2024-03-11, 21:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutusDidactus
Jag har följt, och även sett polisen på plats. Om jag missat något, vänligen hänvisa. Jag försöker specificera och du är spydig.

Du kan va nåt på spåren… Jag hittar inte uppgiften 100 m in i skogen nu. Även om jag bestämt hade för mig att jag fick det genom ett citat i tråden från en tidning.

Jag ser bara uppgiften ”100 m efter bron” nu. Jag kan alltså ha läst fel.

Hur som helst är ju ”100 m efter bron” fel det också, vilket tråden gjort troligt.

Så inga 100 m nånstans m a o.
Senast redigerad av Lonnrot 2024-03-11 kl. 21:27.
Citera
2024-03-11, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melancholyman
Karls Stad till Gustavsberg, det blir Karl Gustav, fattar ni inte? Eller ser jag bara spöken här?
Brottsoffret 35 år, inget namn har framkommit..
Citera
2024-03-11, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
vi tolkar olika, det nämndes också att tekniska spår ledde t Värmdö området.

Jag minns inte var jag läste detta, men jag tror det är samma person som kidnappades och som hittats lemlästad. Och inte gängrelaterat ska det vara. Offret okänd av polis.
Snart får vi veta, det är otäckt och galet fall.

Det är samma person enligt TV4. Det jag hade invändning mot var din tidslinje. Det polisen dessutom sa var att det inte finns någon känd gängkoppling. Av det som framkommit tycker jag att det låter mer och mer som att det ändå har med gängkriminalitet att göra. Offret kan ändå vara oskyldigt.
Citera
2024-03-11, 21:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Det är samma person enligt TV4. Det jag hade invändning mot var din tidslinje. Det polisen dessutom sa var att det inte finns någon känd gängkoppling. Av det som framkommit tycker jag att det låter mer och mer som att det ändå har med gängkriminalitet att göra. Offret kan ändå vara oskyldigt.

Ja, det kan ju vara en snubbe som misstagits för en annan?
Citera
2024-03-11, 21:43
Medlem
Pandalina4s avatar
Länk

Citat:
vi tolkar olika, det nämndes också att tekniska spår ledde t Värmdö området.

Jag minns inte var jag läste detta, men jag tror det är samma person som kidnappades och som hittats lemlästad. Och inte gängrelaterat ska det vara. Offret okänd av polis.
Snart får vi veta, det är otäckt och galet fall.
Står på TV4 sedan klockan 17.53. Se nedan.
Citat:
En man i 35-årsåldern anmäldes försvunnen för några dagar sedan och polisen misstänkte att han var kidnappad.
I går hittades offrets kropp styckad i en väska vid en bilväg på Värmdö, enligt uppgifter till TV4 Nyheterna

Mordoffret identifierades som en man i 35-årsåldern. Enligt uppgifter till TV4 Nyheterna anmäldes han nyligen som försvunnen och polisen inledde då en utredning om människorov. Elektroniska spår efter mannen gav då utslag i Värmdöområdet.
https://www.tv4.se/artikel/2lTzgd6SYBTc6O2B32rgCp/uppgifter-misstaenkta-styckmoerdare-jagas-av-polisen-efter-vaeskfyndet
Citera
2024-03-11, 21:44
Medlem
Många konkurser inom byggbranschen just nu, kan de ha med obetalda fakturor att göra? Byggbranchen är inte bara guld och gröna skogar…
Citera
2024-03-11, 21:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Men fortfarande vet vi inte om det var han som låg i väskan!! Det verkar mer som man hittat mannen i skogen och väskan för sig! Hur kan annars identifieringen gått så snabbt ??

fattar inte heller. Varför har väskan så stor betydelse om kroppen hittades utanför väskan?!
Citera
2024-03-11, 21:53
Medlem
Citat:
Jag menar mer om det är politiskt och transporten är en referens till vårt statsskick eller vår statschef.
ja förstod litet av din tankegång men inte slutmålet, alltså resultatet du kom fram till.
Citera
2024-03-11, 21:58
Medlem
Melancholymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbfarbrorn
Borde de inte dumpat kroppen på Öland då?
(Jag både skämtar och är orökt)

Ha ha

Citat:
ja förstod litet av din tankegång men inte slutmålet, alltså resultatet du kom fram till.

