2024-03-18, 01:44
Medlem
Ilimitados avatar
I helvete att Gud finns där.
Citera
2024-03-18, 02:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Vissa menar att helvetet är en plats där djävulen plågar människor, vilket kommer ifrån Hollywood snarare än från Bibeln. I Bibeln finns en liknelse med en soptipp som låg utanför Jerusalem där man ständigt brände stadens sopor:

Och frukten icke för dem som väl kunna dräpa kroppen, men icke hava makt att dräpa själen, utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra både själ och kropp i Gehenna. — Matteus 10:28

Och dessa skola då då bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv.» — Matteus 25:46

Det eviga straffet är att förlora det eviga livet.
Citera
2024-03-18, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag har hört av kristna främst att Gud finns överallt men också att helvetet är frånvaro av Gud så hur ligger det till och vad säger i så fall skrifterna om det?

I helvetet är Satan Gud
Citera
2024-03-18, 02:56
Medlem
Lasselangfingers avatar
Du har helvetet i dig vännen, likaså himmlen/paradiset. Enligt mig är det frekvenser som man vibrerar på, känslan av kärlek till exempel vibrerar högt som tusan medans rädslans känslor vibrerar lågt..

Olika känslors frekvenser:
https://ibb.co/0mNbTvK
https://ibb.co/QN8YZCY

Liver är en ständig balansgång mellan höga och låga frekvenser, följer du hjärtat och lever med kärlek så har du paradiset right here my man, samtidigt som om man går och är rädd för helvetet och evig plåga t.ex så är du redan där.

Visst kan man inte alltid vibrera högst men det är en schysst "tumregel" om man inte är religös och lägger all sin energi på trams! Många delar av dem heliga böckerna make sense, men det dom alla har gemensamt är att man jobbar på rädsla för att kontrollera, helvetet till exempel. Jag tycker dock att hinduismen är ganska vettig, mycket pga det jag redan har nämt! Karma har jag upplevt first-hand på gott och ont.

När jag fick höra av en god vän att den sista zodiaken man går igenom är fiskarna, alltså om jag lever ett gott liv och inte drar på mig mer karma så får jag komma till nirvana. Lever man inte gott så får man gå igenom alla zodiak igen, alltså 12 varv till i samsara.
Det lite roliga är att innan hon berättade detta för mig så har jag ofta sagt till vänner att det här är mitt sista varv här på jorden som människa och när jag dör är jag klar, finito. Måste jag berätta att det resonerade med mig? Häftig känsla!

Det är ganska simpelt!
Love thy neighbor, he is you!

Kärlek och styrka till alla som läser.
Citera
2024-03-18, 08:04
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Jag har hört av kristna främst att Gud finns överallt men också att helvetet är frånvaro av Gud så hur ligger det till och vad säger i så fall skrifterna om det?
Du blandar ihop det gammeltestamentliga antropomorfa gudsbegreppet med det kristna. Men visst, Helvetet är Satans domän dit Gud inte når.
Citera
2024-03-18, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bovelen
Nej, Jesus finns inte i helvetet!

En del kristna menar dock att Jesus tillfälligt nedsteg till helvetet efter korsfästelsen, och hänvisar till bl.a. Petrus 3:19 "I anden gick han gick han ock åstad och predikade för de andar som höllos i fängelse" samt Paulus brev till efesierna 4:9.

Inom buddhismen förekommer föreställningen om att det finns en Buddha även i helvetet, liksom i alla riken, för att kunna verka för befrielse av olyckliga andar.
Citera
2024-03-18, 09:32
Medlem
Citat:

Ordet "helvete" är inte en del av bibeln, det kommer från fornnordisk mytologi från guden Hels vite:
Helvete av fornnordiskans hel, dödsrike, och vite, straff

https://sv.wikipedia.org/wiki/Helvete
Vissa översättningar har felaktigt använt ordet "helvete" istället för dom grekiska orden "gehenna" och "hades".

"gehenna" och "hades" är symboliska platser av icke existens, dit människor hamnar i efter döden.
"hades" är icke existens, med möjlighet att få uppstå till liv igen.
Medans "gehenna" är icke existens med ingen möjlighet att få uppstå till liv igen.

