2024-03-17, 18:03
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det finns ganska många symtom och skeenden som är covidspecifika om man lägger ihop dem. En sjukdomsbild som inte överensstämmer med vare sig förkylningar eller influensa. Har man dessa och dessutom testar positivt för covid är sannolikheten närmast 100% att det är covid man smittats av. Speciellt om personer man umgåtts med uppvisar samma sak. Vad skulle osäkerheten bestå i menar du?

Ska man börja ifrågasätta att sjukdomen ens existerar kan man ifrågasätta att såväl du, som jag existerar. Att Flashback existerar m.m. man kan ifrågasätta vad ett bevis är för något.

Vilka fastställda och verifierade symptom skulle skilja covid från vanlig influensa menar du? Måste man isåfall ha just dom symptomen för att diagnosticeras som covid-sjuk? Knappast va?

Och dessutom så måste det vara en försvinnande liten andel som fått en ordentlig undersökning och diagnos från livs levande läkare. Dom flesta som blir krassliga tar i bästa fall nåt hemmatest och får "diagnosen" den vägen. Men egentligen så är det inte bättre än en slantsingling.

Har faktiskt aldrig hört från någon IRL, som anser sig ha haft covid, att dom skulle fått några sådana där speciella dramatiska symptom som andnöd eller blåa läppar. Det man hör är att folk beskriver det som en vanlig förkylning. Men ändå är många övertygade om att det INTE är förkylning, utan covid. Kanske känner man sig mer speciell om man haft covid? Kanske känns mer coolt än att bara ha varit förkyld? Jag vet inte.
Citera
2024-03-17, 18:10
Medlem
Epimaness avatar
Jag har då inte fått den sortens hosta och ömhet i bakre delen av svalget av någon influensa(liknar halsfluss men inte riktigt) som jag fick av Covid.

Men efter att Omikron kom så lär det vara svårt att särskilja.
Citera
2024-03-17, 18:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Angående skidlandslaget vill jag gärna påminna om den här artikeln:

https://www.svt.se/sport/vintersport/har-ar-svenska-truppen-till-varldscupen-i-gallivare--he0pyz

Detta var alltså i början på säsongen i november/december. Hela truppen har nyligen vaccinerats mot covid, ändå blir de sjuka. Eller är det kanske just därför (att de har vaccinerats) som de blir sjuka? Jag vet inte, men jag kan misstänka.

Ebba Andersson drabbades alltså av covid i julhelgen trots att hon hade vaccinerats troligen bara 1-2 månader tidigare. Hur är det möjligt?

Nu hör det förstås till saken att elitidrottare som pressar sin kropp hårt är extra känsliga för infektioner, men jag är väldigt förvånad över att skidåkarna anser sig behöva fler covid-vaccinationer när de är unga, vältränade och i övrigt friska. Jag hoppas att Ebba Andersson och de andra i laget vågar tänka själva och kanske ta andra beslut (vad gäller covid-vaccin) i framtiden.

Det är väl inte så svårt att förstå? Har ju varit välkänt länge att viruset muterat och att det inte ger något 100 procentigt skydd mot covid.

De som tränar på elitnivå och drabbas av svår covid får i värsta fall lägga karriären på hyllan. Självklart vaccinerar de sig i syfte att minska den risken. Att drabbas av en svår biverkan av vaccinet är 1 på 100.000. Att bli svårt sjuk av viruset är kanske 1 på 50.
Citera
2024-03-17, 18:17
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
En annan, Ebba Andersson, intervjuades i SvD igår, och i Ab idag, och eftersom Ab inte är bakom betalvägg citerar jag:
Ebba Andersson gick in i den här säsongen som en av favoriterna att vinna den totala världscupen. Vintern började också bra och i samband med de tre första världscuphelgerna tog hon individuellt två segrar, en andraplats och en tredjeplats.

