2024-03-16, 18:58
Medlem
Det pågår just nu en förundersökning om våldtäkter och misshandel (eventuellt olaga hot), där jag är målsägande. Jag förväntar mig att den kommer läggas ner så småningom.

Utan åklagare finns ju möjligheten att själv driva det vidare genom att väcka enskilt åtal. Är det någon här som kan mycket om det, eller själv gått igenom det?

Det jag föreställer mig är som att det vore en skolpresentation med powerpoint, och så går det nog in till i verkligheten.

Vem är det som för ens talan? Är det verkligen jag själv? Eller en advokat jag hittat till målet? Hur ser det ut med att ha sakkunniga under rättegång? Får jag välja vilken sakkunnig som helst, och rätten måste lyssna på/värdera deras tillskott? Vad händer om han endast åtalas för ett brott, och resten ogillas, måste jag betala för resterande brott som det inte dömdes för?
Citera
2024-03-16, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tummelisas
Det pågår just nu en förundersökning om våldtäkter och misshandel (eventuellt olaga hot), där jag är målsägande. Jag förväntar mig att den kommer läggas ner så småningom.

Utan åklagare finns ju möjligheten att själv driva det vidare genom att väcka enskilt åtal. Är det någon här som kan mycket om det, eller själv gått igenom det?

Det jag föreställer mig är som att det vore en skolpresentation med powerpoint, och så går det nog in till i verkligheten.

Vem är det som för ens talan? Är det verkligen jag själv? Eller en advokat jag hittat till målet? Hur ser det ut med att ha sakkunniga under rättegång? Får jag välja vilken sakkunnig som helst, och rätten måste lyssna på/värdera deras tillskott? Vad händer om han endast åtalas för ett brott, och resten ogillas, måste jag betala för resterande brott som det inte dömdes för?

Du kan anlita jurister och sakkunniga bäst du vill, du får dock betala det ur egen ficka om du förlorar målet.

En tanke här är att det ligger i farans riktning att just det blir utfallet om åklagare har valt att lägga ner det, det gör han ju för att han inte tror att bevisen räcker till en fällande dom. Frågan är om du ens har tillgång till hela den bevisningen som åklagaren som la ner fallet hade, om inte så vore ju dina förutsättningar ännu sämre.

Vad man däremot kan göra är väl att överklaga beslutet att lägga ner fallet, isht om man har något sånär bra argument till varför det inte skulle läggas ner.
Citera
2024-03-16, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Du kan anlita jurister och sakkunniga bäst du vill, du får dock betala det ur egen ficka om du förlorar målet.

En tanke här är att det ligger i farans riktning att just det blir utfallet om åklagare har valt att lägga ner det, det gör han ju för att han inte tror att bevisen räcker till en fällande dom. Frågan är om du ens har tillgång till hela den bevisningen som åklagaren som la ner fallet hade, om inte så vore ju dina förutsättningar ännu sämre.

Vad man däremot kan göra är väl att överklaga beslutet att lägga ner fallet, isht om man har något sånär bra argument till varför det inte skulle läggas ner.

Jo, absolut, jag förstår dig. Men jag överväger ändå att föra fallet vidare, oavsett hur det ekonomiskt skulle påverka mig. Innan jag hämnas på honom, vill jag veta att jag gjort alltid lagligt man kan göra, för att lösa problemet.
Citera
2024-03-17, 10:38
Moderator
Neksnors avatar
GP har skrivit lite om hur enskilt åtal fungerar, bakgrunden är att det verkar användas för att trakassera andra.
Det kostar 2800 kr i ansökningsavgift.
https://www.gp.se/krim/sa-latt-ar-det-att-vacka-atal-som-privatperson.9295d261-d1cf-4841-91be-49096a456e0f
Citera
2024-03-17, 12:00
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
GP har skrivit lite om hur enskilt åtal fungerar, bakgrunden är att det verkar användas för att trakassera andra.
Det kostar 2800 kr i ansökningsavgift.
https://www.gp.se/krim/sa-latt-ar-det-att-vacka-atal-som-privatperson.9295d261-d1cf-4841-91be-49096a456e0f
Det kan användas för att trakassera andra, men det är väldigt ovanligt (och dyrt).
Citera
2024-03-17, 12:28
Medlem
Citat:
Vem är det som för ens talan? Är det verkligen jag själv? Eller en advokat jag hittat till målet?

