2024-02-26, 12:10
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PorslinsAnka
Jag mår sådär extra bra när jag får städa och fixa i hemmet, se hur något stökigt/smutsigt blir rent - då finner jag harmoni.
Doften av nystädat är fanimej en oslagbar eufori!
Det kan även vara att ta mig an något kreativare projekt och göra om något i hemmet. Exempelvis möblera om, byta möbelklädsel eller gardiner, organisera utrymmen, måla om etc.
Att fixa och dona med mina plantor gör susen för måendet också!
Och sen finns det såklart en speciell favoritfilm som man redan sett 17 gånger men som man kan fortsatt se tusen gånger om - min är ’En oväntad vänskap’. Den får mig alltid att bli sådär varm i själen och ler alltid när jag ser den (i de glädjande scenerna såklart).
Eller när jag hör en av mina många favoritlåtar/artister som gör att det spritter i hela kroppen.
Dessa är bara ett urplock av några saker som ger ro i mitt sinne och som får mig må bra.

Undrar lite nyfiket vad ni blir glada och mår bra utav?

Då har jag tur då att man är så lättroad.
Städning ,göra rent köket, slå på en maskin tvätt ... gör mig tillfreds. Damsugning, toalettrengöring.
Pilla i lite frön i en kruka , för att odla egen persilja, basilika och koriander och sätta dom under växtbelysningen skönt då man vet att våren är på g. Man gör fågelmat av havregryn,nötter och rapsolja. I bakgrunden spelar ambient musik hela dagen.
Kvällarna ägnas åt bulktittande på gamla serier. Reprisen på "silicon valley" det var ju en höjdare att sett den igen
När jag inte håller på med lera och gör mina "konstverk"
Är lättroad, och det är man tacksam för. Det är dom små sakerna som gör en glad
Senast redigerad av Upplyften 2024-02-26 kl. 12:12.
Citera
2024-02-26, 12:49
Medlem
Silfverryggs avatar
Att sova sked med tjejen, känna hennes arm runt bröstkorgen och hennes varma andedräkt mot skulderbladet medans hon faller i sömn. Gör en riktigt avslappnad och kan somna hur lätt som helst med ett glad sinne och rent huvud utan tankar.
Citera
2024-03-11, 16:26
Bannlyst
En lång uttröttande joggtur.
Citera
2024-03-11, 18:57
Avslutad
Citat:
Jag mår sådär extra bra när jag får städa och fixa i hemmet, se hur något stökigt/smutsigt blir rent - då finner jag harmoni.
Doften av nystädat är fanimej en oslagbar eufori!
Det kan även vara att ta mig an något kreativare projekt och göra om något i hemmet. Exempelvis möblera om, byta möbelklädsel eller gardiner, organisera utrymmen, måla om etc.
Att fixa och dona med mina plantor gör susen för måendet också!
Och sen finns det såklart en speciell favoritfilm som man redan sett 17 gånger men som man kan fortsatt se tusen gånger om - min är ’En oväntad vänskap’. Den får mig alltid att bli sådär varm i själen och ler alltid när jag ser den (i de glädjande scenerna såklart).
Eller när jag hör en av mina många favoritlåtar/artister som gör att det spritter i hela kroppen.
Dessa är bara ett urplock av några saker som ger ro i mitt sinne och som får mig må bra.

Undrar lite nyfiket vad ni blir glada och mår bra utav?

Jag dricker te när jag är upprörd. Då blir allt bra igen.
Citera
2024-03-12, 09:36
Medlem
eldrattans avatar
En redig holk
Citera
2024-03-13, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveLiveDie
Jag dricker te när jag är upprörd. Då blir allt bra igen.
Av ren nyfikenhet, vilket är ditt favorit-te?
Citera
2024-03-13, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
En redig holk
Indica eller sativa?
Citera
2024-03-13, 11:26
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Indica eller sativa?

Alltid sativa! Eller haze rättare sagt.
Citera
2024-03-13, 11:29
Medlem
Loreias avatar
Måla mina Warhammer-arméer samtidigt som jag lyssnar på ljudböcker
Citera
2024-03-13, 11:31
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Jobba i trädgården. Pyssla med blommor.
- Sova, vila ihop med katterna.
Citera
2024-03-14, 07:56
Avslutad
Citat:
Av ren nyfikenhet, vilket är ditt favorit-te?

Hej porslinsanka!

Det är lite beroende på humör men i regel är det olika halvobskyra varianter på Sencha och Macha vilket är rätt dyrt och mest går att beställa hem över internet i Sverige. Det från Uji vid Kyoto är det som är mest känt men jag gillar det från Kagoshima pga bra minnen. leta efter sorten Tencha om du är intresserad av top notch.

Jag älskar dock kinesiskt jasminte. Det finns otaliga varianter på det, men oftast med orden "jade" och "pearls". Bönor och Blad har. Även Tie Guanyin ("Iron Buddha" Guanyin är hon som är Buddhastatyn vid Dragon's Gate) brukar fungera för det är det gröna te som alltid går att få tag på.

Jag brukar blanda alkoholsorten Shochu i iskall Oolong för det var så pappa drack det, men det gör jag mest när jag är väldigt glad nuförtiden.

Av svarta tesorter är det väl mest Lapsang, men jag dricker det väldigt sällan. Mjölk och socker i te är bisarr.

Jag dricker väldigt ofta grönt te kallt, det är mest att sätta på en kanna och ta en kopp eller två och sen föra över resten till en tillbringare att ha i kylen.

Också brukade min farmor gör te på mugi, rostat korn och ha i kylen, det är mest svalkande och får mig att tänka på bra saker men det är en grej jag gör på sommaren mest.

Jag har en bakgrund som gör att vi ser te som medicin och inte bara stimulantia så jag dricker det varje dag. Det är nog den viktigaste kulturella länken till asien för mig.
Citera
2024-03-14, 08:19
Medlem
snurr0999s avatar
Musik & måla på nya idéer jag kommer på medans jag sitter och fantiserar. Tolkar bilderna först sen kollar jag om det funkar i verkligheten. Ganska roligt o bra tidsfördriv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in