Men i samband med julhelgen drabbades hon av covid och har inte hämtat sig sedan dess. (...) Inför sina starter i Faluns världscupavslutning berättar hon om den förtvivlan hon känt i vinter när kroppen inte blivit återställd efter covidsjukdomen. (...) Har du varit rädd att covidsjukdomen ska ge sviter i framtiden?

– Absolut har jag suttit och funderat själv. Kan det bara vara coviden som spökar? Eller vad är det som gjort att det känts som det känts? Men vi har haft en kontinuerlig uppföljning på mitt mående. Det är inte så att jag bara suttit hemma i soffan och hoppats det löser sig av sig själv. Vi har följt upp kroppens status. https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttsport/sport/a/P4WgPp/ebba-andersson-tararna-har-kommit
Hon kom i alla fall 2:a nu! Här har vi en annan, som CNN berättade om igår:
The 35-year-old’s ambitions of reaching a fifth Olympics once seemed fanciful as she spent more than a year recovering after being diagnosed with long Covid in early 2022. (...) Now back in the grind of being a high-performance athlete, she said long Covid had helped make her more resilient for her final Olympic tilt at a medal – but it had also left a psychological mark.

“I go about my life normally but there is this fear in the back of my mind of, ‘What if I get it again? What if it hits me hard?’” she said. https://edition.cnn.com/2024/03/16/sport/luuka-jones-long-covid-new-zealand-canoe-spt-intl/index.html
SVT om fler idrottare som drabbats av Covid: https://www.svt.se/sport/motorsport/jonnie-lindberg-ar-tillbaka-i-dragracingens-finrum

Och en till 12 februari 2024:
P-G Andersson, 41, är tillbaka i Svenska rallyt.

Men uppladdningen kunde ha varit bättre. Han kämpar med sviterna från en covid 19-infektion nyligen.

– Det märks på flåset, säger Årjängsföraren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/tillbaka-i-vm-men-uppforsbacke-infor-start
Detta var bara en snabb googling och det finns ju fler. Vi vet heller till exempel inte om fotbollspelaren i en annan tråd har fått sina mikroproppar av Covid.

Men influensa kan ju också ge långvariga problem, som du skriver, och till och med hjärtproblem, här är ett sånt: https://www.lahitapiola.fi/sv/om-lokaltapiola/nyhetsrum/aktuellt/1509574577318/ Å andra sidan antar jag att du inte är säker på att hon hade influensa heller? ;-) Jag har hur som helst inte intrycket att det varit lika många fall som av Covid.

Jag vet inte vad du vill få fram.

Jag sa till dig att det finns inget vettigt sätt att fastställa om någon har covid. Det kan du lätt försäkra dig om genom lite egen research. Vidare så är det högst oklart ifall covid ens är någon unik sjukdom. Jag har inte sett några vettiga bevis för det. Men visa det gärna för mig om du har något tillhands.

(Jag vet att konsensustänkare och auktoritetskramare väldigt gärna vill hasta förbi den här frågan. Dom (ni) har väldigt svårt att tänka utanför åsiktskorridoren. Jag tror att ni blev förstörda mentalt i grundskolan. Det är där man brukar få sin förmåga till självständigt tänkande förstört.)

Däremot så är det väldigt sannolikt att Darwin-awards sprutorna orsakar en lång rad väldigt obehagliga biverkningar. På den punkten tror jag att du redan vet och har accepterat en hel del. Och det råder inget tvivel om vem som fått sprutan.
Senast redigerad av RustyShackleford 2024-03-17 kl. 18:19.
Citera
2024-03-17, 18:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Vilka fastställda och verifierade symptom skulle skilja covid från vanlig influensa menar du? Måste man isåfall ha just dom symptomen för att diagnosticeras som covid-sjuk? Knappast va?

Och dessutom så måste det vara en försvinnande liten andel som fått en ordentlig undersökning och diagnos från livs levande läkare. Dom flesta som blir krassliga tar i bästa fall nåt hemmatest och får "diagnosen" den vägen. Men egentligen så är det inte bättre än en slantsingling.