"Gehenna" är samma sak som "den andra döden" i Upp 20:14, vilket också beskrivs som "den brinnande sjön".

Till den här brinnande sjön kommer Gud symboliskt att kasta döden, så att döden inte längre kommer att existera i den nya ordningen. Elden är alltså en symbol för förintelse, att Gud kommer att förinta döden för evigt, att symboliskt bränna upp döden för evigt.

Så alla människor(och andevarelser) som hamnar i gehenna/helvetet, kommer att upphöra att existera, dom kommer att symboliskt brännas upp och förintas för evigt.

Så om Gud skulle hamna i gehenna/helvetet, så skulle det betyda att Gud inte längre skulle existera.
Citera
2024-03-18, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
En del kristna menar dock att Jesus tillfälligt nedsteg till helvetet efter korsfästelsen, och hänvisar till bl.a. Petrus 3:19 "I anden gick han gick han ock åstad och predikade för de andar som höllos i fängelse" samt Paulus brev till efesierna 4:9.

"helvetet"/"hades" är en symbolisk plats dit alla människor symboliskt kommer efter döden.
"helvetet"/"hades" är icke existens.

Ja Jesus var tillfälligt död i tre dagar, men sedan gjordes han levande, och det var då som han steg ner och predikade för andarna i deras fängelse:

"Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden, och så kunde han stiga ner och predika för andarna i deras fängelse." (1 Petr 3:18-19 Bibel2000)

Jesus kan ju knappast predika för någon om han är död. Han uppväcktes från döden till en ande, och som ande predikade han för andarna i fängelset (andarna i fängelset är dom upproriska änglarna som syndade under Noas tid).
Citera
2024-03-18, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ordet "helvete" är inte en del av bibeln, det kommer från fornnordisk mytologi från guden Hels vite:
Helvete av fornnordiskans hel, dödsrike, och vite, straff

https://sv.wikipedia.org/wiki/Helvete
Vissa översättningar har felaktigt använt ordet "helvete" istället för dom grekiska orden "gehenna" och "hades".

"gehenna" och "hades" är symboliska platser av icke existens, dit människor hamnar i efter döden.
"hades" är icke existens, med möjlighet att få uppstå till liv igen.
Medans "gehenna" är icke existens med ingen möjlighet att få uppstå till liv igen.

"Gehenna" är samma sak som "den andra döden" i Upp 20:14, vilket också beskrivs som "den brinnande sjön".

Till den här brinnande sjön kommer Gud symboliskt att kasta döden, så att döden inte längre kommer att existera i den nya ordningen. Elden är alltså en symbol för förintelse, att Gud kommer att förinta döden för evigt, att symboliskt bränna upp döden för evigt.

Så alla människor(och andevarelser) som hamnar i gehenna/helvetet, kommer att upphöra att existera, dom kommer att symboliskt brännas upp och förintas för evigt.

Så om Gud skulle hamna i gehenna/helvetet, så skulle det betyda att Gud inte längre skulle existera.
Du beskriver en tolkning av Bibeln, men vad vet du egentligen?

Jag vet av egen erfarenhet att helvetet är en plats där syndare plågas. Att Gud är överallt handlar om att han är i det metafysiska vilket är en högre dimension som av oss i det fysiska kan uppfattas som att han är överallt. Men han är avskild från det onda och avskild från de onda.

Han är därför inte i helvetet. Men han kan om han vill leda någon som tror på honom, eller som han vet kommer vända sitt hjärta till honom, dit och därifrån i syftet att dra dem till sig eller lära dem syndens konsekvenser och luttra dem och rena dem.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-03-18 kl. 10:17.
Citera
2024-03-18, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag vet av egen erfarenhet att helvetet är en plats där syndare plågas.

Vilka erfarenheter har du?
Citera
2024-03-18, 10:22
Medlem
Citat:
Så helvetet innebär att Gud inte längre finns för mig trots att Gud är där?
Gud är mänsklighetens största och mest destruktiva uppfinning... ett fantasi foster skapat av sjuka sinnen.
Citera
2024-03-18, 10:45
Medlem
Ett gott råd när/om man snöar in på religiösa frågor utan svar är att titta på en film om rymden där man zoomar ut o bort från vårt strax osynliga lilla klot!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in