2024-03-15, 22:56
Medlem
Håller med dig. Vi bor i ett land där folk som kör buss eller plockar kollin på lager ska ha en lön i linje med ingenjörer. Är själv utvecklare som jobbar här på grund av att min sambos föräldrar är asgamla och hon ej vill flytta.

Pisslönerna i denna bransch är ett fucking skämt jämfört med USA och även UK och Tyskland. Hade första lönesamtalet med chefen idag där han tog fram nån patetisk broschyr där facket hade förhandlat fram en löneökning på hela 3.1%, och meningen var väl att företaget skall sikta på att komma så nära den 3.1% so möjligt. Det täcker inte ens inflation för året som har varit. Medans i andra länder är löneökningar på 10% vanligt förekommande i branschen.

Mest korkat är väl alla hjärntvättade idioter här som fortfarande tycker att bullshit som möjlighet till VAB samt gratis förskola = värt att lönerna är bara en bråkdel av vad man får i andra länder. Jag ger hellre bort alla dessa så kallade "fördelar med att leva i Sverige" för chansen att tjäna in $120k+ per år.
Citera
2024-03-15, 23:00
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arista
Precis, vilket land tror du jag bor i smartass?
Ja, inte vet jag. Vilket land?

Citat:
Ursprungligen postat av arista
Du vet inte men ändå tror du att du vet?
Det sociala är inte riktigt din grej, va?
Citera
2024-03-15, 23:03
Medlem
Jag är verksam i ett yrke där man kan verka både som utbildad och outbildad. Standard är att en utbildad har ett ganska blygsamt typ 20% lönepåslag vid anställning jämfört med en outbildad, om alla andra parametrar är lika. MEN sen måste man ju för fan använda utbildningen man har, det är ju poängen, inte bara att man har ett diplom.

Där har jag sett det gå åt båda hållen. Den som nyttjar sin utbildning sticker ju ifrån den outbildade hur mkt som helst vad gäller karriär och lön. Den som har en examen men är lat och korkad kan gråta på flashback…

/outbildad
Citera
2024-03-15, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Kan du förtydliga lite
Satt det en massa arbetarfamiljer och ville fly landet för 14 år sen alltså runt 2010..Varför?
Det var ju innan 2015 kaoset. Dessutom har ju allt spm har med bygg, hantverk att göra varit tälja guld i Sverige, många har blicit rika i den branschen. Först nu börjar gå ner

Tendenserna var tydliga redan för typ 30 år sedan.

Svedala ligger 15km utanför Malmö, o typiskt för orten är att unga barnfamiljer flyttar dit bort från stan, just pga turbulensen i skolorna.

För Malmös del (jag är från Malmö) var det kört redan för 25-30 år sedan.

Redan på 70 talet ringde rosengårdare ambulans o brandkår för att från våningshus kasta stenar på personalen…

På polisradion kunde man höra ”Pakistan” dvs Rosengård (pack i stan)

Hantverk ja må vara medan i detta fall fabriksarbetare, städerskor, undersköterskor, maskinarbetare mm

Sossarna i Malmö skapade o importerade sandnegerproblemet o hjälpte bygga jättemoskeer, för 45 år sedan….!

Inte förrän idag ändrar man på sig, o inte för att tänkt minska invandringen, men för att deras sandnegrer o somalier börjar rösta på Nyans

Under mellantiden sitter ”Egon Jönsson” bokstavligen med svartepär
Citera
2024-03-15, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthemis
Det hade tagit dig 5 sekunders googlande innan du sökte till utbildningen för att få veta att efterfrågan på nationalekonomer är låg och lönen ganska medioker men det var kanske för långsökt för dig att göra?
Jag var dum nog att läsa nationalekonomi som huvudämne i min fyraåriga civilekonomutbildning. Det var dock kul att plugga nere i Lund. Många av mina kursare fick inte jobb varav en del slutade som taxichaufförer och försäljare. Om man mot förmodan skall läsa civilekonomprogrammet bör man läsa inriktningen mot redovisning. Jag menar att du har bäst utkomster om du läser till läkare, tandläkare eller ingenjör. Dessa är också internationellt gångbara utbildningar till skillnad från jurist och andra "prestigeutbildningar". Många jurister får inte jobb precis som dem som läst civilekonomprogrammets finansfnriktning. Om jag hade fått leva om mitt liv hade jag läst till ingenjör vid KTH eller Chalmers. De flesta får jobb och dina kunskaper inom tex. matematik, ekonomi och statistik ger dig möjlighet att arbeta inom tex. finanssektorn. Vidare, de flesta ingenjörer älskar sitt jobb plus att det inte är så jävla mycket kvinnor och intriger vid ingenjörsbyråerna.
Citera
2024-03-15, 23:09
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porcupine3
Jag är verksam i ett yrke där man kan verka både som utbildad och outbildad. Standard är att en utbildad har ett ganska blygsamt typ 20% lönepåslag vid anställning jämfört med en outbildad, om alla andra parametrar är lika. MEN sen måste man ju för fan använda utbildningen man har, det är ju poängen, inte bara att man har ett diplom.