Har faktiskt aldrig hört från någon IRL, som anser sig ha haft covid, att dom skulle fått några sådana där speciella dramatiska symptom som andnöd eller blåa läppar. Det man hör är att folk beskriver det som en vanlig förkylning. Men ändå är många övertygade om att det INTE är förkylning, utan covid. Kanske känner man sig mer speciell om man haft covid? Kanske känns mer coolt än att bara ha varit förkyld? Jag vet inte.

Finns många symtom. Feber som går upp kraftigt, för att sedan sjunka, för att sedan stiga igen över en längre period, mycket gaser i magen. Totalt lukt- och smakbortall, även långt efter tillfrisknande. Sjukdomsförlopp som är mycket långdraget och som böljar upp och ned. Kan vara svår hosta efteråt. Ett positivt hemmatest på det så skulle jag säga att det till 99,99% sannolikhet handlar om covid.
Citera
2024-03-17, 18:34
Medlem
Skrevs om idrottare och Covid för ett år sedan, i mars 2023:
How Long COVID affects the careers of top athletes

Long COVID has had a lasting impact on the lives of several athletes including top rower Marie-Sophie Zeidler. Although scientists are gaining a better understanding of the disease, there is still no outright solution.
Den 24-åriga olympiska roddaren Marie-Sophie Zeidler fick alltså Covid omkring februari 2023 och förvånades över hur mycket och snabbt hennes kropp bröts ned av den trots att hon var i toppform:
The 24-year-old, younger sister of two-time world champion Oliver Zeidler, contracted COVID-19 for the second time just over a month ago. At the time her lung capacity was reduced to 60 percent. Today she has to cope with a loss of just over 25 percent. "It's extremely frightening to see how quickly the body can break down, even though you're actually fit," Zeidler tells DW.
Det kan ju bero på att det var andra gången hon fick Covid. Första gången var i oktober 2020:
For six months after her first infection in October 2020, she struggled with Long COVIDLong COVID symptoms such as rapid physical exhaustion, shortness of breath and other unpleasantries before she regained her former fitness. https://www.hindustantimes.com/lifestyle/health/how-long-covid-affects-the-careers-of-top-athletes-101679748518601.html
Nu var ju tanken bland en del här i tråden att Marie-Sophie skulle bli stärkt av sin första Covidinfektion, men så verkar det ju inte ha varit.

Hur har det gått för henne? Borta från Insta sedan i juli 2023, förhoppningsvis har det gått bra, och hon är inte en av alla som betalar priset för världens pandemistrategi men också för Covidkramarnas påståenden att Covid är en förkylning.

En ny studie visar att neurologiska skador ökar. Newsweek skrev om den 14 mars 2024. Nu kollar ju studien på de senaste tre decennierna, men de berörde även Covid:
'Very Concerning' Neurological Study Finds Disorders Increasing Worldwide

Neurological disorders are becoming more common worldwide, a new study has found.

The number of people living and dying with such conditions as Alzheimer's disease, other dementias, meningitis, and stroke has risen "substantially" over the past three decades, an international collaborations of researchers reported. (...)

The most common neurological health disorders in 2021 were found to be stroke, brain injury, Alzheimer's disease and other dementias, migraines, nerve damage, meningitis, epilepsy, autism spectrum disorder and nervous system cancers. (...)

The researchers also found that cognitive decline following COVID-19 accounted for losses of healthy life in 2021. https://www.newsweek.com/neurological-disorders-common-worldwide-health-1878910
De undersökte bara Covid under de första 2 Covid-åren, och dessutom undersökte bara något av symptomen, eller som de säger:
When quantifying the neurological burden of post-COVID-19 condition, we accounted only for cognitive impairment, using the same disability weights as for mild or moderate dementia, which might not be accurate considering that cognitive impairment following COVID-19 appears to improve with time. https://www.thelancet.com/journals/laneur/article/PIIS1474-4422(24)00038-3/fulltext
Citera
2024-03-17, 18:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag vet inte vad du vill få fram.

