2024-03-12, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitutoyo
Du menar väl utanför stängslet? Insidan är vid motorvägen.

OT: Spännande spår att polisen kidnappat honom, inte konstigt att de identifierade honom så snabbt.

Innanför viltstängslet för mig är i skogen, och man kan ta sig till den här platsen relativt enkelt via en skogsväg / ledningsgata från Hålluddsvägen, platsen är också sankmark på sommaren så om man lyckats trycka ner väskan så är det inget tokigt gömställe, tyvärr så tyder det isåfall på lokalkännedom så jag hade hoppats på att man hittat väskan utanför vitstängslet.
Citera
2024-03-12, 10:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Är det så? Något OT, men :

Har uppriktigt inte koll. Att det vanligen är av transportskäl vet man om. Men har man faktiskt haft död på någon och inte vill ta straffet så har väl folk som har massor att förlora all anledning i världen till att vilja komma undan?
Så styckning har oftast skett av t.ex missbrukare som dödat någon här i Sverige, t.ex. Genuint nyfiken. Misstror ej, nyfiken.

Att missbrukare HAR styckat vet man dock om. Nåväl. Kommer även på folk som styckat men de har drivits av andra motiv än drogande hit och dit. Men en diskussion för PM egentligen.

OnT : Jag tror inte vi i tråden kommer komma så mycket längre utan något namn. Även då kanske det kommer te sig oklart.

Svårt att ens spekulera öht nu för det finns i princip inget vi vet.

Återstår att se. Vi får väl höra mer sedan.

Såklart intressant att han blev identifierad snabbt och bra, och där finns det väl lite mer rimliga vis att gissa på varför, och mer orimliga vis. Så lämnar gissanden om snabb identifiering till någon annan.

Är nog enklare än vi tror, även om det verkar gått otroligt snabbt. Har nog sina skäl

Jag har ingen statistik att peka på, men jag tror att det oftast rör sig om kriminella missbrukare. Och/eller en ensam gärningsman.

Den organiserade kriminaliteten, det vill säga den delen drivs av främst andra generationens invandrare, är strikt hierarkisk. Har du ihjäl någon kan du få hjälp att göra dig av med kroppen. Behovet av transportstyckning bör då minska.

35 år är förresten en smula gammalt för att bli mördad i en konflikt mellan organiserade kriminella (av typen angiven ovan). Inte unikt på något sätt, men äldre än vad som är vanligt.
Citera
2024-03-12, 10:18
Medlem
mitutoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenganLooben
Innanför viltstängslet för mig är i skogen.

Så om ni går till en hästhage och tittar på hästar står du innanför stängslet och hästarna utanför? Det är bilvägar som är inhägnade med viltstängsel för att hålla vilt utanför bilvägen. Eller menar ni att stängslet omger hela skogspartiet? Så att du behöver gå igenom för att komma innanför stängslet för att komma till stigen?

Står du på insidan av ett viltstängsel står du vid bilvägen. Står du på utsidan står du i skogen.
Citera
2024-03-12, 10:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det går (enl min kartapp) en stig i terrängen som kommer närmast v. 222 ungefär där. ~ 600 m från brofästet. Det kan i alla händelser vara skälet varför bilarna stod just där.

Sen är det då kanske ändå inte från Sjörundan som väskan dumpats (det blir långt), utan från 222 trots allt. Eller via den stigen. Som möjligen är samma som crossåkarna använt (eller anslutit m h a). Stigen slingrar sig genom hela området där o sammanbinder Sjörundan med Hålluddsvägen vid nästa avfart.

Så förslagsvis är fyndplatsen intill denna stig men en bit in (100 m?) från v. 222 vid den punkt där stigen går närmast vägen…

Edit; för att förtydliga: polisbilarna stod där det var närmast o lättast att ta sig till stigen ifråga. Förslagsvis.

Ja, tack.

Man kan väl gissa att de som dumpade väskan (kroppen), inte visste att området var (väl)besökt av motorcrossåkare och personer som promenerar.

Om man kollar eniro vad gäller cykelbanor, så är denna stig inte utmärkt för detta på den sidan, utan man kan ana att det här är mer av en terrängstig som passar till annat än cykling.

