2024-03-12, 22:24
Medlem
Det här fallet påminner om två andra fall -

Ett fall i Norge som det gjordes ett avsnitt om i Norska fall, avsnitt 3 säsong 1. En person blev ihjälhuggen och bränd för att GM(2-3 st, en var kvinna) hade hört att han genomfört en våldtäkt men hade inte blivit dömd eller ställd inför rätta. Avsnittet heter ’Bålmordet i Dokka’, de inblandade väljer att medverka med sitt fulla namn och ansikte.

Det andra fallet detta påminner om, eller ger likadana vibbar, är mordförsöket på en direktör av sin exfru. Hon hade blivit påkommen med att vara otrogen, de skiljdes och hon ville ta med sig barnen när hon flyttade upp till Norrland med sin nya man, den som hon bedragit den första med. Om jag minns rätt ville inte han det, det blev någon konflikt och en natt dyker det plötsligt upp någon hemma hos exmaken och hugger honom i halsen - Kvinnan dömdes, och gav de sämsta ursäkterna jag hört under förhör av åklagare. Finns en video med ljudinspelning från rättegången som är väldigt intressant!

Anledningen till att dessa två är de fall jag kom att tänka på när jag läser om detta är för att i vardera fall finns det en kvinna som har valt att ta saken i egna händer: Hon får inte som hon vill och vägrar att acceptera det - Jag vet inte varför kvinnan i detta fall ansökte om besöksförbud, men att det blev nekat efter att lagen skärptes i samband med kvinnomord där kontaktförbud faktiskt behövdes får mig att känna att kvinnan inte gillade att rättens beslut, vips så väljer hon att göra detta för hon har ett till synes så starkt hat mot BO att hon måste ha någon typ av kontroll över honom. Hon misslyckades med att få moralisk/juridisk kontroll så hon valde istället att ta den ultimata kontrollen om ifall han får leva eller inte.
Ber om ursäkt för den långa texten, jag brainstormar för fullt här. Allt detta är bara spekulation baserat på mina observationer!
Senast redigerad av Global.nedkylning 2024-03-12 kl. 22:30.
Citera
2024-03-12, 22:25
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oq8
Häktningsframställan

https://gofile.io/d/zbSQr8

Hur kommer det sig att den är maskad?
( begär ut dagboksblad 😉 kr
Citera
2024-03-12, 22:32
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunny5
Hur kommer det sig att den är maskad?
( begär ut dagboksblad 😉 kr

Undrar jag också? Vet man varför deras namn är maskade?
Citera
2024-03-12, 22:33
Medlem
Tycker fortfarande det är konstigt att BO identitet gick så oerhört snabbt att få fram. Samt alla dess kopplingar till div misstänkta.
Det måste finnas hundratals irakier som är spårlöst försvunna i Sverige, men just denna Irakier snappar polisen upp, nästan direkt och går till botten med.
Styckad dessutom.
Citera
2024-03-12, 22:34
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Global.nedkylning
Det här fallet påminner om två andra fall - Ett fall i Norge som det gjordes ett avsnitt om i Norska fall, avsnitt 3 säsong 1. En person blev ihjälhuggen och bränd för att GM hade hört att han genomfört en våldtäkt. Avsnittet heter ’Bålmordet i Dokka’, de inblandade väljer att medverka med sitt fulla namn och ansikte.

Det andra fallet detta påminner om, eller ger likadana vibbar, är mordförsöket på en direktör av sin exfru. Hon hade blivit påkommen med att vara otrogen, de skiljdes och hon ville ta med sig barnen när hon flyttade upp till Norrland med sin nya man, den som hon bedragit den första med. Om jag minns rätt ville inte han det, det blev någon konflikt och en natt dyker det plötsligt upp någon hemma hos exmaken och hugger honom i halsen - Kvinnan dömdes, och gav de sämsta ursäkterna jag hört under förhör av åklagare. Finns en video med ljudinspelning från rättegången som är väldigt intressant!

Anledningen till att dessa två är de fall jag kom att tänka på när jag läser om detta är för att i vardera fall finns det en kvinna som har valt att ta saken i egna händer - Jag vet inte varför kvinnan i detta fall ansökte om besöksförbud, men att det blev nekat efter att lagen skärptes i samband med kvinnomord får mig att känna att kvinnan inte gillade att inte få som hon vill, vips så väljer hon att göra detta för hon har ett till synes så starkt hat mot BO att hon måste ha någon typ av kontroll över honom. Hon misslyckades med att få moralisk/juridisk kontroll så hon valde istället att ta den ultimata kontrollen om ifall han får leva eller inte.
Ber om ursäkt för den långa texten, jag brainstormar för fullt här. Allt detta är bara spekulation baserat på mina observationer!

Med risk för att gå aningen OT kom jag att tänka på Taximordet i Enköping som var på tapeten ganska nyligen.

