2024-03-15, 20:04
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Skillnaden är ju att jag inte hävdar nånting. Jag hävdar mig inte veta exakt vad världen är för nånting. Det är du och andra som gör det. Då får ni tåla att få era argument granskade.
De enda kartor som finns som går navigera efter är de som baseras på att Jorden är sfärisk.
Eller har du hittat någon annan sorts karta? Visa den då, i så fall.
Har du listat ut var du hamnar 3 000 mil rakt söderut från Stockholm?

Eftersom du inte hävdar någonting har du ingen åsikt alls om Jordens form. Du får allt plocka fram några hållbara argument för att Jorden har en annan form än sfärisk. Annars placeras du i facket "motvalls", som bara påstår att andra har fel men kan inte säga vad som är fel.
Det enda du kan säga är "Nej" och "Vet inte". Ingenting att lyssna på.
Citera
2024-03-15, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Hur går det med:

"Eftersom vi vet att det är tusen mil från nordpolen till ekvatorn och att vi vet att ekvatorn är 4000 mil lång vet vi att jorden inte är platt. Ett faktum som du inte kan svamla bort genom att prata en massa off-topic avstånd till stjärnor och att du tycker det är skumt att det inte finns fler fotgrafier än det finns."

Det är vi betydligt mer intresserad av att veta.

Stjärnorna kanske är lite off topic ja. Men jag tycker det är belysande för hur vetenskapen är ute och cyklar, särskilt gällande astronomi och astrofysik. Men hävdar saker tvärsäkert trots att man inte har en susning.

Bilder däremot, är extremt mycket on topic. För diskussionen handlar väl om jordens form?

om jag t.ex hävdar det växer palmer på Gotland, skulle det inte göra nån skillnad alls om jag kan visa bildbevis eller inte?
Citera
2024-03-15, 20:12
Medlem
Citat:
Innebörden är att det förmodligen inte finns riktiga bilder på jordklotet. Och att det därmed inte finns något giltigt bevis.

Och därmed också att ifrågasättande av förhärskande uppfattningen om vad världen är för någonting faktiskt inte alls är så knäppt som många vill ha det till.

Så du blundar för alla bilder tagna före -73 och efter 2015. Och alla där i mellan. Och detta trots att det varken bevisar det ena eller det andra.

Citat:
... världen är för någonting faktiskt inte alls är så knäppt som många vill ha det till.

Det får står för dig bollar är knäppa.

Själv tycker jag det är jätteknäppt med en cirkel där omkretsen är 4ggr radien. Det är ju liksom helknasigt.
Citera
2024-03-15, 20:13
Medlem
Citat:
Stjärnorna kanske är lite off topic ja. Men jag tycker det är belysande för hur vetenskapen är ute och cyklar, särskilt gällande astronomi och astrofysik. Men hävdar saker tvärsäkert trots att man inte har en susning.

Bilder däremot, är extremt mycket on topic. För diskussionen handlar väl om jordens form?

om jag t.ex hävdar det växer palmer på Gotland, skulle det inte göra nån skillnad alls om jag kan visa bildbevis eller inte?

Så vad är då svaret på:

"Eftersom vi vet att det är tusen mil från nordpolen till ekvatorn och att vi vet att ekvatorn är 4000 mil lång vet vi att jorden inte är platt. Ett faktum som du inte kan svamla bort genom att prata en massa off-topic avstånd till stjärnor och att du tycker det är skumt att det inte finns fler fotgrafier än det finns."

???
Citera
2024-03-15, 20:19
Medlem
Citat:
Antingen finns geostationära satelliterna på riktigt. Och då borde det finnas hur mycket bilder som helst.

Men nu gör det inte det. Det har aldrig tagits någon bild från en sådan satellit. Vilket är totalt absurt. Och därför måste man nog sluta sig alternativ 2: de finns inte. Dessa farkoster är bara hittepå.

Exakt vad detta sen tyder på är en annan fråga. men jag tycker man måste vara snudd på kriminellt o-nyfiken av sig, om man inte finner det märkligt.
Vad är nyttan tycker du? Nyttan finns i exempelvis väder. Smhi visar satellitbilder hela tiden, himawari 8, samma sak. Så nog tas det tusentals bilder VARJE DAG från satelliter. De flesta satelliter är dock för kommunination. Du har tv, eller?
Citera
2024-03-15, 20:21
Medlem
Citat:
Antingen finns geostationära satelliterna på riktigt. Och då borde det finnas hur mycket bilder som helst.

