2024-03-10, 06:53
Medlem
Gymmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagharingaben
Detta skickas dock inom Sverige verkar det som utifrån deras hemsida(satt svenska frimärken på brevet också).

Beställa läkemedel utan recept är olagligt.
Inget kommer troligtvis hända och om något händer så får du brev om några månader.
Citera
2024-03-10, 07:34
Medlem
Citat:
Hej!

Fick i veckan hem ett brev som skulle innehålla semaglutid men istället så låg där endast en lapp från polisen där det stod att de beslagtagit innehållet pga att de misstänker att det är narkotika/olagliga läkemedel.

Eftersom att det jag beställt inte faktiskt inte är olagligt så känns detta lite märkligt.

Bör man kontakta polisen och försöka få tillbaka sakerna? Någon som varit med om liknande?
De kommer säkert testa substansen och när de kommit fram till att det inte är narkotika får du tillbaka den. Lycka till!
Citera
2024-03-10, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vendividivici
De kommer säkert testa substansen och när de kommit fram till att det inte är narkotika får du tillbaka den. Lycka till!

Vi får se. Tänker inte kontakta dom iallafall!
Citera
2024-03-10, 18:44
Avstängd
otellos avatar
Ring och skäll ut snutarna, fråga varför dom inte respekterar brevhemligheten. Du kan även passa på att anmäla och begära skadestånd.
Citera
2024-03-10, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Ja jag förstod inte vad det var för fel
Trodde ju det var psykiskt
Men började sedan läsa runt och anmälde till läkemedelsverket INNAN det blev allmänt känt att över hela världen hade folk fått samma problem
Jag slutade ta skiten och jag lovar bara ett par dagar efter försvann alla dumma tankar

Det är dock inte något som är allmänt känt eller bekräftat, det finns ett hundratal rapporterade potentiella fall för Ozempic och Saxenda i Europa. De flesta rör Saxenda. I Sverige fanns det i höstas 2 rapporterade fall.
Dock finns det fortfarande ingen styrkt koppling.
T.ex. har victoza(som använts sedan 2009) samma aktiva substans som Saxenda(liraglutid) men det finns inga rapporter för victoza.

Båda FDA(USA) och EMA(EU) startade förra året utredningar. Utredningarna har inte kunnat påvisa någon koppling mellan läkemedlen och ökade självmordstankar.
Enligt FDA så hade personer som behandlades för fetma med Ozempic och Wegovy lägre frekvens av självmordstankar jämfört med patienter som behandlades för fetma med andra läkemedel.
Senast redigerad av Aramir2 2024-03-10 kl. 18:56.
Citera
2024-03-10, 20:11
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Precis. Alla som får semaglutid utskrivet tävlar inför mr Olympa!
Finns olika syften…..
Citera
2024-03-11, 00:10
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer att Ozempic är receptbelagt. Däremot är semaglutid, dvs det verksamma ämnet, inte receptbelagt.

Alla läkemedel innehållande semaglutid som är godkända för försäljning i Sverige är receptbelagda. Att köpa receptbelagda läkemedel utan recept är olagligt.

Har du importerat något som innehåller semaglutid utan att det läkemedlet är godkänt så har du istället importerat ett icke-godkänt läkemedel, vilket också är olagligt.

Så olagligt hur du än gjort.

Varför är folk så eld och lågor över semaglutid på sistone? SÅ imponerande resultat har det inte.
Citera
2024-03-11, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Alla läkemedel innehållande semaglutid som är godkända för försäljning i Sverige är receptbelagda. Att köpa receptbelagda läkemedel utan recept är olagligt.

Har du importerat något som innehåller semaglutid utan att det läkemedlet är godkänt så har du istället importerat ett icke-godkänt läkemedel, vilket också är olagligt.

Så olagligt hur du än gjort.

Varför är folk så eld och lågor över semaglutid på sistone? SÅ imponerande resultat har det inte.

Frågan är dock hur det ser ut gällande generiska versioner av semaglutid som inte är tillverkade av Novo Nordisk.

Jag håller inte med om det sista du skrev heller. Gått ner ca 8kg på 3 månader utan att behöva gå hungrig hela tiden vilket jag vanligtvis gör under deff.
Citera
2024-03-11, 05:55
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Frågan är dock hur det ser ut gällande generiska versioner av semaglutid som inte är tillverkade av Novo Nordisk.

Jag håller inte med om det sista du skrev heller. Gått ner ca 8kg på 3 månader utan att behöva gå hungrig hela tiden vilket jag vanligtvis gör under deff.
Eftersom läkemedlets patent fortfarande gäller, så får man inte tillverka generiska versioner.

Tror dock deras patent drogs in i Kina, så det kanske finns något därifrån. Säkert mycket hög kvalitet på den häxbrygden!
Citera
2024-03-11, 06:44
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Eftersom läkemedlets patent fortfarande gäller, så får man inte tillverka generiska versioner.

Tror dock deras patent drogs in i Kina, så det kanske finns något därifrån. Säkert mycket hög kvalitet på den häxbrygden!

Vi tar det en gång till:

1) Du får ENDAST köpa läkemedel från EES-land, och då ENDAST om det är är receptfritt och godkänt i Sverige ELLER receptbelagt men du har ett giltigt recept från en förskrivare inom EES.

2) Semaglutid ingår inte i några receptfria läkemedel inom EES.

https://www.tullverket.se/privat/panatet/handlapanatet/handlalakemedelpanatet.4.7df61c5915510cfe9e7108b1. html
Citera
2024-03-11, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Vi tar det en gång till:

1) Du får ENDAST köpa läkemedel från EES-land, och då ENDAST om det är är receptfritt och godkänt i Sverige ELLER receptbelagt men du har ett giltigt recept från en förskrivare inom EES.

2) Semaglutid ingår inte i några receptfria läkemedel inom EES.

https://www.tullverket.se/privat/panatet/handlapanatet/handlalakemedelpanatet.4.7df61c5915510cfe9e7108b1. html

Jaja då
Citera
2024-03-13, 14:21
Medlem
Samma för mig..
Dock är det konstiga att det kom i ett brev (wellpapp) med etikett lily berry på, på framsidan står ett nummer skriver med tuschpenna, 190, samt att lappen i sig ser kopierad ut och har varken datum eller diarienummer.

Också från Malmöpolisen- men ingen avdelning eller undertecknad person.

Känns inte så polisiärt?

Jävla lurt.

Min tanke är att ozempicbutiken jag köpte av skickar lappen, scammat mig på pengarna i hopp om att man inte ska våga kontakta polisen?

Jag tänker kontakta dem, polisen.

Ingen av oss här har köpt narkotika.
Det är väl bara brott mot läkemedelslagen att SÄLJA inte köpa?

Ska tillägga att jag kontaktat ozempicbutiken sedan feb då jag köpte och inte fått nånting.
Så mer än jag misstänker beslag misstänker jag dem för scam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in