Citat:
Ursprungligen postat av
tummelisas
Vem är det som för ens talan? Är det verkligen jag själv? Eller en advokat jag hittat till målet?
Du för din talan själv, om du inte anlitat en advokat eller jurist som gör det åt dig. Du kan få ersättning för dina rättegångskostnader av motparten, om du vinner målet. Det är värt att tänka på att det är motparten och inte staten som ersätter dina kostnader - saknar motparten betalningsförmåga så står du där med dina kostnader själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
tummelisas
Hur ser det ut med att ha sakkunniga under rättegång? Får jag välja vilken sakkunnig som helst, och rätten måste lyssna på/värdera deras tillskott?
Du väljer själv vilka vittnen, inklusive sakkunniga, du vill kalla. Domstolen kommer att be dig inkomma med en lista över vilka du vill kalla, och vilket syftet är (vad du vill bevisa eller stödja med vittnesmålet).
Självklart måste rätten lyssna på de vittnen som är kallade, men det är också upp till rätten att värdera det som har lagts fram. Bedömer de ett vittne som opålitligt eller informationen som ovidkommande för fallet så kommer de givetvis inte att ta hänsyn till det i sitt beslut.
Citat:
Ursprungligen postat av
tummelisas
Vad händer om han endast åtalas för ett brott, och resten ogillas, måste jag betala för resterande brott som det inte dömdes för?
Om du har flera åtalspunkter i ditt åtal, men bara vinner bifall i en eller några av dem kommer domstolen att fördela rättegångskostnaderna utifrån hur stor del av målet du vunnit respektive förlorat. Inte nödvändigtvis i antal utan i omfattning.
Som någon redan påpekat: om åklagaren lagt ner förundersökningen så är det en uppenbar risk för att det beror på att denne inte anser att bevisningen håller för en fällande dom. Du bör därför vara väldigt säker på din sak, utifrån en juridisk synvinkel, innan du ger dig in på ett enskilt åtal. Förlorar du målet åker du på att betala motpartens rättegångskostnader. Det kan vara värt att låta en erfaren jurist eller advokat kolla på ditt ärende först, och ge dig en professionell bedömning av dina chanser att nå framgång.