2024-03-09, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Ja som rubriken, har ni både avanza och bordet, varför?

Jag har bara avanza men öppnade konto på nordmet så tänker småspara lite där men ha mitt huvudfokus på avanza. Var lite sugen på en fond på nordnet, så tänkt att köpa den o någon aktie eller två på nordnet.
Jeg har båda två och trivs bra. Nordnet har tex. aktier från England och Avanza från Frankrike mm. Gillar gränssnittet mer för Avanza och kör mest där. Men äger ändå lite i Nordnet. Kul med variation även.
Citera
2024-03-09, 22:33
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jeg har båda två och trivs bra. Nordnet har tex. aktier från England och Avanza från Frankrike mm. Gillar gränssnittet mer för Avanza och kör mest där. Men äger ändå lite i Nordnet. Kul med variation även.

Hur stor är skillnaden som du lägger mellan avanza och nordnet? ganska lika eller stor skillnad?
Citera
2024-03-09, 22:37
Medlem
Citat:
Hur stor är skillnaden som du lägger mellan avanza och nordnet? ganska lika eller stor skillnad?
Stor till fördel Avanza men mest av gammal vana och att jag gillar gränssnittet lite bättre.
Citera
2024-03-09, 22:41
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Stor till fördel Avanza men mest av gammal vana och att jag gillar gränssnittet lite bättre.

ah jag lär göra likadant men kan vara lite kul att ha något på nordnet "just for fun".

Efter ett tag blir ju små summor större med.

nordnet har inga "delmål" som avanza?

alltså 10 000
25 000
50 000
100 000
250 000
500 000
750 000
1 000 000

tycker delmålen är lite roliga
Citera
2024-03-09, 23:51
Medlem
Irriterande att bägge bolagen har i stort sett kopierat varandras prislista.
Riktigt irriterande att varken Nordnet eller Avanza erbjuder utländska valutakonton på ISK-kontot.
Citera
2024-03-10, 00:29
Medlem
Citat:
ah jag lär göra likadant men kan vara lite kul att ha något på nordnet "just for fun".

Efter ett tag blir ju små summor större med.

nordnet har inga "delmål" som avanza?

alltså 10 000
25 000
50 000
100 000
250 000
500 000
750 000
1 000 000

tycker delmålen är lite roliga
Avanza har många bra grejer tycker jag men jag har startat ett månadssparande i en fond där i Nordnet bland annat och gillar dem också. Fast tycker Avanza funkar bäst för min del ändå i det stora hela.
Citera
2024-03-10, 02:25
Medlem
Hade båda en stund. Testade nordnets robot (robo..save? eller något) ett tag och beslutade mig till sist för Lysa istället. Sen hade jag planer på att använda dem för att daytradea pga courtagefritt upp till 80k (på den tiden), men blev inget av det och fortsatte istället på avanza.

Jag vet inte, gillade inte nordnets app alls och beslutade mig till sist för att ta bort kontot. Subjektiv åsikt men jag tycker Avanza är 500x bättre. Kanske har ändrats nu, det var ju några år sedan.
Citera
2024-03-10, 04:31
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thoba
Dels för att det är(var?) courtagefritt 50k på ena och 80k på andra… Sen är det klokt att fördela sitt kapital på flera banker så de omfattas av den statliga insättningsgarantin om det skulle hända något.
Jasså brukar du ha lösa pengar i sådana mängder på dina konton på Avanza och Nordnet?

När du köper aktier, fonder och annat för pengarna omfattas de inte längre. Däremot så äger du ju dem fortsatt även om banken går omkull.
Citera
2024-03-10, 16:22
Medlem
Fittfittas avatar
Jag har båda men det är endast runt 2% av mitt innehav som är på Nordnet och det är för att jag har ett par aktier där som inte går att köpa på Avanza (eftersom att de är på Londonbörsen).
Citera
2024-03-12, 17:11
Medlem
Jag har båda. Det var courtagefritt upp till någon viss summa på bägge så jag delade upp det. Sen gällde det bara stockholmsbörsen så jag kom inte undan avgiften ändå, men så är det när man inte läser på ordentligt innan
Citera
2024-03-16, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Jag har båda men det är endast runt 2% av mitt innehav som är på Nordnet och det är för att jag har ett par aktier där som inte går att köpa på Avanza (eftersom att de är på Londonbörsen).
Det är bra men de borde bli bredare. Men så är det ju överallt? Jag skulle vilja handla vilken aktie jag vill Worldwide men tyvärr är jag lite ensam där och Svea är litet.
Nordnet är bra och fina fonder tycker jag så Jo jag är positiv med!
Citera
2024-03-18, 08:23
Medlem
Har båda. Privat sparande och en tjänstepension på Avanza. Tjänstepension på Nordnet också, arbetsgivarens val. Gillar Avanzas användargränssnitt bättre men det kanske är en vanesak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in