Du för din talan själv, om du inte anlitat en advokat eller jurist som gör det åt dig. Du kan få ersättning för dina rättegångskostnader av motparten, om du vinner målet. Det är värt att tänka på att det är motparten och inte staten som ersätter dina kostnader - saknar motparten betalningsförmåga så står du där med dina kostnader själv.

Citat:
Hur ser det ut med att ha sakkunniga under rättegång? Får jag välja vilken sakkunnig som helst, och rätten måste lyssna på/värdera deras tillskott?
Du väljer själv vilka vittnen, inklusive sakkunniga, du vill kalla. Domstolen kommer att be dig inkomma med en lista över vilka du vill kalla, och vilket syftet är (vad du vill bevisa eller stödja med vittnesmålet).
Självklart måste rätten lyssna på de vittnen som är kallade, men det är också upp till rätten att värdera det som har lagts fram. Bedömer de ett vittne som opålitligt eller informationen som ovidkommande för fallet så kommer de givetvis inte att ta hänsyn till det i sitt beslut.

Citat:
Vad händer om han endast åtalas för ett brott, och resten ogillas, måste jag betala för resterande brott som det inte dömdes för?
Om du har flera åtalspunkter i ditt åtal, men bara vinner bifall i en eller några av dem kommer domstolen att fördela rättegångskostnaderna utifrån hur stor del av målet du vunnit respektive förlorat. Inte nödvändigtvis i antal utan i omfattning.

Som någon redan påpekat: om åklagaren lagt ner förundersökningen så är det en uppenbar risk för att det beror på att denne inte anser att bevisningen håller för en fällande dom. Du bör därför vara väldigt säker på din sak, utifrån en juridisk synvinkel, innan du ger dig in på ett enskilt åtal. Förlorar du målet åker du på att betala motpartens rättegångskostnader. Det kan vara värt att låta en erfaren jurist eller advokat kolla på ditt ärende först, och ge dig en professionell bedömning av dina chanser att nå framgång.
Citera
2024-03-17, 17:51
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det kan användas för att trakassera andra, men det är väldigt ovanligt (och dyrt).
Jag bör nog förtydliga, bakgrunden till GPs artiklar i ämnet är trakasserier, artikelserien heter Våld i lagens namn och beskrivs:
Citat:
En artikelserie som sätter ljus på hur det svenska rättssystemet i sin vilja att vara rättvist i stället kan bli ett medel för kontroll över andra människors liv.

Hur det som ska skydda blir verktyg för den mest extrema formen av eftervåld.
Citera
2024-07-02, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Du för din talan själv, om du inte anlitat en advokat eller jurist som gör det åt dig. Du kan få ersättning för dina rättegångskostnader av motparten, om du vinner målet. Det är värt att tänka på att det är motparten och inte staten som ersätter dina kostnader - saknar motparten betalningsförmåga så står du där med dina kostnader själv.

Du väljer själv vilka vittnen, inklusive sakkunniga, du vill kalla. Domstolen kommer att be dig inkomma med en lista över vilka du vill kalla, och vilket syftet är (vad du vill bevisa eller stödja med vittnesmålet).
Självklart måste rätten lyssna på de vittnen som är kallade, men det är också upp till rätten att värdera det som har lagts fram. Bedömer de ett vittne som opålitligt eller informationen som ovidkommande för fallet så kommer de givetvis inte att ta hänsyn till det i sitt beslut.

Om du har flera åtalspunkter i ditt åtal, men bara vinner bifall i en eller några av dem kommer domstolen att fördela rättegångskostnaderna utifrån hur stor del av målet du vunnit respektive förlorat. Inte nödvändigtvis i antal utan i omfattning.

