2024-03-10, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Ditt tugg om att de flesta kvinnorna var nykterister förr talar väl snarare för att man drack mindre förr och du säger alltså emot dig själv.

Tänk efter nu. Tror du att en folkomröstning om ett totalförbud (inte en begränsning!) öht kommit på tal om folk drack mindre än idag, när konsumtionen är lägre än på mycket länge?

I folkomröstningen röstade knappt 49% för ett förbud. De flesta av dessa lär ha varit nykterister eller lågkonsumenter. Idag, drygt 100 år senare, ligger andelen nykterister på ca 10% av befolkningen. Räknar man bort muslimer ur ekvationen lär siffran sjunka med någon procentenhet. Det råder alltså ingen tvekan om att alkoholkonsumtionen var avsevärt högre hos den drickande delen av befolkningen 1922.
Citera
2024-03-10, 10:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Tänk efter nu. Tror du att en folkomröstning om ett totalförbud (inte en begränsning!) öht kommit på tal om folk drack mindre än idag, när konsumtionen är lägre än på mycket länge?

I folkomröstningen röstade knappt 49% för ett förbud. De flesta av dessa lär ha varit nykterister eller lågkonsumenter. Idag, drygt 100 år senare, ligger andelen nykterister på ca 10% av befolkningen. Räknar man bort muslimer ur ekvationen lär siffran sjunka med någon procentenhet. Det råder alltså ingen tvekan om att alkoholkonsumtionen var avsevärt högre hos den drickande delen av befolkningen 1922.

Med din logik så är de flesta i samhället koranbrännare då eftersom man vill ha förbud för det?

Det finns fortfarande ingen statistik på att ens den drickande delen drack mer förr. Källor som Fredmans epistlar räknas inte.
Citera
2024-03-10, 10:24
Medlem
Citat:
Med din logik så är de flesta i samhället koranbrännare då eftersom man vill ha förbud för det?

Det är en viss skillnad på att skända en religiös skrift och att vilja ta ett glas vin till maten...

Citat:
Det finns fortfarande ingen statistik på att ens den drickande delen drack mer förr. Källor som Fredmans epistlar räknas inte.

Om alkoholkonsumtionen per person/år 1922 låg på ungefär samma nivå som 2024, medan andelen nykterister var nära 50% då jämfört med 10% nu är det klart som korvspad att alkoholkonsumtionen var rejält mycket högre hos den drickande delen av befolkningen. Siffrorna talar sitt tydliga språk.
Citera
2024-03-10, 10:33
Medlem
Sommarvikingens avatar
För att svenskar är deprimerade, äter en skitkost, får för lite sol under vintern, är materialistiska och kan inte se det vackra med livet. Många av dom bor i fängelser/städer.

Dom går till ett tråkigt jobb, äter sin skitkost, tar sin medicin, kommer hem till sin lilla lägenhet och dricker alkohol på helgerna så dom dör i förtid.

De flesta fattar heller inte att man alltid får en minidepression efter en fylla.
Citera
2024-03-10, 10:33
Avslutad
Citat:
Det är en viss skillnad på att skända en religiös skrift och att vilja ta ett glas vin till maten...

Om alkoholkonsumtionen per person/år 1922 låg på ungefär samma nivå som 2024, medan andelen nykterister var nära 50% då jämfört med 10% nu är det klart som korvspad att alkoholkonsumtionen var rejält mycket högre hos den drickande delen av befolkningen. Siffrorna talar sitt tydliga språk.

Är du allvarlig när du likställer röstdeltagande med den faktiska mängden som dricker alkohol? Så om det var 100% som röstade för alkoholförbud, med röstdeltagande av 10 personer, så betyder det att hela befolkningen var nykterister?

Att man dricker mer nu kan möjligtvis stämma in i ditt fall, för din hjärna verkar ju helt söndersupen.
Citera
2024-03-10, 10:39
Medlem
Citat:
Är du allvarlig när du likställer röstdeltagande med den faktiska mängden som dricker alkohol? Så om det var 100% som röstade för alkoholförbud, med röstdeltagande av 10 personer, så betyder det att hela befolkningen var nykterister?

Att man dricker mer nu kan möjligtvis stämma in i ditt fall, för din hjärna verkar ju helt söndersupen.

Nära två miljoner deltog i valet, det statistiska underlaget var således mycket gott. Varför skulle någon som dricker regelbundet, om än i små mängder, rösta för ett totalförbud? Den typen av idealister lär ha varit extremt få.

Att du har svårt för matematik och känner dig nödgad till personangrepp stärker inte din teori precis.
Senast redigerad av Psoglav 2024-03-10 kl. 10:46.
Citera
2024-03-10, 10:43
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Jag har alltid fascinerats över hur fixerad gemene man i Sverige är vid alkohol, gammal som ung, precis alla är fixerade vid alkohol. Svenskar klarar inte av att låta bli att dricka obscena mängder, utan häller i sig tills de inte kan gå, monsterfylla på monsterfylla varje gång. Tillika är män överrepresenterade i dryckesstatistiken, likaså de rika. Hypoteser kring att män "tvingar" i kvinnor alkohol finns, och jag tror definitivt att dom stämmer. Kvinnor har traditionellt sätt en betydligt mer restriktiv relation till alkohol och fylla.

