2024-03-14, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
I USA förekommer inte studielån, där finansierar man sin utbildning genom privata lån

Utbildningen är inte gratis i USA heller som i Sverige.
Citera
2024-03-14, 10:10
Medlem
Detta är en mycket viktig fråga. Vi kan börja med att ta bort den statliga inkomstskatten. Så, rösta.

Sedan är det ju VÄLDIGT olika i vilken bransch man hamnar. Läkare, check. Jurist, check. Ingenjör, antagligen check. Humaniora, inte alls säkert att man någonsin får en ”hög” lön. 🤷🏼‍♂️
Citera
2024-03-14, 10:11
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Även ingenjör och läkare tjänar dåligt i Sverige tyvärr. Enbart hyrläkare tjänar bra.

Tjänar bättre jämfört med övriga på en svensk arbetsmarknad som har högre utbildning..
Citera
2024-03-14, 10:16
Medlem
datalogs avatar
Lönerna för högutbildade må vara låga i Sverige, men det finns andra fördelar med att vara högutbildad. T.ex. möjligheten att jobba på distans 100%, inte ha fasta arbetstider, slippa ha folk som andas ner i nacken på en och ha frihet under ansvar.

Är själv civilingenjör och tjänar bara snäppet mer än min granne som är elektriker. Han jobbar dock från kl 7 till 18-19 och är stressad för att han inte hinner med alla kunder. Själv sitter jag i ett annat land och jobbar 3-4 timmar effektivt om dagen och lever som en kung på min svenska lön. Min kund bryr sig bara att jag levererar en bra lösning. De struntar i hur, var eller vilken tid på dygnet jag gör det.

Sedan har jobbet andra förmåner som 7 veckors betald semester, dyr mobil/laptop, obegränsat mobilabbonemang, personlig tränare, kompetensutveckling, internt aktieprogram med extremt bra utdelning och annat.

Personligen håller jag mig under brytpunkten för statlig skatt, plockar istället ut den överskjutande delen i extra ledighet eller genom inköp av prylar jag behöver för privat bruk.
Citera
2024-03-14, 10:18
Medlem
Citat:
Vad har du pluggat?

Nationalekonomi.
Citera
2024-03-14, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Detta är en mycket viktig fråga. Vi kan börja med att ta bort den statliga inkomstskatten. Så, rösta.

Sedan är det ju VÄLDIGT olika i vilken bransch man hamnar. Läkare, check. Jurist, check. Ingenjör, antagligen check. Humaniora, inte alls säkert att man någonsin får en ”hög” lön. 🤷🏼‍♂️

Bibliotekarie är väl en klassiker dom senaste 30 åren.
Lång utbildning och kass lön. 30.000 kr i månaden livet ut samt att många aldrig får heltid
Citera
2024-03-14, 10:19
Bannlyst
Det tar tid att bygga ekonomi och nå framgång som arbetare, så länge du är löneslav får du räkna med att bli tagen i prutten av arbetsgivaren

Vill du höja din inkomst måste du byta jobb, enda gången man verkligen kan löneförhandla eller starta eget
Citera
2024-03-14, 10:20
Medlem
Storfetdases avatar
Akademiker kan fan inte ett skit förutom att lära upp nästa generation akademiker. Företag som är bra kollar inte heller på vilka studier du har, dom kollar på erfarenhet du har i riktiga världen, då det är det enda sättet att se ditt riktiga värde. Det sorgliga är att WT-Conny är smartare än den vanliga akademikern med enorma skulder då han inte gått i den fällan.
Citera
2024-03-14, 10:22
Medlem
Citat:
Även ingenjör och läkare tjänar dåligt i Sverige tyvärr. Enbart hyrläkare tjänar bra.

Trams, I finans kryllar det av nyexade ingenjörer som har ingångslön på 50k+
Citera
2024-03-14, 10:23
Medlem
Citat:
Trots hög utbildning så tjänar man inget i detta land. Personligen har jag knappt råd med en bil efter att ha studerat 5,5 år och har 600k studielån. Allt medan någon WT-elektriker direkt från skolan har råd med bostadsrätt och bil. Detta land är sjukt.

Hur ska man tjäna pengar i detta land när lönerna är så låga?
Om du är så intellektuell och smart borde du väl kunna se till att tjäna tillräckligt med pengar?

Känns lite ologiskt att någon som är smart inte ens klarar av det..
Citera
2024-03-14, 10:23
Medlem
otellos avatar
Det är delvis sant, "klyftorna" borde vara betydligt större. Men man utbildar sig inte enbart för att tjäna pengar, man utbildar sig även för att få jobba med det man tycker är kul. Ett annat/större problem är att folk går en hittepåutbildning på distans under 6 månader och sedan konkurrerar med högutbildade om jobb som dom egentligen inte är tillräckligt kvalificerade för.
Citera
2024-03-14, 10:24
Avslutad
Plus att många med långa utbildningar visar sig vara totalt inkompetenta för att de inte har utfört ett jobb på riktigt. Hoppa av skolan barn, och bli kändisar är mitt tips..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in