Men nu gör det inte det. Det har aldrig tagits någon bild från en sådan satellit. Vilket är totalt absurt. Och därför måste man nog sluta sig alternativ 2: de finns inte. Dessa farkoster är bara hittepå.

Exakt vad detta sen tyder på är en annan fråga. men jag tycker man måste vara snudd på kriminellt o-nyfiken av sig, om man inte finner det märkligt.

Varför är du så fixerad vid bilder? Det finns ju faktiskt andra, och betydligt bättre sätt, att bevisa dess existens.

Citat:
... man måste vara snudd på kriminellt o-nyfiken av sig, om man inte finner det märkligt.

Det är nog snarast tvärtom. Man är väldigt lite nyfiken om man inte kollar upp vilka evidens som finns för satelliter.
Citera
2024-03-15, 20:35
Medlem
Citat:

... Bilder däremot, är extremt mycket on topic. För diskussionen handlar väl om jordens form? ...

Förklara hur man avgör form och storlek på ett objekt utifrån en bild.

Några bilder på månen:
https://www.npr.org/2022/08/22/1118713393/astrophotographers-moon-reddit-image

Vilken form har månen och hur stor är den?

Solen:
https://www.shutterstock.com/sv/image-photo/glowing-semi-circle-setting-sun-on-2212563807

Form, storlek och avstånd?
Citera
2024-03-15, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Förklara hur man avgör form och storlek på ett objekt utifrån en bild.

Några bilder på månen:
https://www.npr.org/2022/08/22/1118713393/astrophotographers-moon-reddit-image

Vilken form har månen och hur stor är den?

Solen:
https://www.shutterstock.com/sv/image-photo/glowing-semi-circle-setting-sun-on-2212563807

Form, storlek och avstånd?

En bild på månen, bevisar inget särskilt om storlek eller form, gällande då månen som 3 dimensionellt objekt. Men kan du åka omkring i rymskeppet, åka runt ta bilder från olika vinklar.. ja då blir det givetvis betydligt mer övertygande. Därför är frågan om sådant bildmaterials äkthet av största vikt i detta sammanhang.
Citera
2024-03-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Vad är nyttan tycker du? Nyttan finns i exempelvis väder. Smhi visar satellitbilder hela tiden, himawari 8, samma sak. Så nog tas det tusentals bilder VARJE DAG från satelliter. De flesta satelliter är dock för kommunination. Du har tv, eller?

Himawari visar en svart cirkel, med moln ovanpå. Eller väderdata då. Som sägs komma från en satellit långt ute i rymden. Hur det nu är med den saken, kan man inte kalla det för foton av jordklotet.
Citera
2024-03-15, 21:17
Medlem
Citat:
En bild på månen, bevisar inget särskilt om storlek eller form, ...

Så du vill inte ha bild på jorden tagen någon gång mellan -73 och 2015? Bra, då lägger vi det åtsidan.

Några tankar runt det faktum att vi hittar på jorden?
Citera
2024-03-15, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Så du vill inte ha bild på jorden tagen någon gång mellan -73 och 2015? Bra, då lägger vi det åtsidan.

Några tankar runt det faktum att vi hittar på jorden?

Vi kan hitta på jorden eftersom det är ett klot? Ärligt talat har jag aldrig riktigt förstått hur du tänker där?
Citera
2024-03-15, 21:22
Medlem
Citat:
Jag har ju anfört exempelvis att man inte kan äta soppa från upp och nedvänd sopptallrik, men då är motargumentet alltid, "kan man visst, för det är 1000 mil från en plats till en annan". Jaha, ja, jag
är fortfarande inte riktigt övertygad.

Det är ingen som äter soppa från en upp och nedvänd tallrik.

Du har bara lite problem med att förstår att "upp" inte är relaterat till dig. Även fast det kan svida så måste du acceptera att du inte är i centrum.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-03-15 kl. 21:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in