Där har jag sett det gå åt båda hållen. Den som nyttjar sin utbildning sticker ju ifrån den outbildade hur mkt som helst vad gäller karriär och lön. Den som har en examen men är lat och korkad kan gråta på flashback…

/outbildad
Beror nog ganska mycket på examen, också. Läkarexamen - mer eller mindre garanterad hög lön över tid. Kandidatexamen i komparativ litteratur - lär inte ha någon större positiv effekt på lönen.
Citera
2024-03-15, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag tror iofs att de flesta vet om både att arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgifter, och att momsen ligger på 25.

Vilket land bor du själv i?

Arbetsgivaren betalar en avgift på lönen, dvs arbetsgivaravgiften vilket är lön!

20.000 brutto kostar total ca 25.000

Nettolön 14.000

Det är löntagaren som betalar 11 av 25k kr i skatt, inte arbetsgivaren.

Inget företag eller arbetsgivare betalar moms, utan endast konsumenten.

Företag lägger ut för moms vid inköp men fakturerar moms vid försäljning.

Ett paket Libresse för 125kr utgår m 25kr i moms till staten, 100kr till libresse
Citera
2024-03-15, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Beror nog ganska mycket på examen, också. Läkarexamen - mer eller mindre garanterad hög lön över tid. Kandidatexamen i komparativ litteratur - lär inte ha någon större positiv effekt på lönen.

Jag fattar vad du menar men just läkare vettefan om det är ett bra exempel varken för din eller min poäng, åtminstone om vi snackar Sverige. Den marknaden är så upp och nedvänd med begränsat antal utbildningsplatser och regioner som hyr in totala sopor för hur mkt pengar som helst som t.ex. stafettläkare att det inte går att jämföra med något annat
Citera
2024-03-15, 23:50
Medlem
Utbildning kan vara lite av en fälla, speciellt i många IT yrken just nu där efterfrågan är väldigt låg, och då blir det svårt att kräva höga löner också.

Samtidigt tror jag det är mycket bostadsmarknaden som får många att känna irritation, även när man tjänar 50k idag så känns bostadspriserna riktigt bittra för något ytterst mediokert och jag tror det är där skon klämmer för dom flesta.

Att dra in 35k efter skatt med en någorlunda sansad bostadssituation hade nog det om flesta varit nöjda med men det är tyvärr svårt i många delar av landet idag.
Citera
2024-03-16, 00:09
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Det är inte alls så överallt, Sverige är extremt i den meningen att det inte ska finnas några skillnader i inkomst efter skatt vad man än gör (eller inte gör, det gäller även de som inte arbetar)
Tyvärr är det sant. Kravlöst för bidrag är det också. Till skillnad från de flesta andra länder. Det betyder inte att det behöver förbli så. Ska en inflyttad från annan land få bidrag (från tex. Kommunen i form av försörjningsstöd, ställer kommunen motprestationskrav . Det är på gång. SKR tittar på detta nu. Det är på tiden.
Citera
2024-03-16, 00:26
Medlem
Triplefaces avatar
Såg någon undersökning för några år sen som visade att Sverige hade lägst löneskillnad mellan de som har/inte har pluggar på högskolan. Det är dåligt.

Tycker ändå att det är värt att studera eftersom det ofta kan leda till mer intressanta och stimulerande jobb med bättre villkor. För en del yrken är lönerna tillräckligt höga för att även det ska motivera studier, t ex ingenjörer och programmerare.
Citera
2024-03-16, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurremannen
Tendenserna var tydliga redan för typ 30 år sedan.

Svedala ligger 15km utanför Malmö, o typiskt för orten är att unga barnfamiljer flyttar dit bort från stan, just pga turbulensen i skolorna.

För Malmös del (jag är från Malmö) var det kört redan för 25-30 år sedan.

Redan på 70 talet ringde rosengårdare ambulans o brandkår för att från våningshus kasta stenar på personalen…

På polisradion kunde man höra ”Pakistan” dvs Rosengård (pack i stan)

Hantverk ja må vara medan i detta fall fabriksarbetare, städerskor, undersköterskor, maskinarbetare mm

Sossarna i Malmö skapade o importerade sandnegerproblemet o hjälpte bygga jättemoskeer, för 45 år sedan….!

Inte förrän idag ändrar man på sig, o inte för att tänkt minska invandringen, men för att deras sandnegrer o somalier börjar rösta på Nyans

Under mellantiden sitter ”Egon Jönsson” bokstavligen med svartepär

Okej

Du har ganska långa tidsperspektiv bakåt, har du bott itomlands länge? Och var är utomlands, var bor du? Är du i Malmö nånting nu, känns inte så

Det som du skriver om finns i alla stora städer och utflyttning har alltid förekommit
Dessutom om de är i Svedala, eller nån annan småort har de ju flytt problemet så vad är problemet??

Är det att det finns invandrare i Svedala med, att jobben är tagna eller. Förstår fortfarande inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in