Det är ju möjligt att man inte ville kasta väskan i sjön, då sådana inte sällan flyter upp, i land och möjligen hoppades man på att denna sänka skulle vara obesökt och att kroppen aldrig skulle hittas?

Här har jag märkt ut lite av det som man kan ana av denna stig (jmf med googleappen där stigen är utmärkt som du påvisade). även märkt ut var cementfundmenten står längs vägen, där polisbilarna också stod parkerade. De står sedan även en bit bortanför ( i riktning mot Värmdö) cementblocken kan man se på aftonbladets film.

Man kan ju inte veta exakt var väskan hittades. Som du säger kan polisbilarnas postion delvis handla om var man kan nå stigen förutom sökområdet.

Jag misstänker att gm inte kände till just det området särskilt väl, hade bråttom och dumpade random utefter vägen där man såg en ravin nära vägen.

https://kartor.eniro.se/?c=59.314682,18.356389&z=19&l=aerial&d={%22l%22:[[59.314365,18.356802,59.314491,18.356609,59.314606, 18.35632,59.314606,18.356051,59.314541,18.355891,5 9.314497,18.35574,59.31442,18.355654,59.314486,18. 35529,59.314502,18.354828,59.314765,18.354335,null ,0],[59.315558,18.354392,59.315413,18.354764,59.315306, 18.355064,59.315166,18.355477,59.314902,18.356297, null,0],[59.314909,18.356322,59.314421,18.358093,null,0],[59.31422,18.357009,59.314114,18.357299,59.314045,1 8.357438,null,0],[59.31436,18.356797,59.314291,18.356867,59.314216,1 8.357014,null,0],[59.314917,18.35632,59.314877,18.356274,null,0]]}

Bra att man nu verkar ha korn på misstäkta.

Hur frågar man sig.

Har de varit lika slarviga med att själva ha med sig sina mobiler eller/och har man misstankar om konflikter?
Citera
2024-03-12, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitutoyo
Så om ni går till en hästhage och tittar på hästar står du innanför stängslet och hästarna utanför? Det är bilvägar som är inhägnade med viltstängsel för att hålla vilt utanför bilvägen. Eller menar ni att stängslet omger hela skogspartiet? Så att du behöver gå igenom för att komma innanför stängslet för att komma till stigen?

Står du på insidan av ett viltstängsel står du vid bilvägen. Står du på utsidan står du i skogen.

Tvärt om skulle jag säga, men skit samma, om crossåkarna fiskade upp väskan så är den antingen hivad över staketet eller så har någon tagit dit den via hålluddsvägen.
Citera
2024-03-12, 10:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nonsensum
Det är ju lätt att fortsätta vidare över till Rindö och Vaxholm, för vidare färd vart som helst. Kanske tyckte de/ den som dumpade väskan att det är perfekt med en hel radda broar och färjor att passera. Eller hade en rib liggandes vid någon av alla triljoner bryggor som finns från Värmdö och utåt. För mig lika troligt som att den/ de skulle haft bråttom norrut. Mer trafik där också.

Eller så var jobbet färdigt och färden gick västerut igen. Eller hen är kvar på Värmdö. Eller... eller tio andra alternativ. Man borde vara hyfsat stressad med en kropp i bagaget, kanske bara körde åt ett mer öde håll. Körde för att köra, vart vägen än gick.

Ja, det finns en möjlighet förstås. Men rent generellt så är det ändå inte en kommun som man passerar om man ska någonstans. Finns många kommuner inom Stockholms län som hundratusentals passerar varje dag, men Värmdö är verkligen en avstickare.

Tycker det är mer troligt som du säger att det är någon boende i Stockholmsområdet som kört ut väskan till det man uppfattar som landet, för att komma bort från folk. Då ligger kanske Värmdö närmast till hands för vissa. Att väskan dumpats efter den stora vägen och inte ute i ett lämpligare och mer otillgängligt skogsparti talar för att det inte är någon från trakten. Snarare någon som vill göra sig av med det snabbt och köra vidare.
Citera
2024-03-12, 10:39
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PIL
Kidnappad av polis?

Ingen är anmäld försvunnen efter händelsen i Karlstad, sa presstalespersonen senast igår.

