Citat:
Jag är emot att det är skidförbundet som äger startplatserna och de är för få. Det borde vara ett objektivt kvalificerinsgsystem som inte tar hänsyn till nationer. Dock har FIS bedömt att det inte skulle vara kommersiellt gångbart med 30 norrmän i varje lopp så vi får väl köpa att det är som det är.
Du ser det på det sättet att det gäller för honom att anpassa sig så att han får åka. Inte att det gäller för landslaget att försöka få in honom och trivas i verksamheten?
Att han slutat på 60:e plats i ett VC-lopp betyder inget. Han krossade motståndet i junior-vm i klassiska loppet och kom 3:a i Vasa-loppet efter en rekordlång utbrytning. Han är en unik talang som vi ska vara rädda om. Kanske den första svensk sen Elofsson som har potential att bli bäst i världen. Tycker du att det var fel att Frida,Maja och Linn kunde ha ett eget upplägg utanför landslaget också? Skulle de också ha blivit borttagna från de första VC-loppen förra året på grund av det och behöva ”kvala” sig in?
Att han slutat på 60:e plats i ett VC-lopp betyder inget. Han krossade motståndet i junior-vm i klassiska loppet och kom 3:a i Vasa-loppet efter en rekordlång utbrytning. Han är en unik talang som vi ska vara rädda om. Kanske den första svensk sen Elofsson som har potential att bli bäst i världen. Tycker du att det var fel att Frida,Maja och Linn kunde ha ett eget upplägg utanför landslaget också? Skulle de också ha blivit borttagna från de första VC-loppen förra året på grund av det och behöva ”kvala” sig in?
Sverige har 6 platser och bör ge de så transparent som möjligt till de som visat sig vara bäst lämpade. Det är omöjligt att göra ett kvalificerande resultat i Vasaloppet eftersom det skiljer sig för mycket. Omöjligt också i JVM pga för dålig konkurrens och Alvars traditionella lopp i början av säsongen räcker inte till. Ingen vet om han skulle göra det bättre nu, och vi kan inte göra undantag för någon bara för att han är ung. Hade Alvar varit en etablerad åkare som tagit medalj i VM hade det varit rimligare att kunde komma och gå som han vill. Att han får åka JVM nästa år utan att ställa upp i juniorcup tycker jag också borde vara givet.
Jag tycker det är fel att ta ut folk i Världscupen bara för att de är med i landslaget. Däremot så är det rimligt att förhandsnomineras till Ruka på resultat gjorda säsongen innan vilket också är grund för landslagsplats. Jag tycker det var oerhört fånigt när Byström skulle hävda sig i media om att MFL behövde prestera men exempelvis Dyvik hade fått sin plats… Sedan spelade det iofs ingen roll för MFL hade i praktiken inga problem att ta platser.