Jag sa till dig att det finns inget vettigt sätt att fastställa om någon har covid. Det kan du lätt försäkra dig om genom lite egen research. Vidare så är det högst oklart ifall covid ens är någon unik sjukdom. Jag har inte sett några vettiga bevis för det. Men visa det gärna för mig om du har något tillhands.

(Jag vet att konsensustänkare och auktoritetskramare väldigt gärna vill hasta förbi den här frågan. Dom (ni) har väldigt svårt att tänka utanför åsiktskorridoren. Jag tror att ni blev förstörda mentalt i grundskolan. Det är där man brukar få sin förmåga till självständigt tänkande förstört.)

Däremot så är det väldigt sannolikt att Darwin-awards sprutorna orsakar en lång rad väldigt obehagliga biverkningar. På den punkten tror jag att du redan vet och har accepterat en hel del. Och det råder inget tvivel om vem som fått sprutan.

Hört talas om covid test? PCR test har en noggrannhet på över 99%.

De allra flesta klarar vaccinsprutorna utan några som helst biverkningar. Jag har själv tagit sju stycken.
Citera
2024-03-17, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Angående skidlandslaget vill jag gärna påminna om den här artikeln:

https://www.svt.se/sport/vintersport/har-ar-svenska-truppen-till-varldscupen-i-gallivare--he0pyz

Detta var alltså i början på säsongen i november/december. Hela truppen har nyligen vaccinerats mot covid, ändå blir de sjuka. Eller är det kanske just därför (att de har vaccinerats) som de blir sjuka? Jag vet inte, men jag kan misstänka.

Ebba Andersson drabbades alltså av covid i julhelgen trots att hon hade vaccinerats troligen bara 1-2 månader tidigare. Hur är det möjligt?

Nu hör det förstås till saken att elitidrottare som pressar sin kropp hårt är extra känsliga för infektioner, men jag är väldigt förvånad över att skidåkarna anser sig behöva fler covid-vaccinationer när de är unga, vältränade och i övrigt friska. Jag hoppas att Ebba Andersson och de andra i laget vågar tänka själva och kanske ta andra beslut (vad gäller covid-vaccin) i framtiden.

Ja, i din artikel framgår ju att minst en av dem blivit sjuk i Covid men inte har några besvär eller symptom alls: "Hon känner frustration över att ha covid trots att hon känner sig frisk, eller inte har några symptom."

Det kanske vaccinet har hjälpt till med, det skyddar ju inte mot smitta, bara mot sjukdom. Och det kan säkert slå olika. 24-åriga Marie-Sophie Zeidler som jag nämnde i mitt förra inlägg fick Covid i oktober 2020 och fick långtidsbesvär. Nu fick hon Covid igen med 60% av andningen utslagen. Hade hon haft möjlighet att vaccinera sig före sin första Covid hade hon kanske heller inte haft kännbara besvär nu. :-)
Citera
2024-03-17, 18:48
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Finns många symtom. Feber som går upp kraftigt, för att sedan sjunka, för att sedan stiga igen över en längre period, mycket gaser i magen. Totalt lukt- och smakbortall, även långt efter tillfrisknande. Sjukdomsförlopp som är mycket långdraget och som böljar upp och ned. Kan vara svår hosta efteråt. Ett positivt hemmatest på det så skulle jag säga att det till 99,99% sannolikhet handlar om covid.

Låter ju som extremt diffusa symptom. Vadå kan man inte ha feber som går upp och ner om man har vanlig influensa?