Sen så är det ju som så, att Sverige tillhör det gamla brännvinsbältet, och har en lång tradition bland befolkningen att supa sig redlösa och dyngraka, därav att vi tur nog har alkoholmonopol och systembolaget i Sverige. För min del hade alkoholmonopolet kunnat förstärkas ytterligare.

Jag själv är halv-nykterist, dricker aldrig alkohol. Dricker en fruktig Ipa, en alkoholfri sådan, samt lite alkoholfritt naturvin på helgerna, men inte mer, och jag mår toppen. Varför är Svenskarna så fixerade vid alkohol? Varför kan de inte hantera alkohol? Varför förbjuder vi ej alkohol totalt? För att all statistik talar för att alkohol är skadligt.

Hur fan kan man vara halv nykterist?
Dricker du bara halva veckans vardagar då eller?
Citera
2024-03-10, 11:08
Avslutad
Citat:
Nära två miljoner deltog i valet, det statistiska underlaget var således mycket gott. Varför skulle någon som dricker regelbundet, om än i små mängder, rösta för ett totalförbud? Den typen av idealister lär ha varit extremt få.

Att du har svårt för matematik och känner dig nödgad till personangrepp stärker inte din teori precis.

Du får väl tåla lite när du förvrider och ljuger hela tiden.

Det var alltså bara 26% av de röstberättigade som röstade för alkoholförbud. Säkerligen många av dessa var skenheliga, för präster förr drack bara nattvardsvin eller hur?
Citera
2024-03-10, 11:34
Medlem
Barentss avatar
Eftersom muslimer och araber inte dricker alkohol alls så måste det bevisa att icke-alkohol-kulturer är överlägsna den svenska kulturen.

I övrigt är vin eller öl till maten gott. TS borde prova.
Citera
2024-03-10, 14:02
Medlem
Citat:
Du får väl tåla lite när du förvrider och ljuger hela tiden.

Det var alltså bara 26% av de röstberättigade som röstade för alkoholförbud. Säkerligen många av dessa var skenheliga, för präster förr drack bara nattvardsvin eller hur?

Ge gärna konkreta exempel på hur jag ljugit eller förvridit.

~49% röstade för ett förbud. Vad soffliggarna tyckte kan vi bara spekulera i, men med så högt valdeltagande är siffrorna rättvisa.

Frikyrkorörelsen i Sverige var stark på den här tiden och många avstod alkohol av religiösa skäl, vilket såklart vore otänkbart för dagens svenskar. Detta i kombination med att många (troligen en majoritet) av kvinnor drack lite eller inget alls bidrar till den höga siffran.
Citera
2024-03-12, 13:31
Medlem
Big.Bangs avatar
Tycker ej TS funderingar stämmer överens med verkligheten. I Sverige dricker folk allt mindre, speciellt dom under 40.
Men att svenskar dricker mycket när dom dricker håller jag med om. Jag kan personligen inte ta 1-2 glass vin, vad är syftet? Kan man ju lika gärna passa på festa till det.
Citera
2024-03-13, 04:44
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Jag har alltid fascinerats över hur fixerad gemene man i Sverige är vid alkohol, gammal som ung, precis alla är fixerade vid alkohol. Svenskar klarar inte av att låta bli att dricka obscena mängder, utan häller i sig tills de inte kan gå, monsterfylla på monsterfylla varje gång. Tillika är män överrepresenterade i dryckesstatistiken, likaså de rika. Hypoteser kring att män "tvingar" i kvinnor alkohol finns, och jag tror definitivt att dom stämmer. Kvinnor har traditionellt sätt en betydligt mer restriktiv relation till alkohol och fylla.

Sen så är det ju som så, att Sverige tillhör det gamla brännvinsbältet, och har en lång tradition bland befolkningen att supa sig redlösa och dyngraka, därav att vi tur nog har alkoholmonopol och systembolaget i Sverige. För min del hade alkoholmonopolet kunnat förstärkas ytterligare.

Jag själv är halv-nykterist, dricker aldrig alkohol. Dricker en fruktig Ipa, en alkoholfri sådan, samt lite alkoholfritt naturvin på helgerna, men inte mer, och jag mår toppen. Varför är Svenskarna så fixerade vid alkohol? Varför kan de inte hantera alkohol? Varför förbjuder vi ej alkohol totalt? För att all statistik talar för att alkohol är skadligt.
Alkoholkonsumtionen, särskilt bland yngre har gått ned. Det finns dessutom en utbredd grupp nykterister i Sverige.

Många har bytt alkohol mot andra droger.

Hade "ingen" kunnat hantera alkohol hade vi haft en totalt söndertrasad ekonomi, ingenting hade fungerat överhuvudtaget och så är det ju inte, även om mycket är dåligt. Men det finns absolut personer som inte kan hantera alkohol. Jag möter dem i mitt yrkesutövande i stort sett varje arbetsdag.

Dock är det en myt att "alla svenskar super". Det sups betydligt mer i många andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in