Det kan såklart bara vara synkronicitet (Ljung), eller så är det någon liga, kriminell, någon som är emot staten, statsskicket och vill skicka ett meddelande. Det beror ju såklart på vem som är offret, vem den var och vad den hade för relationer. Vi hade precis IS människor som blev gripna, varför skulle inte ett sådant här mord lika gärna kunna vara ett terrordåd med ett meddelande till Sverige?
Citera
2024-03-11, 22:01
Avslutad
Citat:

Det kan såklart bara vara synkronicitet (Ljung), eller så är det någon liga, kriminell, någon som är emot staten, statsskicket och vill skicka ett meddelande. Det beror ju såklart på vem som är offret, vem den var och vad den hade för relationer. Vi hade precis IS människor som blev gripna, varför skulle inte ett sådant här mord lika gärna kunna vara ett terrordåd med ett meddelande till Sverige?

Nä, sånt brukar inte ske i det fördolda. Då hade det varit mer rimligt att dom dumpat kroppen nånstans bland en större folkmängd.
Det här fallet är det mer en dumpning där man ville ha lite marginal att lämna området innan kroppen är påfunnen.
Citera
2024-03-11, 22:05
Medlem
Melancholymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Nä, sånt brukar inte ske i det fördolda. Då hade det varit mer rimligt att dom dumpat kroppen nånstans bland en större folkmängd.
Det här fallet är det mer en dumpning där man ville ha lite marginal att lämna området innan kroppen är påfunnen.

Mjo, som sagt, troligen bara synkronicitet. Samtidigt om du tänker dig underrättelsetjänster mot varandra, det handlar om subtila meddelanden som båda uppfattar men inte allmänheten. Så ponera att den här killen egentligen är svensk agent, vilket du inte får reda på, och någon främmande makt bragt honom om livet om samtidigt velat skicka ett meddelande. Men, när förövare och brottsoffer kommer fram blir det ju enkelt att annullera dessa vanföreställningar.
Citera
2024-03-11, 22:05
Avslutad
Varför har så många problem med den snabba identifieringen och måste få det till att de som hanterat kroppen lämnat offrets ID på platsen?

Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Ett ej för sargat huvud, eller tydliga kännetecken så som födelsemärken eller tatueringar lirar med snabb ID och kroppsdelar i en väska.

Visst, numera går det säkert rätt fort att skanna tillräckligt hela pekfingrar och matcha mot den biometriska datan i en ID-handling. Tekniken finns för att göra det på plats, om den finns som resurs hos svenska polisen vet jag dock inte. Eller som sagt om huvudet är så pass i skick att det går att matcha mot en ID-handling som hittas på platsen.

Men ett signalement från tidigare daktning (daktning utesluter inte att personen benämns som "okänd") och/eller en anmälan om försvunnen person... Som sagt, tatueringar, födelsemärken, ett ansikte... Utreds försvinnandet dessutom som människorov är det inte osannolikt att första polis på plats direkt kände igen liket.

Att som mördare lämna ID-handling eller andra personliga tillhörigheter med liket vore i det här fallet grovt tjänstefel. Knappast omöjligt eller något att förvånas över förvisso – stämmer storyn med människorov i Karlstad, styckning och dumpning i Värmdö så har det nog uppenbart redan begåtts några tjänstefel... Särskilt som polisen nu tycks vara dem i hasorna.

Men som sagt, de behöver absolut inte varit sådana klåpare att ett ID-kort låg i väskan. Pågående utredning, signalement, beslag av pass/nationellt ID i hemmet om man inte redan har fingeravtryck... Möjligheterna till snabb ID är många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in