Förvisso var det inte någon som blev styckad i det fallet men precis som i detta var det en kvinnas anklagelser som ledde till att en man blev mördad. Om det låg något i kvinnans anklagelser den gången är mig veterligen fortfarande oklart och kanske blir det samma visa denna gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Scrubber
Tycker fortfarande det är konstigt att BO identitet gick så oerhört snabbt att få fram. Samt alla dess kopplingar till div misstänkta.
Det måste finnas hundratals irakier som är spårlöst försvunna i Sverige, men just denna Irakier snappar polisen upp, nästan direkt och går till botten med.
Styckad dessutom.

Gissningsvis hade det väl att göra med att just denna irakier alldeles nyligen anmälts som försvunnen och förmodligen även var hemmahörande i närområdet. Förmodligen är sådana personer de första polisen tänker på om de hittar en relativt "färsk" kropp ute i terrängen.
Senast redigerad av Vintergrisen 2024-03-12 kl. 22:39.
Citera
2024-03-12, 22:36
Medlem
Intressant, borde ju vara nått. Vad såg du?

Citat:
Ursprungligen postat av MittAnvendarnamn
Brottsoffrets bil som hittades några km från platsen enligt tidningarna. Vad var det för bil, och var hittades den?

Noterade nämligen en bil vid avfarten Hålluddsvägen i fredags morse, som stod märkligt parkerad.
Citera
2024-03-12, 22:40
Medlem
Kom att tänka på en annan sak:
I majoriteten av brottsfall jag har läst om så finns det alltid en tydlig skillnad mellan kvinnliga och manliga GM.
Kvinnor som mördar gör det ofta med någon de har övertalat att hjälpa till, medan män som mördar gör det antingen själva eller tillsammans med någon som de inte behövt övertala utan har en gemensam överenskommelse att begå brottet i fråga.
Det finns såklart avvikelser vilket är varför jag väljer att säga ’majoriteten av brottsfall.’

Jag tror att kvinnan var den drivande av dessa två eftersom hon hade haft en personlig kontakt med BO vid en tidpunkt, därav ansökan om kontaktförbud. Mannen kanske är en ny partner, kanske en familjemedlem eller bara en nära vän(the ultimate cuck) men de båda är på flykt så de är på något sätt beroende av varandra i denna situation. Men som sagt .. detta är enbart mina spekulationer. Inget av detta är bevisat och bör inte utgås från
Citera
2024-03-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Förvisso var det inte någon som blev styckad i det fallet men precis som i detta var det en kvinnas anklagelser som ledde till att en man blev mördad. Om det låg något i kvinnans anklagelser den gången är mig veterligen fortfarande oklart och kanske blir det samma visa denna gång.

Visst får man lite sån känsla att hon har varit drivande? Jag försöker att se på det hela objektivt för det kanske bara är jag som är helt ute och cyklar, men jag kan inte låta bli att känna lite Jodi Arias-vibbar.
Citera
2024-03-12, 22:47
Medlem
Kim-Ju-Holts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Anhållan sker av den för vilken det uppstått skälig grund (misstanke) för häktning. Det är åklagarens/ utredningsledarens beslut.

Och därifrån har åklagaren tre dagar på sig att förbereda ansökan om häktning, som godkänns av tingsrätt.

Anhållan görs i princip obereoende av var den misstänkte befinner sig. Fattar jag det.

Ju närmre desto bättre dock…
Det anhållning. Anhållan gör om något du vill begära.
Citera
2024-03-12, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hellyeah
Intressant, borde ju vara nått. Vad såg du?

Jag såg en bil som stod parkerad precis nedanför avfarten vid hålludden ut mot Värmdö. Jag reagerade just för att den inte hade lysena på och tänkte att det var ett konstigt ställe att parkera på.

Jag minns inte färg på bilen. Jag vill säga mörkblå, men den kan lika gärna ha varit vit…. Jag vill minnas att den var modell större. Typ ”jobbarbil”.
Citera
2024-03-12, 22:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Global.nedkylning
Kom att tänka på en annan sak:
I majoriteten av brottsfall jag har läst om så finns det alltid en tydlig skillnad mellan kvinnliga och manliga GM.
Kvinnor som mördar gör det ofta med någon de har övertalat att hjälpa till, medan män som mördar gör det antingen själva eller tillsammans med någon som de inte behövt övertala utan har en gemensam överenskommelse att begå brottet i fråga.
Det finns såklart avvikelser vilket är varför jag väljer att säga ’majoriteten av brottsfall.’

Jag tror att kvinnan var den drivande av dessa två eftersom hon hade haft en personlig kontakt med BO vid en tidpunkt, därav ansökan om kontaktförbud. Mannen kanske är en ny partner, kanske en familjemedlem eller bara en nära vän(the ultimate cuck) men de båda är på flykt så de är på något sätt beroende av varandra i denna situation. Men som sagt .. detta är enbart mina spekulationer. Inget av detta är bevisat och bör inte utgås från

Det ligger säkert ngt i det. Och det framtonar ett hedersmotiv…

Sambos anger en källa.
Citera
2024-03-12, 22:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kim-Ju-Holt
Det anhållning. Anhållan gör om något du vill begära.

Det är samma ord tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in