oftast är arbetarklasskillar.
Citera
2024-03-18, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Jonas Gardell?

Jonas Gardell är en ganska bra författare.
Citera
2024-03-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Om man ska leva på kändisskap snarare än författarskap ska man väl ha blivit känd som någonting annat än författare.

Om personen främst är författare är gränsen svår att dra eftersom böcker ofta är hårt knutna till avsändaren och dennes offentliga persona.

Det är nog enklare att hitta stora författare vars framgångar inte drivs av deras personliga utrymme i media. De är färre.

Kändisar på andra meriter som släpper en bok då och då för att dryga ut kassan är väl egentligen inte intressanta i det här sammanhanget? Zlatan, t.ex.
Citera
2024-03-18, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vad menar du med litterär kvalitet? För dom du menar klassiskt bra litteratur blir det lite fel att ta upp Läckberg eftersom hon skriver deckare, och främst deckare som ska vara lättläst och även enkla att konvertera till tv.

Sen är nog flashback fel ställe att använda i jämförelsen, intresset för litteratur är rätt svagt här då forumets användare oftast är arbetarklasskillar.

Hm, det är möjligt jag formulerade mig fel… trådstarten blev kanske lite förhastad…

Jag har fått för mig att forumet för litteratur här inte enbart handlar om skönlitteratur/literary fiction. Utan mer om böcker i allmänhet. Och att man även kan diskutera genrelitteratur.

Visste inte att det mest är arbetarklasskillar här, jag har inte riktigt fått det intrycket.

Jag menar väl kanske lite grann att man kan diskutera genrelitteratur utifrån något slags litterärt perspektiv också. Hur bra är språket, hur funkar intrigen och karaktärsbeskrivningarna osv.
Citera
2024-03-18, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW

Som att Martina Haag var gift med Erik Haag?
Citera
2024-03-18, 12:46
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:

En ganska bred och spretig fråga, men jag som inte brukar häcka över just den här delen av forumet tyckte att den var lite rolig och trevlig.

Camilla Läckberg har väl uppmärksammats i media för att hon 1) var en framgångsrik deckarförfattarinna 2) inte var blyg över att visa upp sina framgångar. 3) hon har förstått att en kombination av ovanstående kan leda till lättare försäljning av kommande alster.

Jag tror inte att någon lyckas marknadsföra och sälja extremt dålig litteratur och sedan bli kändis genom det hela. Skulle vara om någon idiot från Paradise Hotel eller motsvarande försöker skriva något genom en spökskrivare då.
Citera
2024-03-18, 12:49
Medlem
Citat:
Jag har fått för mig att forumet för litteratur här inte enbart handlar om skönlitteratur/literary fiction. Utan mer om böcker i allmänhet. Och att man även kan diskutera genrelitteratur.

Jag menar väl kanske lite grann att man kan diskutera genrelitteratur utifrån något slags litterärt perspektiv också. Hur bra är språket, hur funkar intrigen och karaktärsbeskrivningarna osv.

Klart man kan men då vet jag inte om man kan säga att Läckberg är dålig kvalitet. Jag menar hon är onekligen väldigt framgångsrik inom det hon skriver och duktig på att ta fram dom produkter som marknaden vill ha från henne.
Citera
2024-03-18, 13:00
Medlem
Fast Läckberg var väl rätt okänd innan hon blev författare så det är ju tack varje sitt författarskap hon är känd. Sen väljer Läckberg att frottera sig i kändidskapet och bli mer känd.
Sen om hon är bra eller dålig författare, vem är vi att bedöma det? Bevisligen så säljer ju hennes böcker så kalla dem dåliga är kanske fel.

Jag skulle lyfta fram Alex Schulman. Han var känd innan, ett kändisskap han använder för att sälja sina böcker.
Leif GW Persson känns också mer känd än författare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in