Den som mördats var anmäld försvunnen.

Dessutom, i Karlstad inleddes en utredning kring misstänkt människorov, utan att veta om någon faktiskt är försvunnen.

I fallet med den mördade mannen inleddes en utredning kring människorov efter han hade anmälts försvunnen.

Ändå envisas folk med att det hör ihop.
Välkommen till Sverige, här kidnappas man tydligen av både soc och polis. Nej skämt åsido, jag formulerade det lite fel ser jag

Ok tack för klargörandet, då kan man nog stryka den kopplingen.

Knepigt fall, känns ändå "vanligare" att det är kvinnor som blivit styckade.
Citera
2024-03-12, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Cross åker man i området innanför stängslet, så därifrån syntes väskan vid en vattensamling.
Syntes inte från vägen och låg i vattnet inne i björkdungen vilket troddes vara ganska väl dolt.
Är ju en bra dumpningsplats, andra sidan högt viltstängsel från motorväg, vatten & björkskog.
Inte visste MGM att crossåkare, orienterare & hundägare finns på andra sidan viltstängslet.
Den/de som lämnat väskan var inte medvetna om att det åktes cross i dumpningsområdet.
Så MGM kan inte vara bekanta med just den platsen och då inte från Värmdö området.

Ja, det finns ju två möjligheter, den ena att MGM inte kände till området och dumpade väskan över staketet. Den andra är att MGM hade god lokalkännedom och tog dit väskan via skogsvägen från Hålludden och sedan försökte trycka ner den under vattnet i björkdungen, det är sankmark där även på sommaren så det är inte ett ställe där folk vanligtvis rör sig, dock är marken frusen nu och det ligger fortfarande is så det kanske spelade MGM ett spratt..
Citera
2024-03-12, 10:51
Medlem
SloppySecondss avatar
Funderat över tillvägagångssättet.. kan det vara slumpen att det är just en väska ?
Tränings väska.. varför inte plastpåsar alt. sopsäckar, som sagt ingen medvetet val av dumpning.. tänker jag.

Kroppsvätskan är hanterad eller luktar som bäst då det hittas ?
Det kan ju inte vara någon enkel match att göra sig av med personen som inte har brottsregister.

Tänker fortfarande på något hedersrelaterat brott.
Citera
2024-03-12, 11:01
Avslutad
Kan BO varit en undercoverpolis som blivit avslöjad? Därav den snabba identifieringen och valet av plats, dvs att GM visste att kroppen skulle ligga ett tag, men inte för länge och därmed bli hittad och ge polisen ett meddelande.
Citera
2024-03-12, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenganLooben
Innanför viltstängslet för mig är i skogen, och man kan ta sig till den här platsen relativt enkelt via en skogsväg / ledningsgata från Hålluddsvägen, platsen är också sankmark på sommaren så om man lyckats trycka ner väskan så är det inget tokigt gömställe, tyvärr så tyder det isåfall på lokalkännedom så jag hade hoppats på att man hittat väskan utanför vitstängslet.

Tittar på lantmäteriets karta och valt och terrängskuggning ser en svacka mellan "bergsknallar" liknade på andra sidan vägen också, funderar om det ligger en vägtrumma där?

Om det är ett dike/bäck som rinner under stängslet kan den blivit dumpad på vägsidan och flytit under in på skogsidan?

En hel kropp kastar du inte över ett viltstängsel bara sådär alternativet är att det finns en paserdörr i stängslet, ändå vågat att stanna med bil på den sträckan men visst låtsas att det är fel på (skåp?)bilen och det är 2-4 personer några forslar bort personen, bilen står endera kvar eller åker vidare och plockar upp dem efter Hålluddsvägen?

Tror också på viss lokalkännedom i det här fallet.
Citera
2024-03-12, 11:21
Medlem
Mice.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Kan BO varit en undercoverpolis som blivit avslöjad? Därav den snabba identifieringen och valet av plats, dvs att GM visste att kroppen skulle ligga ett tag, men inte för länge och därmed bli hittad och ge polisen ett meddelande.

Alltså va!? Den snabba identifieringen gjordes pågrund av att BO var anmäld försvunnen. 1+1 👍🏼
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in