Citat:
Ursprungligen postat av
Global.nedkylning
Det här fallet påminner om två andra fall - Ett fall i Norge som det gjordes ett avsnitt om i Norska fall, avsnitt 3 säsong 1. En person blev ihjälhuggen och bränd för att GM hade hört att han genomfört en våldtäkt. Avsnittet heter ’Bålmordet i Dokka’, de inblandade väljer att medverka med sitt fulla namn och ansikte.
Det andra fallet detta påminner om, eller ger likadana vibbar, är mordförsöket på en direktör av sin exfru. Hon hade blivit påkommen med att vara otrogen, de skiljdes och hon ville ta med sig barnen när hon flyttade upp till Norrland med sin nya man, den som hon bedragit den första med. Om jag minns rätt ville inte han det, det blev någon konflikt och en natt dyker det plötsligt upp någon hemma hos exmaken och hugger honom i halsen - Kvinnan dömdes, och gav de sämsta ursäkterna jag hört under förhör av åklagare. Finns en video med ljudinspelning från rättegången som är väldigt intressant!
Anledningen till att dessa två är de fall jag kom att tänka på när jag läser om detta är för att i vardera fall finns det en kvinna som har valt att ta saken i egna händer - Jag vet inte varför kvinnan i detta fall ansökte om besöksförbud, men att det blev nekat efter att lagen skärptes i samband med kvinnomord får mig att känna att kvinnan inte gillade att inte få som hon vill, vips så väljer hon att göra detta för hon har ett till synes så starkt hat mot BO att hon måste ha någon typ av kontroll över honom. Hon misslyckades med att få moralisk/juridisk kontroll så hon valde istället att ta den ultimata kontrollen om ifall han får leva eller inte.
Ber om ursäkt för den långa texten, jag brainstormar för fullt här. Allt detta är bara spekulation baserat på mina observationer!
Med risk för att gå aningen OT kom jag att tänka på
Taximordet i Enköping som var på tapeten ganska nyligen.
Förvisso var det inte någon som blev styckad i det fallet men precis som i detta var det en kvinnas anklagelser som ledde till att en man blev mördad. Om det låg något i kvinnans anklagelser den gången är mig veterligen fortfarande oklart och kanske blir det samma visa denna gång.
Citat:
Ursprungligen postat av
Scrubber
Tycker fortfarande det är konstigt att BO identitet gick så oerhört snabbt att få fram. Samt alla dess kopplingar till div misstänkta.
Det måste finnas hundratals irakier som är spårlöst försvunna i Sverige, men just denna Irakier snappar polisen upp, nästan direkt och går till botten med.
Styckad dessutom.
Gissningsvis hade det väl att göra med att just denna irakier alldeles nyligen anmälts som försvunnen och förmodligen även var hemmahörande i närområdet. Förmodligen är sådana personer de första polisen tänker på om de hittar en relativt "färsk" kropp ute i terrängen.