Som någon redan påpekat: om åklagaren lagt ner förundersökningen så är det en uppenbar risk för att det beror på att denne inte anser att bevisningen håller för en fällande dom. Du bör därför vara väldigt säker på din sak, utifrån en juridisk synvinkel, innan du ger dig in på ett enskilt åtal. Förlorar du målet åker du på att betala motpartens rättegångskostnader. Det kan vara värt att låta en erfaren jurist eller advokat kolla på ditt ärende först, och ge dig en professionell bedömning av dina chanser att nå framgång.

Du verkar insatt i det som berör min frågeställning, så jag frågar dig om följande två saker:

Hur stora kostnader kan det handla om att behöva betala vid en förlust? Vad händer om jag inte kan betala satt summa?

Vid fällande dom antar jag att domslut och FUP blir offentliga med den tilltalades namn? Vad gäller vid friande dom?
Citera
2024-07-02, 22:01
Medlem
Citat:
Du verkar insatt i det som berör min frågeställning, så jag frågar dig om följande två saker:

Hur stora kostnader kan det handla om att behöva betala vid en förlust? Vad händer om jag inte kan betala satt summa?

Vid fällande dom antar jag att domslut och FUP blir offentliga med den tilltalades namn? Vad gäller vid friande dom?
Vi börjat bakifrån: Som utgångspunkt är domar (oavsett om de är friande eller fällande) offentliga. Domstolen kan förorda om sekretess på delar av en dom (t.ex. namn eller detaljer i händelser), och i t.ex. våldtäktsfall är det inte ovanligt att målsägandens namn kan bli sekretessbelagt. Namnet på den åtalade ska du inte räkna med att domstolen låter omfattas av sekretess.

Kostnaderna du kan behöva betala vid förlorat mål är motpartens ombudskostnader. Det finns ingen fastställd gräns, men domstolen gör en skälighetsbedömning utifrån motpartens kostnadsräkning och målets omfattning. Din egen processföring är en del som kan påverka den tid motparten använder - ju mer omfattande dokumentation du för in i målet, ju mer tid kommer motparten behöva för att behandla den.

Om du inte kan betala så kommer ju motparten att kunna kräva in det via kronofogden, det blir som vilken annan fastställd skuld som helst.

Edit: Du frågade också om FUP blir tillgänglig - jag antar att du då menar den dokumentation du lämnar in som bevismaterial (för någon FUP i dess bokstavliga bemärkelse finns ju inte med mindre du har fått ut den från polis eller åklagare och sedan själv lämnar in den). Som utgångspunkt är även denna dokumentation offentlig, men domstolen kan införa sekretess på uppgifter där det är befogat. Att du anger att något ska omfattas av sekretess är ingen garanti för att domstolen delar den uppfattningen, och det är deras sekretessprövning som avgör vad som kan lämnas ut.
Senast redigerad av cjh 2024-07-02 kl. 22:04.
Citera
2024-07-02, 22:32
Medlem
Det är brottsligt att föra falska åtal.

Citat:
Brottsbalken 15 kap. 5 §

Väcker någon åtal mot oskyldig med uppsåt att denne må bliva fälld till ansvar, dömes för falskt åtal till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Är brottet grovt, skall dömas till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om åtalet avsett allvarligt brott eller innefattat missbruk av tjänsteställning.

Den som väcker åtal ehuru han icke har sannolika skäl därtill, dömes för obefogat åtal till böter eller fängelse i högst sex månader.
Citera
2024-07-02, 23:16
Avslutad
Citat:
Jo, absolut, jag förstår dig. Men jag överväger ändå att föra fallet vidare, oavsett hur det ekonomiskt skulle påverka mig. Innan jag hämnas på honom, vill jag veta att jag gjort alltid lagligt man kan göra, för att lösa problemet.

Intelligent du är som sitter och erkänner dina framtida brott! om åklagaren lägger ner fallet är de bara att svälja det och gå vidare med livet. Tyvärr är de den hårda sanningen.
Citera
2024-07-02, 23:19
Avslutad
Med tanke på de olika diskussionerna du har medverkat i här på Flashback verkar de ju inte som du är sådär jätte stabil och verkar väldigt intresserad i just brottet ”mordbrand”

Om du funderar på att tända eld på någon kom ihåg att dina inlägg på Flashback kan bli bevismaterial.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in