2024-03-18, 10:25
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Jaha det var den säsongen. Nästa år väntar VM för följande åkare

Sprint: Anger, Häggström, Grate, Grahn
Skiathlon: Poromaa, Burman, Halfvarsson, Myhlback
Klassisk: Poromaa, Halfvarsson, Burman, Johansson
Sprintstafett: Häggström, Anger
Stafett: Halfvarsson, Burman, Poromaa, Anger
Fristil: Poromaa, Burman, Halfvarsson, Berglund

Sprint: Sundling, Svahn, Ribom, Dahlqvist, Karlsson
Skiathlon: Andersson, Karlsson, Sundling, Svahn, Ilar
Klassisk: Karlsson, Andersson, Sundling, Ilar
Sprintstafett: Ribom, Svahn
Stafett: Svahn, Andersson, Karlsson, Sundling
Fristil: Andersson, Karlsson, Sundling, Svahn, Ilar

Årets bästa: Karlsson i Holmenkollen
Årets sämsta: 1.07
Ilar på alla tre distanslopp är optimistiskt, eller elakt mot Ribom, beroende på hur man ser på det
Citera
2024-03-18, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Bra startfält till SM. Anmälan nu stängd till de tre första dagarna.

Tufft program för de som tänker åka allt: 20km masstart i fristil, sprintstafett i klassiskt, 10km intervallstart i klassiskt, sprint fristil, stafett (fristil) och 30/50km intervallstart i klassiskt.

I Norge har man NM del 2 denna vecka, på damsidan åker man sprintstafett, 5 km klassiskt och 30 km fristil (masstart?). Inte alls lika tufft

Ögnade igenom startlistan för 20 km F för damer. Enda namnen som jag saknar är Crusell och Lundgren. Crusell åker dock 10 km C senare och även sprint. Lundgren åker tydligen endast sprint.

Crusell var väl en liten besvikelse med sin 50:e plats i Falun. Får se hur hon klarar sig mot B-åkarna (Team Bauhaus) i SM-loppen.

Som jag ser det är det 4 åkare som bör ha möjlighet att ta plats i Team Bauhaus på damsidan till nästa säsong. Elin Henriksson, Evelina Crusell, Elin Näslund och Erica Lavén. Detta lär betyda att 4 som nu är i Team Bauhaus måste ut. De som ligger risigt till är väl Ingrid Hallquist, Lisa Ingesson och Louise Lindström. Övriga bör sitta rätt säkert vilket betyder att man utökar TB med ytterligare en damåkare eller inte flyttar upp alla 3 juniorerna vilket jag tycker skulle vara olyckligt.

Vi får väl snart se hur det blir.
Citera
2024-03-18, 10:58
Medlem
Om man ska fundera på vilka som kommer att ta plats i Svenska Spel Juniorer så kan man konstatera att alla i årets upplaga på damsidan är födda 2004 vilket betyder att ingen är aktuell inför nästa säsong. Det kommer m.a.o. att bli ett helt nytt tjejlag. Den mest intressanta frågan är om Elsa Tänglander kommer att tacka ja till en plats i längdlandslaget. Jag tror att hon kommer att bli erbjuden plats och att hon kommer att tacka ja.

Av de som är födda 2005 är det väl bara Mira Göransson och eventuellt Sofia Pedersen som kan ta en plats. Minna Mikaelsson är väl given bland de som är födda 2006. Sen har vi Johanna Hägg och Mathilda Grahn och kanske ett par till.

Har jag glömt någon? (Moa Lindgren, Kajsa Johansson . . .)
Citera
2024-03-18, 12:40
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Bra startfält till SM. Anmälan nu stängd till de tre första dagarna.

Tufft program för de som tänker åka allt: 20km masstart i fristil, sprintstafett i klassiskt, 10km intervallstart i klassiskt, sprint fristil, stafett (fristil) och 30/50km intervallstart i klassiskt.

I Norge har man NM del 2 denna vecka, på damsidan åker man sprintstafett, 5 km klassiskt och 30 km fristil (masstart?). Inte alls lika tufft

Kommer bli en hård kamp om SM-touren för en gångs skull, hela A-landslaget anmälda till alla distanser på damsidan.

Hade hoppats att några skidskyttar skulle anmäla sig till fristilsmassstarten men det verkar skralt. Bara Anna Hedström vad jag kan se.

Blir roligt att se Elin Näslund och Minna Mikaelsson i sprinten och hur de ligger till jämfört med våra sprinttjejer.
Citera
2024-03-18, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Hmm, vad var det för fel på Goms? Minns det som bra tävlingar och mycket publik. edit: Eller du kanske menade Goms som positivt? Läste nog slarvigt.

Det enda man får ge Falun är att man har tre slingor som man kombinerar ihop på intervallstarten, vilket minskar risken för hängåkning och gör att olika åkare kan vara olika bra på de olika varven. Bästa intervallstartsbanan på hela säsongen. Masstarten är däremot bedrövlig, att man inte ens använder mördarbacken...
Gillar Goms och tycker Tallinn var helt okej för att vara stadsprint också.

Men ja, Falun är riktigt kasst för masstarter. Kan man våga hoppas på en 20 km intervallstart där nästa år och hoppas att de hittar något vettigt substitut till femmilen på någon annan ort.
Citera
2024-03-18, 13:03
Medlem
Citat:
I Norge har man NM del 2 denna vecka, på damsidan åker man sprintstafett, 5 km klassiskt och 30 km fristil (masstart?).

Det er intervallstart på de lengste distansene (som det er hvert år), og herrene går 50 km. Sesongens beste renn
Citera
2024-03-18, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbatus
Johaug anmäld på 30 km på NM till helgen. Gissar att hon vinner.
Inte om Svenskavallateamet vallar åt henne🤔
Citera
2024-03-18, 13:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Kommer bli en hård kamp om SM-touren för en gångs skull, hela A-landslaget anmälda till alla distanser på damsidan.

Hade hoppats att några skidskyttar skulle anmäla sig till fristilsmassstarten men det verkar skralt. Bara Anna Hedström vad jag kan se.

Blir roligt att se Elin Näslund och Minna Mikaelsson i sprinten och hur de ligger till jämfört med våra sprinttjejer.

Skidskyttarna har ju egna SM-tävlingar fredag-måndag (sprint, masstart, singelmix).

Någon jag gärna hade sett i längd-SM är Tänglander, skulle gärna se henne mot seniormotstånd.
Citera
2024-03-18, 13:07
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loshund
Det er intervallstart på de lengste distansene (som det er hvert år), og herrene går 50 km. Sesongens beste renn

Jag hade för mig att man körde masstart på 30/50km.
Citera
2024-03-18, 13:10
Medlem
Giggsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
.
Vilka klubbar ser du som favoriter på de olika stafetterna?
Citera
2024-03-18, 13:15
Medlem
Citat:
Jag hade för mig att man körde masstart på 30/50km.

Nei da, er intervallstart. Både tremil og femmil sendes på NRK på lørdag for de som er interessert. Hhv. fra 09:50 og 13:30.
Citera
2024-03-18, 13:52
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loshund
Nei da, er intervallstart. Både tremil og femmil sendes på NRK på lørdag for de som er interessert. Hhv. fra 09:50 og 13:30.

OK, jag kollade upp det nu och jag mindes fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in