Det är som att ni covid-fanatiker har förlorat all förmåga till kritiskt tänkande. Är det ytterligare en effekt av långcovid månne?
Citera
2024-03-17, 19:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Låter ju som extremt diffusa symptom. Vadå kan man inte ha feber som går upp och ner om man har vanlig influensa?

Det är som att ni covid-fanatiker har förlorat all förmåga till kritiskt tänkande. Är det ytterligare en effekt av långcovid månne?

Nej, just det böljande förloppet är något som är starkt förknippat med covid.

Influensa har ett annorlunda sjukdomsförlopp med insjuknande, feber och sedan gradvis förbättring. Har heller aldrig hört talas om att smak och luktbortfall påverkas på det sätt som vid covid, eller den typ av påverkan på mage och tarm. Influensa är mer en luftvägssjukdom. Covid påverkar betydligt fler funktioner i kroppen.

Den här guiden är rätt klargörande och bra.
https://www.doktorn.com/artikel/coronavirus-covid-19-skillnaden-p%C3%A5-influensa-f%C3%B6rkylning-allergi-och-covid-19-symtomguide/
Senast redigerad av IMBILDEN 2024-03-17 kl. 19:30.
Citera
2024-03-17, 20:01
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Nej, just det böljande förloppet är något som är starkt förknippat med covid.

Influensa har ett annorlunda sjukdomsförlopp med insjuknande, feber och sedan gradvis förbättring. Har heller aldrig hört talas om att smak och luktbortfall påverkas på det sätt som vid covid, eller den typ av påverkan på mage och tarm. Influensa är mer en luftvägssjukdom. Covid påverkar betydligt fler funktioner i kroppen.

Den här guiden är rätt klargörande och bra.
https://www.doktorn.com/artikel/coronavirus-covid-19-skillnaden-p%C3%A5-influensa-f%C3%B6rkylning-allergi-och-covid-19-symtomguide/

Å en guide. Wow.
Men det är ändå lika uppenbart att det rör sig om totalt diffusa symptom, som vem som helst kan anse sig drabbas av om man och känner efter riktigt noga, och dessutom är lite lättpåverkad.

Det här är ett praktexempel på masshysteri, där lättinfluerade personer som du själv intalar er själva att ni drabbas av exakt såna symptom som ni läser i såna här covid-guider. "Hmm... har jag inte lite magåkommor trots allt?" Inse att det är ett ytterst välkänt fenomen att det går mode i psykosomatiska åkommor. I själva verket hade du bara en förkylning. Precis som vanligt. Sluta fåna dig nu.

EDIT: OBS att jag nu pratar om 2020. Sen efter att Darwin-awards sprutorna kom in i bilden så är all bets off. Dom kan fucka upp din hälsa fullständigt.
Senast redigerad av RustyShackleford 2024-03-17 kl. 20:04.
Citera
2024-03-17, 20:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Å en guide. Wow.
Men det är ändå lika uppenbart att det rör sig om totalt diffusa symptom, som vem som helst kan anse sig drabbas av om man och känner efter riktigt noga, och dessutom är lite lättpåverkad.

Det här är ett praktexempel på masshysteri, där lättinfluerade personer som du själv intalar er själva att ni drabbas av exakt såna symptom som ni läser i såna här covid-guider. "Hmm... har jag inte lite magåkommor trots allt?" Inse att det är ett ytterst välkänt fenomen att det går mode i psykosomatiska åkommor. I själva verket hade du bara en förkylning. Precis som vanligt. Sluta fåna dig nu.

EDIT: OBS att jag nu pratar om 2020. Sen efter att Darwin-awards sprutorna kom in i bilden så är all bets off. Dom kan fucka upp din hälsa fullständigt.

Jag tycker inte det är direkt diffust att ha 40 graders feber och inte kunna känna lukt och smak på flera veckor. Vad är diffust? Det finns symtom som är gemensamma för de olika sjukdomarna, men lägger man hela pusslet och dessutom kombinerar det med ett test råder sällan någon tveksamhet om vad som är vad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in