2007-10-18, 12:46
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av originaltarzan
Nu är ju seriefiguren Tarzan bara en blek kopia av originalet.

Här i ett romantiskt klipp: http://www.youtube.com/watch?v=1Sret7a9a7g

Weissmüllerfilmerna är väl inte heller särskilt trogna originalet och dessutom kom serie-Tarzan före dessa, i Hal Fosters tappning 1929. Originalet är ju förstås Burroughs' roman från 1912 och där var huvudpersonen inte någon fryntlig fadersfigur som i 30-talsfilmerna. Snarare är det då serierna, särskilt Russ Mannings version, som sökt sig tillbaka till originalberättelserna och alla deras fantasyelement som inte kunde komma med på film, där Tarzan mest fick umgås med vanliga apor, lejon och elefanter.
Citera
2007-10-18, 12:55
Medlem
Mr Wrongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna

Tumac

Så hette den, ja. Tackar.
Citera
2007-10-18, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fan Jonah Hex! Med den mystiska skinfliken. Gick i Western va? Där är en film som väntar på att bli gjord.

Möjligt, men jag vet att den var med i serietidningen Tomahawk.

Håller inte de flesta serietidningar på att bli förglömda? Idag läser inte barn&ungdomar så mycket serier spm på 70- och 80-talen. Hur många serietidnignar har inte lagts ned sedan dess? Bara några exempel:

Silverpilen
Tomahawk
Buffalo Bill
Apache
Western
Lassie
Buster (min gamla favorit)
MAD (en annan favorit)
Peo

Ja listan kan väl göras mycket längre.

Stålmannen hör till samma kategori som Tarzan, en tynande superhjälte.

En annan faktor förutom vikande läsarunderlag kanske är att det är relativt dyrt att producera serietidningar i förhållande och att man inte kan prissätta tidningar för högt.
Citera
2007-10-24, 15:59
Medlem
First_QBs avatar
Korak, Tarzans son

Någon mer som är bekant med denna serietidning och kanske vet exakt vilka år den gavs ut?

Har nämnligen ett minne av att jag läste denna ganska mycket under min barndom, men har på något sätt lyckats slarva bort alla nummer. Hade varit tacksam för all sorts fakta om denna tidning.
Citera
2007-10-24, 16:01
Medlem
Psyko Dads avatar
http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Tarzan
Sök & du skall finna.
Citera
2007-10-25, 16:31
Medlem
schizophrenias avatar
Precis som Psyko Dad skrev, om man letar lite på seriewikin.serieframjandet.se så finner man att serietidningen Korak (Tarzans son) gavs ut mellan 1966–1978. Därefter fick den namnet Tarzans son och gavs ut 1979–1990.
Citera
2007-10-25, 16:37
Medlem
schizophrenias avatar
Sen finns även:

TARZANS SON PRESENTALBUM 1979-1982
KORAK & C:O 1973 -1975
KORAK JUL-EXTRA 1977
KORAK SPECIAL 1976
Citera
2007-10-25, 16:38
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
The Grand Comic Database kan också ge information om serietidningstitlar och förlag och ibland även ett omslagsgalleri.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in