2024-03-12, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
På vilket vis behöver Europa rysk gas eller energi för att tillverka fler granater?

För att alla andra metallindustrier i Europa går på knäna utan billig rysk gas.
Man hade helt obegränsad tillgång till rysk gas i Europa innan Nord Stream sprängdes.
Citera
2024-03-12, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Hoppla (om ryktet är sant) ! Skulle innebära att A50-besättningar numera hinner stupa före man ens anlänt till sin kärra.

Ja och antalet omkomna har höjts till 18. Att utbilda passande personer till A-50 personal görs knappast i en handvändning.
Citera
2024-03-12, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Vissa uppgifter tyder på att planet tappade en av motorerna. Ser ju ut som planet har problem innan ”något” ramlar av dock.

Sabotage, undermåligt underhåll, attack?

Gissar att ryssland kommer vara sparsmakade med trovärdig information iaf.
Enligt ryska uppgifter har det flugit in en fågel i motorn.

En utredning har visat att det är en ukrainsk fågel varför man kommer att hämnas genom att i vanlig ordning skicka Shareddrönare mot ukrainska civila mål inatt.
Citera
2024-03-12, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
puttefnask låter inte larven-lavrov avgå:

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/93e6e874-ee7f-4304-a023-63854446b982

"Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov, 73, ryktas vilja lämna sin post och har också informerat president Vladimir Putin om sina avsikter.
Bakom ryktet står Kremlevskaya Tabakerka, en anonym Telegram-kanal som påstås stå Kreml nära, som rapporterade om Lavrovs önskan att avgå redan i februari.
Lavrov ska ha sagt till Putin att han planerar att avgå efter presidentvalet. Nu har Putin gett sitt svar och sagt åt Lavrov att inte avgå. Enligt en källa på Telegram-kanalen kommer Putin inte att låta Lavrov lämna utrikesdepartementet förrän kriget i Ukraina är över.
Efter att Lavrov hört Putins svar ska ministern ha blivit deprimerad och klagat på hälsoproblem. "Jag är redan rädd att jag kommer att dö i mitt jobb", citerade Kremlevskaya Tabakerka Lavrov, enligt en källa."

Hoppas, hoppas fönsterfall.

Gubben vill väl hoppa av i hopp om att bli ihågkommen på ett bättre sätt.
Citera
2024-03-12, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Man hade helt obegränsad tillgång till rysk gas i Europa innan Nord Stream sprängdes.

Gas handlas till världsmarknadspris. Det råder ingen brist inom EU. Norge Danmark och några andra länder förser EU med gas via pipelines. Resten importeras via fartyg.
Den ökade efterfrågan på metall borde ju bara vara till gagn för industrin eftersom de kan höja priserna så de har kostnadstäckning.

Gas används inte speciellt mycket i metallindustrin kol och koks och el används betydligt mer. Gas används väl mest till härdning.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Hoppla (om ryktet är sant) ! Skulle innebära att A50-besättningar numera hinner stupa före man ens anlänt till sin kärra.

Asså att Ukraina först lyckas med att ta ned två st A50 och efter det så kolar en till A50 besättning för att en fågel flyger in i just deras transportkärra då de är på väg att hämta en till A50....

vs

....att någon på sociala medier bara hittade på det där med besättningen för lite clout och klick.
Citera
Medlem
Citat:
Jag kan informera dig om att så inte är fallet, om du har några andra uppgifter kan du presentera de här i tråden.

Du har ju en historia av att hitta på, visa att jag har fel.
Citera
2024-03-12, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Fast med splitter är det nog en träff. Frågan är om det var en himars eller ett plywoodbygge.

Knappast. De är inte gjorda av plywood om de är riktiga. Dvs på det avståndet skulle kanske ett däck få punka på sin höjd.
Citera
2024-03-12, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
puttefnask låter inte larven-lavrov avgå:

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/93e6e874-ee7f-4304-a023-63854446b982

"Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov, 73, ryktas vilja lämna sin post och har också informerat president Vladimir Putin om sina avsikter.
Bakom ryktet står Kremlevskaya Tabakerka, en anonym Telegram-kanal som påstås stå Kreml nära, som rapporterade om Lavrovs önskan att avgå redan i februari.
Lavrov ska ha sagt till Putin att han planerar att avgå efter presidentvalet. Nu har Putin gett sitt svar och sagt åt Lavrov att inte avgå. Enligt en källa på Telegram-kanalen kommer Putin inte att låta Lavrov lämna utrikesdepartementet förrän kriget i Ukraina är över.
Efter att Lavrov hört Putins svar ska ministern ha blivit deprimerad och klagat på hälsoproblem. "Jag är redan rädd att jag kommer att dö i mitt jobb", citerade Kremlevskaya Tabakerka Lavrov, enligt en källa."

Hoppas, hoppas fönsterfall.

Putin lajvar ju Stalin så han kanske kör en molotov med lavrov. Ryssland behöver säkert en ambassadör i ulan bator.
Citera
2024-03-12, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Från avdelningen rykten på twitter.

https://twitter.com/UKikaski/status/1767559684381143340

Fast lite märkligt rykte som påstår att det finns en ”huge fleet” med A-50 där.. ryssland har ju bara en rågad handfull av dom totalt sett.
Citera
2024-03-12, 20:32
Medlem
Nu lär det bli övertid i propagandafabriken

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/biden-trotsar-kongressen-ger-ukraina-nodstod/
Citera
2024-03-12, 20:32
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:

Nej, Nordstream var avstängd när den sprängdes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in