Så TS har alltså levt bidragsliv i 5,5år, suttit på en bekväm stol och läst böcker, fått en utbildning för i storleksordningen 1,5-2 miljoner gratis medans övriga befolkningen jobbat för att dra runt det här och nu ska han förutom att ha ett yrke som överträffar rockstjärnestatus och se ner på övriga befolkning också ha några hundratusen till i lön för att sprätta runt mot att vi utbyte får ytterligare en läkare som egentligen inte bryr sig ett skit om det som är hela anledningen till att han blivit curlad -patienterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
AdamSmith
TS jobbar som läkare. Det kan man se i en annan tråd.
Poängen med att plugga på universitet är att du lär dig att tänka analytiskt, ta till dig information och att skriva på ett bra och strukturerat sätt. Det är egenskaper som underlättar för dig i livet i allmänhet och när du vill göra karriär i synnerhet. Förutsätt att du inte pluggat humaniora eller något annat trams.
Inte alla, men väldigt många knegare är rent ut sagt riktigt trögtänkta. Det klarar inte av att ta sig till information. Du får liksom kämpa för att kommunicera med dem på ett sätt som de förstår och att de ska ha kvar någon som helst koncentrationsförmåga efter 5 minuter. Detta gäller i synnerhet unga män.
Det finns så klart många miffon som pluggar vidare, och det finns knegare som lyckats i livet. Det senare utgör dock en minoritet av dem och den här romantiseringen av att man minsann gjort rätt val i livet när man sket i skolan och hängde utanför korvkioskeni epan och lyssnade på epadunk är inget annat än ett dåligt försök till att rättfärdiga sina tillkortakommanden i livet.
Märkligt, jag är lågutbildad wt och har precis motsatt erfarenhet. Nu har inte jag varit i kontakt med vården så jätte mycket men kommer man inte in med något uppenbart som en arm i två delar är min erfarenhet att läkare inte alls är speciellt duktiga på att ta in informationen man förmedlar.
Jag vet också att det blev lite uppmärksamhet runt en enkät för några år sedan som var riktad till läkare där anmärkningsvärt många läkare hade svarat att kontakten med patienterna var det jobbigaste inslaget i deras yrke.
Har även stor erfarenhet av kontakt med högutbildade akademiker i andra sammanhang och upplever samma sak där, hur många gånger man än försöker förklara saker är det som att det inte går in, det är blankt. Sen blir det ett jävla liv och man försöker direkt skylla i från sig när konsekvenserna av att man inte tog till sig informationen i ett tidigare läge blir uppenbara.